کد خبر: 60500
A

پشت‌پرده تعلل مجمع برای تصمیم‌گیری درباره پالرمو چیست؟

وقتی زمان حیات مرحوم هاشمی رفسنجانی هیأت عالی نظارت بر اجرای سیاست های کلی نظام در مجمع تشخیص مصلحت تشکیل شد، هیچ کس فکر نمی کرد روزی این هیأت بتواند جلوی قانون شدن یکی از لوایح مهم دولت روحانی را بگیرد. آن هم لایحه ای که به تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان رسیده است.

پشت‌پرده تعلل مجمع برای تصمیم‌گیری درباره پالرمو چیست؟

به گزارش دیده بان ایران؛ نامه نیوز نوشت: از قدیم می گفتند حل یک مشکل پیچیده را به زمان بسپار، گذر زمان آن مشکل را حل می کند اما موضوع پیچیده اف ای تی اف هر روز که می گذرد پیچیده تر از دیروز می شود. دولت برای برقرار مناسبات پولی-بانکی با جهان چهار لایحه را تقدیم مجلس کرد که از آن چهار لایحه، اصلاح قانون پولشویی و اصلاح قانون مبارزه با تروریسم تعیین تکلیف و برای اجرا به دستگاه های مربوطه ابلاغ شد اما دو لایحه پالرمو و سی اف تی با گذشت قریب یک سال همچنان بلاتکلیف ماندند.

هرچند مراحل قانونگذاری خود را در مجلس و شورای نگهبان پشت سر گذاشتند اما مجمع تشخیص سه جلسه تنها برای بررسی مصوبه پالرمو تشکیل داد و به جمع بندی نهایی نرسید.

نکته جالب ماجرا این است که دولت، مجلس و شورای نگهبان هر سه موافق قانون شدن لایحه پالرمو هستند اما در لحظه آخر هیأت نظارت مجمع در نامه ای به شورای نگهبان بندهایی از این لایحه را مغایر سیاست های کلی نظام اعلام کرد و همین مسئله مانع از تکمیل پروسه قانونی شد و تعیین تکلیف کار به مجمع رسید.

تعلل مجمع تشخیص در جمع بندی مباحث انتقاد رئیس جمهور را در پی داشت. او اعلام کرد وقتی رهبری مخالفتی ندارند، دولت موافق، مجلس موافق، شورای نگهبان موافق پس چه کسی مخالف است. نمی شود کشور را دست ۲۰ نفر داد.

پالس هایی که از درون مجمع تشخیص بیرون می آید از نگاه منفی اکثریت اعضا به لایحه پالرمو حکایت می کند بنابراین دولتی ها نیز در این وضعیت ترجیح می دهند اصرار به رأی گیری نکنند تا شاید مرور زمان و بروز آثار تحریم های آمریکا موجب شود اعضای مجمع منطقی به موضوع نگاه کنند. حال باید دید مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در چهارمین جلسه نظر نهایی خود را اعلام خواهد کرد یا سریال بررسی لایحه پالرمو به جلسه پنجم و حتی ششم هم خواهد کشید.

موضوعی که احمدی توکلی آن را رد نکرد و گفت: هنوز تعداد زیادی از اعضای مجمع می خواهند درباره پالرمو صحبت کنند، دولتی ها نیز موافق عقب افتادن رأی گیری در موضوع پالرمو هستند چراکه معتقدند عدم تأیید پالرمو در مجمع تشخیص، روی قیمت کالا و ارز در شب عید تأثیر می گذارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر