کد خبر: 60503
A

ایران سومین کشور دارای شیوع بالای کم شنوایی است

رئیس اداره سلامت گوش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش کم شنوایی در کشور خبر داد و گفت: ایران در بیماریهایی که منجر به کم شنوایی می شوند، رتبه سوم دارد و رتبه ایران در سال های اخیر از رتبه 13 به سه تغییر کرده است.

ایران سومین کشور دارای شیوع بالای کم شنوایی است

به گزارش دیده بان ایران، سعید محمودیان روز شنبه در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی شنوایی (12 اسفند) در مرکز همایشهای رازی برگزار شد، افزود: دیدگاه وزارت بهداشت مبنی بر آن است تا بار بیماری‌هایی که منجر به افزایش ناشنوایی در کشور می‌شوند و بار اقتصادی زیادی را به جامعه وارد می‌کنند ،کاهش دهد.
وی اظهار داشت: ایران از لحاظ آمار کم شنوایی در سال 2010 رتبه 13 را داشت اما در سال 2017 در رتبه سوم قرار گرفت و این مسئله ضرورت نگاه ویژه به عوامل تاثیرگذار در زمینه کم شنوایی و ناشنوایی را می طلبد.
محمودیان ادامه داد: بررسی سلامت مردم و شنوایی آنها در گروه‌های مختلف، بهرمندی مردم از خدمات شنوایی سنجی و مراقبت‌های اولیه درباره شنوایی، نهادینه‌سازی و همکاری‌های فرابخشی از برنامه های مهم وزارت بهداشت برای شناسایی و کاهش عوامل خطر کم شنوایی است.
به گفته وی، همه نهادها و سازمانهای مردم نهاد باید اقدامات لازم را به منظور آگاهی‌سازی مردم برای چگونگی و مراقبت از شنوایی خود فراهم کنند، هر فردی که به نوعی دچار اختلالات شنوایی می‌شود باید بلافاصله به مراکز شنوایی شناسی در سراسر کشور مراجعه کند.
محمودیان تصریح کرد: کارگرانی که در محیط ‌های پر سر و صدا قرار می گیرند، نوجوانان و جوانانی که با صدای بلند و هندزفری به موسیقی گوش می‌دهند و سالمندان بالای 50 سال بیش از سایر افراد در معرض مشکلات شنوایی قرار دارند و اقدامات مربوطه برای پیشگیری از کم شنوایی باید انجام شود.
رئیس اداره سلامت گوش وزارت بهداشت، افزود: بیماری‌های مادران باردار همچون سرخک و سرخچه، نارسایی تیروئید و کمبود ید، فشار خون بالا و نارسایی یا کمبود اکسیژن در حین تولد نوزاد نیز منجر به تولد نوزادان مبتلا به اختلالات ناشنوایی می‌شود که با فراهم کردن بسترهای زایمان مطمئن باید بار بیماریهای کم شنوایی کاهش یابد./ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر