کد خبر: 60878
A

دَر. . مانده های گیلان به روایت کورش رنجبر

رشت- 'در... مانده ها' عنوان کتابی از مجموعه عکسهای کورش رنجبر هنرمند دیار باران از درهای قدیمی گیلان است . درها یا به عبارتی دروازه های به جا مانده از روزگاران گذشته که با درماندگی زوال خویش را به تماشا ایستاده اند.

دَر. .  مانده های گیلان به روایت کورش رنجبر

به گزارش دیده بان ایران، هر کدام از در مانده ها حکایتی دارند از ساکنان خانه هایی که در ورودی آن به نگاهبانی قامت افراشته اند.
درهایی با رنگها، نقش و نگارها و آرایه های گوناگونی که دست غارتگر زمانه در کار پاک کردنشان است. 
در مقدمه کتاب به قلم کورش رنجبر می خوانیم : 'درها پذیرای ما به دنیای خود هستند و همیشه رازگونه بوده اند. وقتی به نقش و نگار روی چوبها نگاه می کنم دریایی از ذوق و هنر می بینم و به جسم و جان پدید آورنده اش درود می فرستم . این نقشها حاصل ذوق و رنج و عشق و درد است .می توان ایستاد و تامل کرد و تماشا کرد .
هر خانه نشان ذوق و عشق صاحب آن خانه است . از قامت خانه تا پیرایش باغ و آرایش بنا همه حاصل ذوق و رنج استاد کاری است که نامی از او نمانده است ولی هنرش به یادها می ماند. آجرچین و سفال چین و نجار و آهنگر و نقاش و باغبان همه دست به دست هم داده اند تا بنایی قد برافرازد که کسانی در آن بیاسایند و رهگذرانی چشم به آن بیاندازند و روانشان تازه شود.
هر خانه مهری بود برای دوره ای . شناسنامه دیار خودش . ولی آدمها کم حوصله شده اند. حالا در محله های قدیمی شهرها قدم می زنم و راه کوچه پس کوچه ها را می گیرم کمتر نشانی از آن خانه ها و یادگارها می بینم . به جای آن یادگاری ها مشتی سازه ناساز می بینیم که زخمی به پیکر دیار ما هستند .
سالها است که درها و دریچه ها این در مانده های دیارمان را دنبال می کنم از رشت و انزلی تا لاهیجان و لنگرود و رودسر و فومن ، ماسوله و صومعه سرا و ضیابر و آستانه تا تالش و سیاهکل و کلاچای هر جا درنگی کرده ام و چشمی گردانده ام و به ثبتش نشسته ام تا این یادگاری ها را به کسانی نشان بدهم که یا فرصت دیدارشان را نداشته اند یا زمانی به این عسکها نگاه می کنند که اثری از این هنر زیبا یافت نمی شود و امیدوارم این قابها در یادها بماند . عکسهای این کتاب تمام آنچه دیده و ثبت کرده ام نیست ولی نشان صاحب نشان های روزگار خود هستند.'
کتاب 'در... مانده ها' گزیده عکسهای گرفته شده کورش رنجبر از نمای در خانه های گیلان است که طی سالهای 1385 تا 1397 توسط این هنرمند گرفته شده و در 146 صفحه به صورت رنگی و تمام گلاسه به قطع خشتی کوچک با قیمت 28 هزار تومان توسط نشر فرهنگ ایلیا چاپ و به علاقمندان عرضه شده است.
محمد رضایی راد فیلمنامه‌نویس، نمایشنامه‌نویس، کارگردان تئاتر وپژوهشگر در یادداشتی بر این کتاب نوشته است : درهایی که در این مجموعه می بینیم همگی درهایی دلربا و چشم نوازند . این درها به عنوان آستانه بیرونی خانه به درون آن ارجاع می دهند، پس دعوت کننده اند. به همین دلیل این ها اصلا 'در' نیستند 'دروازه' اند ، زیرا بر 'باز بودن' راجع اند. مهمانی بر کلون در می کوبد و میزبان از داخل ندا در می دهد: 'بفرمایید در بازه'.
رنجبر در بخش دیگری از یادداشت خود بر این کتاب می گوید :'در برای کسی باز می شود که جسارت در زدن داشته باشد. در و پنجره ها راههای به درون خیزیدن و به بیرون چشم انداختن هستند. استراحتخانه جسم و جان، چشم و روان.'
و کتاب دری به جهان هایی دیگر . جهان هایی از ذهن نویسنده تا دنیای بزرگ بیرون ./ ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر