کد خبر: 60907
A

شرایط نامناسب نگهداری از میراث جهانی شوش+عکس

درحالی‌که محوطه باستانی شوش از جمله میراث جهانی ما به حساب می‌آید اما وضعیت نگهداری اشیا در آن مناسب نیست و برخی آثار تاریخی زیر پای گردشگران یا در معرض آفتاب و باران و نیز فضله پرندگان هستند.

شرایط نامناسب نگهداری از میراث جهانی شوش+عکس

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران خوزستان ازجمله استان‌های کشور است که 3 میراث جهانی را در دل خود جای داده. در این میان، شوش همواره مورد توجه بوده و هست. 

محوطه 400 هکتاری باستانی شوش شامل تپه‌های آکروپل، شهر صنعتگران و پیشه‌وران کاخ آپادانا و محوطه باستانی است که در سال 1394 به عنوان هجدهمین اثر جهانی ایران در فهرست یونسکو به ثبت رسید. با وجود آنکه محوطه این میراث جهانی مملو از آثار و اشیای منحصر به فرد از ایران باستان تا دوره اسلامی است اما اشیایی که در محوطه و موزه شوش نگهداری می‌شوند، شرایط مناسبی ندارند.

20190307_165853

بسیاری از آثاری که در موزه شوش نگهداری می‌شوند در محفظه‌هایی هستند که بازدیدکنندگان به راحتی می‌توانند روی آنها دست بکشند و در مواردی شاهد تغییر رنگ اشیای تاریخی به واسطه دست کشیدن‌های مکرر هستیم. 

20190307_163722

20190307_163824

برخی از اشیا نیز نه تنها درون محفظه قرار ندارند بلکه به راحتی قابل دسترس بازدیدکنندگان هستند. 

20190307_163647

محمدحسین ارسطوزاده (معاون میراث فرهنگی خوزستان) درباره وضعیت نگهداری از آثار تاریخی در موزه و محوطه باستانی شوش گفت: آثاری که در موزه نگهداری می‌شوند؛ یا در ویترین قرار دارند، یا دور آنها شیشه کشیده شده. به هر حال اگر کسی بخواهد روی این آثار تاریخی دست بکشد باید روی وجدان خود پا بگذارد یا تلاش کند دستش برسد. مثلا سرستونی که در ورودی موزه قرار دارد فکر می‌کنم به هیچ عنوان امکان دسترسی به آن وجود ندارد مگر اینکه جهش فوق‌العاده‌ای برای دست زدن به آن انجام شود.

20190307_163532

ارسطوزاده ادامه داد: در این سالها سعی کردیم، با ایجاد ویترین‌ها و حفاظت الکترونیکی، موزه شوش وضعیت بهتری پیدا کند. به هر حال متولیان موزه هم هستند تا کسی به آثار دست نزند. البته در سال گذشته آثاری که بر اثر تماس دست دچار تغییر رنگ شده‌اند در  یک آزمایشگاه مجهز مرمت و پاکسازی شده‌اند. اکنون نیز تعدادی از این آثار در کارگاه مرمت سنگ در دست مرمت هستند.

او تصریح کرد: شرایط نگهداری این آثار اگر صد در صد مطلوب نیست اما سعی کردیم ایده‌آل باشد. 

این صحبت در حالی مطرح می‌شود که نه تنها مراقبت‌ها هنگام ازدحام بازدیدکنندگان به صفر می‌رسد بلکه در زمان بازدید بروشوری برای اطلاع‌رسانی و آگاهی به بازدیدکننده ارائه نمی‌شود.

به گفته کارکنان موزه شوش، بروشورها فقط در ایام نوروز ارائه می‌شوند و باتوجه به تعداد بازدیدکنندگان نوروزی بروشورها تمام می‌شود به همین دلیبل در طول سال هیچ بروشوری برای ارائه به سایر بازدیدکنندگان وجود ندارد.

محوطه میراث جهانی شوش بخش‌های مختلفی را دربرمی‌گیرد که بخش قلعه آکروپل و کاخ آپادانا را نیز شامل می‌شود. وضعیت نگهداری اشیای تاریخی و میراث فرهنگی در این بخش‌ها به مراتب بدتر است. اشیای تاریخی بدون هیچ حفاظتی در برابر عوامل طبیعی و غیرطبیعی در معرض آفتاب و باران، فضله حیوانان و البته ضربه‌های دست و پای برخی بازدیدکنندگان قرار دارند.

20190307_160933

ارسطوزاده درباره روش محافظت از آثار شوش در برابر این تخریب‌ها گفت: در خصوص آثاری که در فضای بیرونی محوطه در قالب باغ موزه طراحی شده‌اند دو تفکر وجود دارد. تعداد زیادی از مرمتگران و باستان‌شناسان آثار تاریخی معتقدند این آثار برای قرار گرفتن در فضای سربسته و محصور طراحی نشده‌اند چراکه ستون‌ها از سنگ هستند و اگر در فضای ویترینی محصور شوند محیطی گلخانه‌ای برای آنها ایجاد می‌شود که ممکن است فرسایش را تسریع کند.

معاون میراث فرهنگی خوزستان در خصوص آثار دوره اسلامی که مملو از فضله پرندگان شده‌اند نیز گفت: درصدد طراحی پوششی برای این آثار هستیم تا از آنها در مقابل نزولات آسمانی، فضله حیوانات و تابش مستقیم خورشید محافظت کند. در این میان دو سه نمونه از این پوشش‌ها توسط همکاران ما در پایگاه میراث جهانی شوش آزمایش شده که فکر می‌کنم قبل تعطیلات نوروز آن را به نتیجه برسانند.

20190307_165644

به گفته او، قبلا برخی از آثار در قالب‌های شیشه‌ای محصور شده بودند تا در برابر عوامل محیطی به جز نور خورشید محافظت شوند اما بعد از آزمایش اتفاقات غیرمعمولی رخ داد که کارشناسان متوجه شدند روند فرسایش سرعت گرفته است.

20190307_165518

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر