کد خبر: 60915
A

آمریکا: خرید اس400 روسیه عواقب خطرناکی برای ترکیه دارد

چارلز سامرز سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تهدید کرد که ترکیه در صورت خرید سامانه موشکی اس400 از روسیه با «عواقب خطرناکی» روبه رو خواهد شد. او افزود: این عواقب خطرناک برای روابط ما با ترکیه به شکل کلی و نیز در حوزه روابط نظامی به صورت خاص تر خواهد بود.

آمریکا: خرید اس400 روسیه عواقب خطرناکی برای ترکیه دارد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ سامرز در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره تصمیم رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه برای خرید این سامانه دفاع موشکی افزود: این عواقب خطرناک برای روابط ما با ترکیه به شکل کلی و نیز در حوزه روابط نظامی به صورت خاص تر خواهد بود.

وی تصریح کرد: در چنین حالتی (با خرید سامانه از روسیه) ترکیه به جنگنده های اف 35 و موشک های پاتریوت آمریکایی دست نخواهد یافت.

اردوغان چهارشنبه شب در پاسخ به پیش شرط آمریکا برای فروش جنگنده های پیشرفته اف – 35 به ترکیه در ازای لغو خرید سامانه دفاعی اس 400 از روسیه، گفت: آنکارا معامله خرید این سامانه دفاعی با مسکو را لغو نمی کند و دو کشور در این باره با هم به توافق رسیده اند.

رئیس جمهوری ترکیه در گفت وگوی ویژه با شبکه های «تی وی 24» و «تی وی 360» این کشور ادامه داد: آنکارا تولید مشترک با مسکو را آغاز می کند و ممکن است پس از خرید اس 400 به موضوع خرید اس 500 نیز وارد شویم.

وی درباره عقب نشینی آمریکا از سوریه نیز گفت: می توانند سلاح هایشان را با خودشان ببرند یا به ما بفروشند، اما حق اعطای این سلاح ها به تروریست ها را ندارند.

سخنان رئیس جمهوری ترکیه در حالی بیان می شود که هفته گذشته واشنگتن شرط فروش هواپیماهای نسل پنجم 'اف 35' و سامانه ضد موشکی پاتریوت به آنکارا را انصراف این کشور از خرید سامانه موشکی دفاع هوایی اس 400 اعلام کرده بود.

ژنرال «کرتیس اسکاپاروتی» (Curtis Scaparrotti) رئیس فرماندهی نیروهای آمریکایی در اروپا (EUCOM) نیز روز سه‌شنبه با تکرار دوباره شرط مقام های آمریکایی برای فروش تسلیحات خود، اعلام کرد: در صورتی که ترکیه به اس-400 مجهز شود، واشنگتن نباید جنگنده های اف-35 به آنکارا بفروشد.

سامانه‌های پدافند موشکی دوربرد اس 400 جزو پیشرفته‌ترین سامانه‌ها در نوع خود به شمار می آید که توانایی حمل و شلیک سه مدل موشک مختلف را دارد و می‌تواند اهداف متنوع شامل موشک‌های بالستیک قاره ‌پیما، موشک‌های کروز و جنگنده‌های رادار گریز را هدف قرار دهد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر