کد خبر: 60954
A

قالیباف: چه کسی گفته با دنیا کار نکنیم و دور کشور دیوار بکشیم؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید براینکه نباید ضعف مدیریتی را به تحریم گره بزنیم، گفت: چه کسی گفته با تمام دنیا کار نکنیم؟ کی می‌خواهد دور ایران دیوار بکشد؟ این رابطه منطق و جا دارد؛ اگر از موضع قدرت نباشیم کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.

قالیباف: چه کسی گفته با دنیا کار نکنیم و دور کشور دیوار بکشیم؟

به گزارش دیده بان ایران، محمدباقر قالیباف در مراسم «ضیافت ستارگان در شب آرزوها» به مناسبت هفتمین یادواره شهدای مسجد زعیم و محله منیریه، ضمن گرامی‌داشت یاد شهدا و ایام آغازین ماه رجب اظهار داشت: وقتی صحبت از شهید و شهادت به میان می‌آید، برخی افرادی که با این فرهنگ آشنا نیستند فکر می‌کنند این فرهنگ یعنی فرهنگ جنگ و استقبال از جنگ، اما همه ما بر این باوریم که نه به‌دنبال جنگ و نه آغازگر آن بودیم. از قضا امنیتی که امروز در همه ابعاد آن -‌به‌رغم ناامنی‌های کشور‌های اطراف‌- حاکم است، به برکت خون شهدا و ایثارگری همه رزمندگان است؛ اگر فداکاری و ایثارگری آن‌ها نبود امروز این امنیت را نداشتیم.

وی با تاکید بر‌اینکه دشمنان برای آسیب‌زدن به ما و رسیدن به اهداف‌شان لحظه‌ای درنگ نمی‌کنند، افزود: اگر در حال حاضر دشمنان دست به چنین اقدامی نمی‌زنند به برکت خون و فداکاری شهدا و ایثارگری جانبازان و ایثارگران است. مقام معظم رهبری بار‌ها تاکید کرده‌اند که ما همیشه آمادگی مقابله با دشمنان را داریم، اما دشمن با راهکار نظامی به سراغ ما نمی‌آید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به صبر و شکیبایی خانواده شهدا و ایثارگران و جانبازان بیان کرد: امروز اگر ما مسئولان و مردم بخواهیم با قدرت و به‌درستی به سمت جلو حرکت کنیم لازم است گذشته خود را دقیق بشناسیم و ببینیم چه مبانی و اصول و باور‌هایی داشتیم که تا اینجا آمده‌ایم و همان‌ها را ادامه دهیم.

فرهنگ جهاد و شهادت مانع از ناامنی در کشور شده است

فرمانده لشگر ۵ نصر در دوران دفاع‌مقدس با اشاره به جنگ تحمیلی گفت: اگر ایثار شهدا، جانبازان و ایثاگران ما در آن مقطع نبود امروز شاهد این امنیت نبودیم. فرهنگ جهاد و شهادت مانع از ناامنی در کشور شده است. متاسفانه در بعضی از تحلیل‌ها در این سال‌های اخیر زیاد می‌شنویم که گفته می‌شود ایران و مسئولانش به‌دنبال دشمن‌تراشی هستند یا اینکه چرا در سوریه حضور می‌یابند و یا ما با فلسطین چه کاری داریم؟

وی با بیان این‌که آمریکایی‌ها در طول تاریخ و از زمان ملی‌شدن صنعت نفت و حتی قبل از آن همیشه دنبال منافع خود بوده‌اند، تصریح کرد: رژیم پهلوی را هم از این باب می‌خواستند تا همان طور که امروز به عربستان می‌گویند گاو شیرده با شاه و مردم این کشور هم همان رفتار را بکنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: این در حالی است که مبارزه با ظلم، روح انقلاب اسلامی است؛ این انقلاب به‌دنبال استقلال و عزت کشور است و به گفته مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، انقلاب ما در زمانی اتفاق افتاد که هیچ کشوری در آن دوران جنگ سرد خارج از سلطه آمریکا یا شوروی نبود و تنها انقلاب اسلامی بود که از این قاعده مستثنی شد و یک نظام اسلامی را بر‌اساس مکتب قرآن و اهل‌بیت پایه‌گذاری کرد و امروز ۴۰ سال است در این مسیر پیش آمده‌ایم. یکی از این توطئه‌هایی که طی این مدت برای کشور ما کردند، کافی بود تا یک کشور را از پا در بیاورد.

دشمن جرأت نمی‌کند به حریم ما تجاوز کند

قالیباف با بیان اینکه روی پای خود ایستادن هزینه دارد، اظهار داشت: همیشه آمریکا علیه ما توطئه کرده مثلا در همین ۲ ماه گذشته در مونیخ و ورشو ببینید چه کرده و چگونه گروه‌ها را علیه ما بسیج کرده است. یک زمانی از ما می‌خواستند تغییر رویکرد بدهیم امروز که اساساً می‌گویند ما جمهوری اسلامی را نمی‌خواهیم، چون با منافع ما در تعارض است.

وی تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی امروز به برکت اسلام و فرهنگ جهاد و شهادت و فرهنگ اهل‌بیت و در کنار آن فهم و بصیرت و صبر مردم- که اوج آن را در ۲۲ بهمن دیدید، مردم نشان دادند در اوج اینکه گله‌مندی‌شان را از مشکلات داشتند، اما نسبت به نظام‌شان وفادارند- از اقتداری برخوردار است که دشمن جرأت نمی‌کند به حریم ما تجاوز کند.

برای افتخارات نظام هزینه داده‌ایم تا امروز روی پای خود بایستیم

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به فرموده حضرت امام (ره) مبنی براینکه مردم ما برای اسلام و انقلاب اسلامی آگاه‌تر و وفادارتر از مردم صدر اسلام‌اند، ادامه داد: این سطح از آگاهی مردم است که حساب مشکلات امروز را از اساس نظام تفکیک می‌کند. همه ما باید بدانیم این نظام و اقتدار و افتخار آن، چه در جمهوریت، چه در استقلال و چه در آزادی بدون هزینه به دست نیامده است.

فرمانده لشگر ۵ نصر در دوران دفاع‌مقدس با تاکید بر روحیه جهاد و مجاهدت برای غلبه بر مشکلات گفت: امروز هم نیازمند همان روحیه هستیم، اما جبهه عوض شده است. یک روز باید در پشت خاکریز می‌ایستادیم و در میدان دفاع‌مقدس موشک‌های حزب بعث و همدستانش را تحمل می‌کردیم، اما امروز جبهه اقتصادی است، فشاری است که در حوزه اقتصاد آورده‌اند.

هر کسی در دنیا خلاف مشی استکبار حرکت کند به‌موجب FATF از اقتصاد جهانی محروم می‌شود

وی با بیان اینکه آمریکا راحت نمی‌نشیند، تصریح کرد: استکبار جهانی، آمریکا و نظام سرمایه‌داری که بر بستر دارایی‌های مردم دنیا خود را اداره می‌کند، اقتصاد را آنچنان در دنیا یکپارچه و به‌هم پیوسته کرده که وقتی امروز از اقتصاد جهانی حرف می‌زنیم و همین بحث FATF مطرح می‌شود، در حقیقت یک اقتصاد جهانی را در همه شئونات خودش به‌هم متصل کرده است و پایه‌گذاری این کار ۲ دهه قبل توسط آمریکا، انگلیس و فرانسه صورت گرفته است. به‌طوری که هر کسی در دنیا خلاف مشی آن‌ها حرکت کند او را از اقتصاد جهانی محروم می‌کنند. آیا ظلم از این بیشتر؟

قالیباف با تاکید بر‌اینکه مردم ما ثابت کرده‌اند در مقابل این فشار‌ها می‌ایستند، ادامه داد: متخصصان و صاحب‌نظران با بررسی دقیق و علمی بر این باور هستند که فشار‌هایی که امروز بر ما وارد است‌- من این گزارش را مطالعه کرده‌ام و اتفاقاً آن‌هایی که این گزارش را نوشته‌اند چندان از نظر سیاسی نگاه‌شان با نگاه ما نزدیک نیست و کاملا نگاه تکنوکراتیک به موضوعات داشته‌اند- ۳۰ درصد به تحریم‌ها بر می‌گردد و ۷۰ درصد این مشکلات ریشه در ضعف مدیریت و ناکارآمدی و عدم تصمیم‌گیری دارد.

چند سال اقتصاد را منتظر نگه داشتیم، ببینیم برجام و اروپا با ما چه می‌کنند

وی ادامه داد: ما چند سال است اقتصاد را منتظر نگه داشته‌ایم ببینیم برجام و اروپا با ما چه می‌کنند. خب مشخص است آن‌ها که دشمن ما هستند با ما چه می‌کنند. اینکه در حوزه نظامی جرأت هیچ حرکتی علیه ما ندارند به این دلیل است که ما قدرت داریم. در حوزه اقتصاد هم ما باید توانمند شویم و به درون و ظرفیت‌های داخل تکیه کنیم و این ظرفیت را داریم، اما آن را نگه می‌داریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: شما ببینید بیش از ۲ دهه است رهبر انقلاب دستور دادند صندوق ذخیره ارزی تشکیل شود که سالانه درصدی از پول نفت را دولت هزینه جاری نکند و به این صندوق بیاید. هدف نهایی آن چه بود؟ هدفش این بود که وابستگی به نفت را کاهش دهیم و برای هزینه جاری و ولخرجی‌هایی که در کشور انجام می‌شود و با اتفاقاتی که با ضعف مدیریت دارد در کشور می‌افتد، حداقل از محل نفت ما استفاده نشود، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و حالا، چون بخشی از درآمد ما در حوزه مربوط به نفت است، تحریم می‌کنند و به اقتصاد فشار می‌آید.

امروز قاچاق دوطرفه شده و قاچاق در واردات و صادرات داریم

قالیباف با اشاره به مشکلات در حوزه مسائل غیر‌نفتی اظهار داشت: ببینید در صادراتی که دارد انجام می‌شود شرایط به چه گونه است به طوری که اگر چند سال قبل با صاحبنظران در این حوزه صحبت می‌کردید، می‌گفتند، چون نرخ ارز پایین است صادرات برای ما مقرون به‌صرفه نیست اگر ارزی که الان ۲۵۰۰ تومان است به ۵۵۰۰ تومان برسد، اقتصاد و صنعت و تولید راه می‌افتد و مشکل بیکاری حل و فصل می‌شود.

وی افزود: امروز ارز به اینجا رسیده، اما مشکل حل نشده است. چرا صادرات انجام می‌شود، اما پولش بر نمی‌گردد؟ یا اگر بر می‌گردد سهم ناچیزی از آن بر می‌گردد؟ امروز قاچاق دوطرفه شده یعنی هم قاچاق در واردات هم قاچاق در صادرات داریم. آخر این چه ربطی به تحریم دارد؟ این به ضعف برنامه‌ریزی و مدیریت بر می‌گردد.

ضعف مدیریتی را به تحریم گره نزنیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با پرداختن به مشکل گوشت گفت: امروز می‌گویند ما ۱۰ درصد به واردات گوشت نیازمندیم و باقی تولید داخل است. پس چرا باید قیمت گوشت به اینجا برسد؟ چرا گرانی و رشد گرانی کالا‌های اساسی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شوند بیشتر از کالا‌هایی است که با ارز ۱۲ هزار تومانی وارد می‌شوند؟ آیا این ربطی به تحریم دارد؟ چرا این‌ها را به هم گره می‌زنیم؟

وی با بیان اینکه اداره و مدیریت کشور را با جنگ روانی با هم اشتباه نگیریم، خاطرنشان کرد: یه وقت‌هایی در بحث سیاسی و جنگ روانی می‌گفتند که این‌ها می‌خواهند وسط خیابان را دیوار بکشند. خب آن را گفتید تمام شد، امروز چه معنایی دارد که می‌گویید همان‌ها نمی‌گذارند و دارند دم مرز را دیوار می‌کشند. خب آن کسی که دارد دیوار می‌کشد ترامپ است و بین آمریکا و مکزیک دیوار می‌کشد؛ ما اهل دیوار کشیدن نیستیم، ما اهل این نیستیم که به مردم دروغ بگوییم.

چرا گوشتی که کیلویی ۱۸ هزارتومان تمام می‌شود را در صف‌ها کیلویی حدود ۵۰ هزار تومان می‌دهید؟

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر‌اینکه اگر کمکی به مردم نمی‌کنید حداقل نمک هم به زخم‌شان نپاشید، گفت: می‌گویند اگر بخواهیم جواب بدهیم جواب همه این بحث‌ها را در ۵ دقیقه می‌دهیم. خب جواب‌تان حتما این است که مثل همیشه می‌گویید دست‌های پنهانی وجود دارد که نمی‌گذارند ما کار کنیم. چرا این را می‌گویید؟ بگویید چرا گوشتی را که با ارز ۴۲۰۰ تومانی به قیمت ۱۸ هزار تومان تمام می‌شود را در صف مردم باید حدود ۵۰ هزار تومان بخرند؟ این مابه‌التفاوت به دست چه کسی می‌رسد؟ اگر دست پنهانی است همینجاست.

وی تاکید کرد: به‌جای اینکه فکر کنید، مدیریت کرده و مشکلات را حل کنید، دارید جنگ روانی می‌کنید. مردم به کار و تلاش نیاز دارند نه جنگ روانی.

برای رفع مشکلات مردم هر کاری دولت بخواهد، انجام می‌دهم

قالیباف با بیان اینکه بنده حتما در حوزه رویکرد‌ها و مدیریت نسبت به این دولت انتقاد جدی دارم و حرفم را هم زده‌ام و گفته‌ام این‌ها هر وعده‌ای بدهند، مانند گذشته محقق نمی‌شود، افزود: خدا را شاهد می‌گیریم و و در این مکان مقدس به روح شهدا قسم می‌خورم در حوزه مسائل اقتصادی و مشکلات مردم همین دولت هر تصمیمی بگیرد حتی اعتراض به تصمیمش هم نمی‌کنم، البته در همان ۷۰ درصدی که باید تلاش کنند و نمی‌کنند، چون ممکن است بیایند بگویند مشکل اقتصادی ما ناشی از تحریم‌ها و مشکلات سیاسی است که البته نه مردم نه کارشناسان این را قبول ندارند. اما برای تصمیمات اقتصادی مبتنی بر تقویت پایه اقتصادی هر عملی که دولت بخواهد، برای رفع مشکل مردم حاضرم انجام دهیم.

در حوزه اقتصاد باید به مردم کمک کنیم

فرمانده لشگر ۵ نصر در دوران دفاع‌مقدس ادامه داد: می‌گویند جریان سیاسی مقابل، ما را تضعیف می‌کند این در حالی است که ما حاضریم برای حل مشکل مردم هر کاری انجام دهیم و هر کمکی که بخواهند بدون هیچ‌شرط و شروطی انجام دهیم چراکه احساس می‌کنیم امروز مانند دوران دفاع‌مقدس است.

وی افزود: آن روز مهم این بود که بایستیم و با حزب بعث مقابله کنیم، امروز هم در حوزه اقتصاد باید به مردم کمک کنیم و بحث‌های سیاسی را کنار بگذاریم. این وظیفه ماست، زیرا خواست مردم و انقلاب است. البته طبیعی است گام اول را باید دولت بردارد و بگوید چه مطالبه‌ای از ما دارد و چه کمکی از ما می‌خواهد.

شهردار پیشین تهران در بخش دیگری از سخنانش با پرداختن به برخی مسائل مطروحه در حوزه شهرداری گفت: دارایی‌های شهرداری و دیون را شورای چهارم در یک جلسه رسمی تصویب و به تائید فرمانداری هم رسید حالا ادعا‌های مختلفی می‌شود. اصلا هرچه شما می‌گویید، اما لااقل کاری انجام دهید. به‌عنوان مثال خط ۷ که مشغول خدمات‌دهی بود را بستند و حالا می‌خواهند مجدد راه‌اندازی کنند. خب یکی بپرسد این چندماه چه کرده‌اید که حالا می‌خواهید دوباره راه‌اندازی کنید؟ یا ادامه خط ۶ که ۳۵ کیلومتر طول دارد از دولت‌اباد تا میدان امام حسین (ع) یعنی ۱۰ کیلومتر اولش همان عید ۹۶ باید افتتاح می‌شد چراکه بالای ۹۸ درصد پیشرفت داشت که تحویل مدیریت جدید شد، خب چرا هنوز کاری انجام نشده است؟

مشکلات اقتصادی با تکیه بر مردم و جوانان قابل حل و فصل است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مشکلات معیشتی مردم بیان کرد: مشکلات اقتصادی امروز قابل حل و فصل است. این مشکلات اصلاً ربطی به انقلاب ندارد از قضا ربطش به انقلاب اینجاست که افرادی دارند این موضوعات را مدیریت می‌کنند که به این باور‌های انقلاب باور ندارند یعنی به اینکه به مردم تکیه کنند و جوانان را اساس کار بدانند و گره را از سمت دشمنان و آمریکا ندانند باور ندارند. اگر از این بی‌باوری جدا شوند و به سمت کار بروند مشکلات اقتصادی حل می‌شود.

قالیباف با ذکر موفقیت‌های دوران دفاع‌مقدس در مقابل ارتش تا بن‌ِدندان مسلح بعثی گفت: در این ۴۰ سالی که از انقلاب گذشت ببینیم خدا چه لطف‌هایی بر ما کرده، چون در مسیر باور سنت‌های الهی گام برداشته‌ایم چراکه فرهنگ قرآن و انقلاب اسلامی می‌گوید، خدا می‌گوید نگاه نکن کثیری یا حداقل، بلکه عِده و عُده‌ات را بیاور، هرچه داری بیاور و تدبیر کن، به اینکه دشمن چقدر است کار نداشته باش، پیروز می‌شوی. در زمانی که ما در جبهه بودیم امام راحل فرمودند: راه قدس از کربلا می‌گذرد و حالا می‌بینیم که محقق شده است.

چه کسی گفته با دنیا کار نکنیم و دور کشور دیوار بکشیم؟

وی با ذکر خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس تصریح کرد: در سوره احزاب می‌بینید وقتی داشتند خندق را می‌کندند پیامبر اسلام (ص) فرمودند: آن زمانی را می‌بینم که ما کاخ کسری را می‌گیریم، اما برخی افرادی که در کنار ایشان بودند بهانه آوردند و از پیامبر خواستند تا اجازه دهند آن‌ها بروند. می‌خواهم این را بگویم که فشار می‌آید تا صف مؤمنین از کفار جدا شود. نصرت و پیروزی برای مؤمنان است. در دوران دفاع‌مقدس هم با همه فشار‌ها دیدیم راه قدس از کربلا می‌گذرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اسرائیلی که می‌خواست از طریق ایادی‌اش در جلولا و در ۲۰ کیلومتری ما، با ما بجنگد؛ امروز جبهه مسلمین در جولان و بیخ گوش خود اسرائیل است. امروز در جبهه اقتصاد هم وضع همین‌طور است، اگر به مردم و جوانان اعتماد و تقوا پیشه کنیم و درایت کنیم و تنبلی نکنیم و تلاش کنیم، چه کسی گفته با تمام دنیا کار نکنیم؟ کی می‌خواهد دور ایران دیوار بکشد؟ مگر ما احمقیم؟ اما این رابطه منطق و جا دارد؛ اگر از موضع قدرت نباشیم کاری نمی‌توانیم انجام دهیم. اگر اینگونه که عرض کردم انجام دهیم آن وقت شامل لا‌یحتسب می‌شویم که خدا قول داده از جایی به شما کمک می‌کنم که در محاسبات شما نباشد، پس بایستیم و تلاش کنیم.

امروز هم در جبهه اقتصادی، هم جنگ روانی باید مبارزه و درایت کنیم

قالیباف با بیان اینکه دشمن جدا از جبهه اقتصادی، در جنگ روانی هم به‌دنبال فروپاشی ذهنی مردم است، تاکید کرد: دشمن امروز یک موضوعی که مردم با آن سر و کار دارند را دستاویز کرده و ده‌ها موضوع دروغ و خلاف واقع را هم در کنار آن چیده و به‌عنوان خوراک رسانه‌ای به خورد جامعه می‌دهد. در حقیقت یک جنگ رسانه‌ای داریم و یک جنگ اقصادی که باید به هر دو پرداخته شود و البته نیازمند ایثارگری و تلاش هستیم.

وی با تاکید بر‌اینکه به‌عنوان یک خدمتگزار عرض می‌کنم هیچ جای نگرانی و ناامیدی نیست، گفت: این کشور قابل اداره است حتی اگر همه نفتش را هم تصمیم بگیرد صادر نکند به راحتی می‌تواند ۶۰، ۷۰ میلیارد دلار با این مردم در حوزه تجارت و واردات و صادرات کار کند و این بیش از نیاز اقتصادی کشور است. در همین شرایط سخت، این کار امکان‌پذیر است و ظرف ۳- ۴ سال می‌توانیم یه این قابلیت برسیم. باید کمر همت ببندیم و به جوانان‌مان اعتماد کنیم، مردم هم اگر حرکتی ببینند حتما همراهی می‌کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با پرداختن به فرموده امام راحل مبنی بر‌اینکه اگر کسی مسئولیتی برعهده‌اش باشد و آن را درست انجام ندهد ضد‌انقلاب واقعی است، خاطرنشان کرد: از خداوند بزرگ می‌خواهم ما را یک لحظه به‌حال خود نگذارد و توفیق داشته باشیم راه امام (ره) و شهدا را تحت رهبری مقام معظم رهبری پیش ببریم که فردای قیامت مدیون شهدا نباشیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر