کد خبر: 60962
A

یک متهم تقلب نظرسنجی جشنواره جام جم شناسایی شد

معاون سیما از شناسایی یک متهم در تقلب نظرسنجی های پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی جام جم خبر داد و تاکید کرد: چون اتهام وی هنوز ثابت نشده نمی‌توانیم چیزی را اعلام کنیم.

یک متهم تقلب نظرسنجی جشنواره جام جم شناسایی شد

به گزارش دیده بان ایران؛ مرتضی میرباقری روز شنبه در نشست اعلام برنامه‌های نوروزی سیما در مرکز همایش‌های صداوسیما با اشاره به عملکرد تلویزیون در سال 97 عنوان کرد: در سال 97 یک حرکت رو به رشد و تا حدی طوفانی داشتیم.درابتدای بهار سال 97 با مجموعه‌های نوروزی موفق شدیم رکورد میزان بیننده را بزنیم که میزان آن 87 درصد بود.

** سیما در سالی که گذشت

وی اظهار داشت: در نوروز 97 مجموعه «کلاه قرمزی» و سریال‌ها و برنامه‌های پربیننده‌ای داشتیم و در تابستان هم پخش مسابقات فوتبال و سریال‌های پربیننده‌ای مثل «پدر» مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.
میرباقری افزود: همچنین رسانه صدا و سیما امسال در 22 بهمن بزرگترین راهپیمایی بعد از 13 آبان سال 58 را پوشش داد.
معاون سیما ادامه داد: همچنین سریال «بانوی عمارت» به عنوان یک سریال پر مخاطب موفق شد بیننده های زیادی را پای تلویزیون بنشاند.
میر باقری همچنین تأکید کرد: در این سالی که گذشت جوان‌گرایی از رویکردهای اصلی ما بود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در شبکه‌های یک، سه، چهار و پنج تغییراتی در انتصاب مدیران صورت گرفت، ابراز امیدواری کرد که نیروهای جوان با خلاقیت دست به کارهایی بزنند که به آنها افتخار کنیم.
میرباقری همچنین با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی جمهوری اسلامی گفت: به صورت ویژه در سیما دستاوردهای انقلاب را عرضه کردیم و نظرسنجی‌ها نشان داد برنامه‌های ما مورد اقبال زیادی قرار گرفتند.
او گفت: می توان گفت امسال مستندهای ما چندین برابر نسبت به سال قبل بود. ما در برنامه‌ها و مستندها عدم وجود انتخابات‌های آزاد و جنایات در دوران پهلوی را به تصویر کشیدیم که کار شگرفی در تولیدات ما بود.

** صنعت سریال سازی احیا شد
میرباقری تأکید کرد: صنعت سریال‌سازی ما که سال‌ها دچار اختلال شده بود، در سال گذشته احیا شد، در این میان می توان به دو دو ثمره بزرگ اشاره کرد ،سریال«سلمان» بعد از 20 سال کلید خورد و همچنین پیش‌تولید «موسی» بعد از 10 سال انجام شد.
معاون سیما ادامه داد: سال گذشته چهارمین دوره جشنواره جام‌جم را راه‌اندازی کردیم و امسال با اضافه کردن چهار کمیسیون، دوره پنجم را راه انداختیم وحاشیه‌هایی هم به همراه داشت.
وی با اشاره به اینکه مردم و مخاطبان سیما ای روزها از نظر اقتصادی و معیشتی دچار مشکلات زیادی هستند گفت: مردم گرفتاری‌های جدی پیدا کرده‌اند. دشمن در این فضا مشکلاتی را هم به‌وجود آورد و صدا و سیما تلاش کرد هوشمندانه و دلسوزانه در کنار مردم باشد.

** امسال در شبکه یک و سه چهره ها مردمی معرفی می شوند

میرباقری درادامه این نشست با بیان اینکه تحویل سال 98 مصادف شده با ماه مبارک رجب، دراین باره گفت: با توجه به آغاز نوروز در 13 رجب، این موضوع را به فال نیک ‌گرفته و همچنین در شب‌های اول نوروز ایام اعتکاف را همزمان به صورت مستقیم پوشش خواهیم داد. 
وی افزود: امسال ابتکاری داریم که در شبکه سه و یک رخ می‌دهد و ما با افرادی مواجه هستیم که برجستگی آن‌ها در استعداد آن‌هاست؛ در شبکه یک هم چهره‌های مردمی که جشنواره‌اش اکنون در حال برگزاری است حضور می‌یابند. آنها که در اقصی نقاط کشور دارای استعداد هستند ولی امکان ظهور و بروز در منطقه خودشان وجود نداشته و در این برنامه‌ها حضور می‌یابند

** کلاه قرمزی در دست تولید

معاون سیما در ادامه با اشاره به اینکه در ایام نوروز سه سریال را در دستور کار پخش شبکه یک، دو و سه داریم، شبکه پنج هم مجموعه «عطسه» را پخش خواهد کرد، گفت: شبکه دو سریال «بالش‌ها» را به روی آنتن می برد.
وی با اشاره به ساخت مجموعه «کلاه قرمزی» ،ابراز امیدواری کرد که این مجموعه کامل و به پخش برسد. 
معاون سیما درباره ساخت این مجموعه یاداورشد: از 6 ماه گذشته مذاکره‌ای برای تولید مجموعه جدید کلاه قرمزی داشتیم که درباره مسایل و منابع مالی نیز صحبت شد.
وی درباره مجموعه «کلاه قرمزی» و شرایط تولید آن ، اظهار داشت: عوامل تولید این مجموعه، لوکیشن را انتخاب و قصه را هم نهایی کرده‌اند و فقط مانده کار تولید مقابل دوربین آغاز شود.
میرباقری افزود: در نوروز 98 سه سریال جدید و 6 سریال تأمینی روی آنتن داریم و بازپخش همه اینها را خواهیم داشت و به نوعی در یک رویکرد جدید، شبکه مجازی میان شبکه‌های مختلف راه انداخته‌ایم که هرکس علاقمند است بتواند بازپخش‌ها را دنبال کند.
وی همچنین با اشاره به اینکه در نوروز رژیم غذایی مردم بهم می‌ریزد، یاداورشد: بدین منظور در شبکه سلامت ویژه‌برنامه‌هایی در دستور کارپخش قرار داده ایم که مفصل به این موضوع می‌پردازد.
معاون سیما تأکید کرد: تلاش داریم بهار سال 98 را بهتر از همیشه شروع کنیم.
به گفته وی به محض اینکه ایام نوروز تمام شود برنامه‌های رمضان را طراحی می‌کنیم. امید شادابی و نشاط را برای مردم به ارمغان بیاوریم تا کشور بتواند از مشکلات رد شود.

** مذاکره با مدیری برای ساخت سریال جدید 
میرباقری در ادامه درباره ساخت سریال‌های دیگر عنوان کرد: سریال «ن. خ» و همچنین سریال «مر قانون» که ممکن است نام آن تغییر کند در فضای طنز ساخته شده‌اند. سریال «بر سر دوراهی» هم قصه شیرینی دارد که البته در فضای طنز تعریف نمی‌شود.
میرباقری با اشاره به اینکه سال 98 را با سریال‌های طنز تازه‌ای استارت می‌زنیم و امیدواریم در هر فصل یک سریال طنز داشته باشیم، از مذاکره با مهران مدیری و جواد رضویان برای تدارک ساخت سریال‌های طنز خبر داد.

** عصر جدید و برنامه نوروزی 

معاون سیما در ادامه سخنان خود با اشاره به دیگر برنامه های سیما، گفت: شبکه سه برنامه نوروزی خود را به گونه‌ای طراحی کرده که منتخبان برنامه «عصر جدید» به این برنامه بیایند.
میرباقری درباره اینکه چرا مجریان باید حتماً در شبکه‌های خود به اجرای برنامه بپردازند، توضیح داد: تخلفاتی گاهی صورت گرفته و لذا دستور دادیم که مجریان در برنامه‌های خودشان باشند به عنوان مثال از دلاوری خواستیم فقط در شبکه پنج باشد.
به گفته وی اصل بر این است که مجریان خاص هر شبکه در شبکه خود برنامه اجرا کنند و اگر قرار شد از شبکه‌ای به شبکه دیگر بروند باید با اجازه آن شبکه این کار صورت بگیرد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره انتخاب چهره‌های مردمی در برنامه تحویل سال شبکه یک نیز، گفت: این چهره‌ها افرادی بودند که هر یک واقعه‌ای مردمی را رقم زده و مورد اقبال عمومی مردم قرار گرفتند. 

** پرونده ای در فتا تشکیل دادیم

میرباقری همچنین درباره حاشیه‌های جشنواره جام جم و رای های مشکوک هم تصریح کرد: در سال 97 چهار عنوان دیگر به بخش‌های جشنواره جام‌جم اضافه کردیم؛ بخش برنامه‌های ترکیبی برنامه‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب، دوبلاژ و فصای مجازی. در کنار این‌ها یک نظرسنجی به طور کلی در طول سال میزان بیننده و رضایت از برنامه‌ها را بررسی می‌کرد، اما این نظرسنجی کفایت نمی‌کرد و برنامه‌ها و سریال‌ها ابعاد دیگری هم دارند که مردم نسبت به آنها هم استقبال نشان می‌دهند. 
وی ادامه داد: امتیازدهی این بخش با نظرسنجی‌های عمومی تفاوت دارد. شأن نزول بخش مردمی جشنواره جام‌جم به‌عنوان یک بخش مکمل همین بود.
او ادامه داد: به محض اعلام دلایل این اتفاق، نام هر جایی که این تخلف در آن صورت گرفته است را اعلام می‌کنیم اما هنوز خاطی مشخص رسماً معرفی نشده است؛ البته یک متهم مشخص شده اما چون اتهام وی ثابت نشده نمی‌توانیم اعلام کنیم.
میرباقری افزود: دولت مسئولیت ایجاد زیرساخت‌ها را دارد ما مانند سنوات قبل با یکی از این شرکت‌ها وارد قرارداد شدیم، جمع‌آوری آرا اگر پیامکی بود، پیامک سریعاً بازخورد داشت و برای مردم پیامک می‌آمد که رای داده‌اند. 
وی ادامه داد: نکته دیگر این بود که همه قادر به مشاهده رای‌ ارسالی خود بودند که چه تغییری در آرا بوجود ‌می آورد. 
او افزود: این سبکی بود که ما طراحی کردیم اما همه در روز جمعه متوجه شدند اختلالی در آرا بوجود آمده است و از طریق فتا پرونده تشکیل دادیم.

** نمی دانیم تخلف در سطح وزارت ارتباطات بوده یا خیر 

معاون سیما ادامه داد: دراین موضوع چند فرضیه وجود داشت؛ نخست یک فرضیه که اختلال صورت گرفته و دیگری اینکه به صورت واقعی آرا جا به جا شده است؛ به همین خاطر رای‌گیری را متوقف کردیم.
میرباقری با تأکید بر وجود «قانون تجارت» در کشور، گفت: دولت در اجرای این قانون ناظر است و اگر تخلفی صورت بگیرد براساس همین قانون باید آن را پیگیری کرد.
وی ادامه داد: پیش از این هم بانک مرکزی در این باره با وزارت ارتباطات این مطلب را مطرح کرده بود که «یو اس ‌اس‌ دی» ها مشکل دارند. 
وی یادآورشد: بین جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و ولی‌الله سیف رئیس وقت بانک مرکزی بحث‌هایی در این باره طی سال گذشته درگرفته بود و جهرمی عنوان کرده بود آنها کارشان را انجام دهند و صیانت می‌شوند.
میرباقری افزود: ما نمی‌دانیم این تخلف در سطح وزارت ارتباطات بوده است یا خیر، یک متهم مشخص شده است که چون اتهام وی ثابت نشده، نمی‌توانیم اعلام کنیم.

** تهیه کننده های متخلف کنار گذاشته شدند

میرباقری درباره مشکلات مالی این روزهای بازیگران و تیم تولید سریال ها هم، گفت: درباره این سریال‌ها، که اعتبارات در اختیار تهیه‌کننده قرار گرفته و عوامل نتوانسته‌اند مزد خود را دریافت کنند، منبعی مشخص شد تا از طرف «سیما فیلم» پول‌ها تسویه شو البته تهیه‌کننده این یکی دو کار که متخلف بوده‌اند از این کارها کنار گذاشته شدند.
وی درباره اینکه چرا وقتی تهیه‌کننده «دیوار به دیوار» از تهیه‌کنندگی سریال کنار گذاشته شد، پس از آن به عنوان تهیه‌کننده مسابقه «برنده باش» در نظر گرفته شد، هم اعلام کرد: این کار تخلف بود.

** معاونت ها با ساخت هرساله سریال الف ویژه تعطیل می شوند

معاون سیما درباره سریال‌های فاخر و الف ویژه هم عنوان کرد: ما سریال‌های عمومی داریم که با نرخ متوسط یعنی میانگین هر دقیقه حدود 4 تا 5 میلیون ساخته می‌شود اما سریال‌هایی مثل «سلمان» هر دقیقه‌اش چند 10 میلیون نیاز دارد و اگر ما بخواهیم هر سال سریال الف ویژه بسازیم کل معاونت‌ها باید تعطیل شود.
میرباقری در عین حال اظهارداشت: اکنون دو سریال «سلمان» و «موسی» چند صد میلیارد هزینه دارد. بنابراین شاید دیگر نتوان سریال الف ویژه تا سال‌های آینده ساخت اما می‌توان در ردیف سریال‌های الف فاخر پروژه‌ای را ساخت.
میرباقری ادامه داد: از دوستان خواسته شده که سریال‌هایی با هزینه پایین‌تر بسازند که همان آثار فاخر هستند و از جمله آنها سریالی درباره خواجه نصیرالدین طوسی، شهید باکری و شهید همت است. 
وی افزود: همچنین برای دوره تاریخی بعد از شهادت امام رضا (ع) تا غیبت حضرت مهدی (عج) سریالی را طراحی کرده‌ایم که به حوادث آن مقطع تاریخی می‌پردازد. سریال صیاد شیرازی را هم داریم.

** شهاب حسینی صدا پیشه انیمیشن

وی درباره روایت شهاب حسینی در یک انیمیشن هم گفت: پیشنهادهای مختلفی برای حضور شهاب حسینی در تلویزیون و شبکه نسیم داشتیم که به طور مثال یک برنامه ترکیبی در شبکه نسیم داشته باشد اما قرار شد صداپیشه انیمیشن شکرستان را بر عهده داشته باشد.
معاون سیما درعین حال ابراز امیدواری کرد: در امتداد سال 98 کارهای دیگری نیز در تلویزیون داشته باشد.
میرباقری درباره برنامه‌های موسیقایی نوروزی هم گفت: در شبکه پنج و شبکه چهار دو برنامه موسیقایی خواهیم داشت.

** ماجرای کلید خورد سریال پایتخت 

معاون سیما درادامه سخنان خود با درباره تکلیف اپیزود ویژه «پایتخت» گفت: این اپیزود قرار بود ساخته شود و مرحوم خشایار الوند نیمی از متن را نوشته و عوامل آماده بودند تا 15 اسفند کار را کلید بزنند. میرباقری افزود: همه علاقمند بودیم که این کار ساخته شود و سیروس الوند هم درخواست کرد که برای امسال ساخته شود اما عوامل اعلام کردند که حال روحیشان خوب نیست و قصه هم کامل نیست. 
او گفت: فعلاً چند پیشنهاد مطرح است اما آنها همچنان تعهدی برای ساخت یک فیلم تلویزیونی دارند یکی از پیشنهادات این است که قصه از حالت نوروزی خارج شود و برای عید فطر ساخته شود. در حال حاضر برای سریال «پایتخت» نوروز 99 نیز در حال مذاکره هستیم.

** تغییرات در سریال کمال تبریزی 

وی در بخش دیگری ازاین نشست درباره توقف سریال کمال تبریزی با نام «الف ویژه» هم توضیح داد: از تهیه‌کننده و کارگردان خواسته‌ایم بعد از چند صد دقیقه، تصاویر کار را برای ما بفرستند و اگر کیفیت بالا نباشد از آنها می‌خواهیم مسیر دیگری را بروند. سریال تبریزی هم سه قسمت ساخته و تدوین شد و تحت بازبینی سیما فیلم قرار گرفت و اکنون قرار است با در نظر گرفتن این ملاحظات تغییراتی داشته باشد.
میرباقری درباره اقداماتی که قرار است نسبت به بیانیه اخیر رهبر معظم انقلاب با عنوان «گام دوم انقلاب» و سخنان ایشان درباره صداوسیما در این سازمان صورت بگیرد، به ملاقات‌هایی که با معظم له داشته‌اند اشاره و اظهارداشت: مخاطب مستقیم آقا در یکی از این یادداشت‌ها تهیه‌کنندگان و برنامه‌سازان بودند، هم سیمافیلم هم شبکه‌ها درگیر موضوعات موردنظر در یادداشت مذکور شده‌اند.

** بودجه ضعیف و حضور اسپانسر ها

میرباقری در بخش دیگر درباره حمایت مالی اسپانسرها از تولیدات تلویزیونی گفت: اسپانسرها به عنوان بازیگران اصلی میدان، گرفتاری زیادی برای ما ایجاد کرده‌اند و به هر میزان حضورشان بیشتر شود کار غیرحرفه‌ای می‌شود.
وی افزود: متاسفانه حمایت‌های دولت به لحاظ بودجه بسیار ضعیف است و حتی به نیمی از نیازهای ما پاسخ نمی‌دهد و مقرر کرده‌اند نیازهایمان را از منابع غیردولتی دربیاوریم. درحالی که اگر حداقل منابع مالی در اختیارمان قرار نگیرد دچار مشکل جدی می‌شویم. ما شاکی درجه یک این معضل هستیم. اتفاقی که در جشنواره جام جم رخ داد هم چون یک برنامه وارد مشکل شد، می‌توان حدس زد مشکل از کجاست ولی چون به طور مشخص اعلام نشده ما هم چیزی بیان نمی‌کنیم با این حال اگر پیگیری جدی ما نبود مشکلات بیشتری رخ می‌داد.

** «دورهمی» تقلیدی نیست 

معاون سیما در پاسخ به سوالی درباره تقلید از یک مدل اصلی در برنامه‌هایی چون «عصر جدید» و «دورهمی» گفت: فکر نمی‌کنم کار دورهمی تقلیدی باشد. شکل دکور کپی بود که آن هم هیچ ایرادی ندارد.
وی افزود: در این برنامه کار بومی ما انجام می‌شود و فرهنگ اجتماعی مورد نقد قرار می‌گیرد.
میرباقری اظهار داشت: تقلید زمانی رخ می دهد که هیچ خلاقیتی در آن نباشد ولی برنامه‌هایی که ساخته شدند که در اکثر جهان مورد توجه قرار گرفته و در کشور ما نیز ایرادی برای ساخت آن وجود ندارد. برنامه خندوانه و دورهمی همچنان دو برنامه بالای 65 درصد رضایت مردمی ما هستند. مخاطبان سیما این برنامه‌ها را برنامه‌های سرگرم‌کننده و مفرح ارزیابی می‌کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر