کد خبر: 60965
A

۸۵ هزار زندانی مشمول عفو گسترده شدند

اصغر جهانگیر گفت: تا پایان هفدهم اسفند نود و هفت آمار زندانیان مشمول بخشنامه عفو گسترده زندانیان به هشتاد و پنج هزار نفر رسید.

۸۵ هزار زندانی مشمول عفو گسترده شدند

به گزارش دیده بان ایران، اصغر جهانگیر درباره اعلام آخرین نتایج اجرای بخشنامه عفو گسترده زندانیان که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی توسط رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» اعطا شده است اظهار کرد: طبق آخرین آمار از مشمولین بخشنامه عفو گسترده زندانیان تا پایان روز هفدهم اسفند ماه تعداد ۸۵۰۰۰ نفر مشمول اجرای این بخشنامه شدند که از این تعداد ۵۱۰۰۰ زندانی آزاد و ۳۴۰۰۰ نفر مشمول تخفیف مجازات شدند.

رئیس سازمان زندان‌ها در خصوص استان‌هایی که بیشترین تعداد مشمولین را داشتند گفت: همچنان ۵ استان تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و کرمان به ترتیب پنج استان اول کشور هستند که بیشترین تعداد محکومین مشمول عفو را تا پایان دیروز در اختیار دارند.

وی در خصوص بیشترین درصد آزادی در هر استان نسبت به تعداد محکومان همان استان نیز گفت:: بر اساس آخرین گزارش‌ها به ترتیب استان‌های سمنان، خراسان شمالی، قزوین، آذربایجان شرقی و خراسان جنوبی بالاترین درصد مشمولین عفو نسبت به محکومین کل استان را دارند.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضائیه تعداد زندانیان اتباع بیگانه که تا پایان دیروز مشمول این عفو گسترده و رافت اسلامی قرار گرفتهاند را تعداد ۱۱۱۰ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۱۰۷۸ نفر مرد و ۳۳ نفر زن هستند.

این مقام ارشد قضایی در خصوص زنان زندانی مشمول این بخشنامه نیز گفت: تا پایان وقت دیروز هفدهم اسفند ماه تعداد ۲۴۰۴ نفر از زنان زندانی مشمول این بخشنامه شدند.

دکتر جهانگیر در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های کاهش جمعیت کیفری که مورد تاکید مقام معظم رهبری «مدظله العالی» و همچنین از رئوس برنامه‌های قوهقضائیه است درصدد استفاده حداکثری از این بخشنامه هستیم و از لحظات اول ابلاغ این بخشنامه مراجع قضایی به اتفاق مسئولین زندان‌های سراسر کشور پرونده‌های تمام زندانیان را به دقت مورد بررسی قرار دادهاند.

وی ابراز امیدواری کرد با کمک قضات و پیگیری‌های مددکاران زندان‌ها بتوانیم تعداد بیشتری از زندانیان را که مشمول مفاد این بخشنامه هستند از زندان‌ها آزاد کنیم.

رئیس سازمان زندان‌ها مجدداً بر نظارت دقیق بر روند آزادی زندانیان تاکید کرد و گفت: هرچند اجرای این بخشنامه موجب آزادی و یا تخفیف مجازات تعداد قابل توجهی از زندانیان شده است، اما استثنائات بخشنامه همچنان به قوت خود باقی است و هیچ زندانی خطرناک که موجب سلب امنیت جامعه و یا آسایش شهروندان بشود از زندان آزاد نشده است.

جهانگیر در پایان تاکید کرد: اجرای بخشنامه عفو گسترده زندانیان با این حجم نشاندهنده ظرفیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در توسعه سلامت اجتماعی، توان دستگاه قضایی و دغدغه مسئولین قضایی و زندان‌های کشور برای کاهش جمعیت کیفری است.

شایان ذکر است همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بخشنامه عفو گسترده زندانیان به پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و موافقت رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» در سراسر کشور به اجرا درآمده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر