کد خبر: 61010
A
معصومه ابتکار در مراسم چهاردهمین دوره جایزه محیط زیستی تقی ابتکار:

پدرم با تلاش و پشتکار به در هر سمتی که بود به محیط زیست ایران عشق می ورزید

چهاردهمین دوره اعطای جایزه دکتر تقی ابتکار توسط مرکز صلح و محیط زیست برگزار و از بین دانشوران و تلاشگران عرصه محیط زیست در زمینه‌های علمی، تحقیقاتی، فرهنگی و فناوری که به فراخوان این مرکز پاسخ مثبت داده بودند براساس رای ‌هیات داوران تقدیر شد. در این مراسم پیروز حناچی شهردار تهران، شهربانو امانی عضو شورای شهر و معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده حضور داشتند. در ابتدای این مراسم هومن لیاقتی مدیرعامل مرکز صلح و محیط زیست ضمن خوش‌آمدگویی به حضار به بیان گزارشی در خصوص سابقه برگزاری این جایزه و نحوه انتخاب برگزیدگان پرداخت. در ادامه مراسم معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور با اشاره به مراسم اعطای این جایزه که با حمایت خانواده مرحوم تقی ابتکار که در سالروز درگذشت وی برگزار می شود، در یادبود پدر گفت: آیاتی از قرآن کریم با صراحت بر ضرورت محزون نشدن انسان‌ها تاکید دارد و پدرم همیشه این آیات را متذکر می شدند که انسان‌ها با وجود همه مشکلات نباید ناامید شوند، چرا که یاس و ناامیدی مانع پیشرفت می شود. مؤسس و رئیس هیأت مدیره مرکز صلح و محیط زیست اظهار داشت: همه افراد در زندگی با فراز و فرودهای فراوانی مواجه می‌شوند و مسئولان نیز در حوزه کاری خود با چنین مشکلاتی روبه رو هستند؛ پدرم در مواجهه با سختی ها هیچ گاه نا امید نمی شد او با تلاش و پشتکار به در هر سمتی که بود به محیط زیست ایران عشق می ورزید. وی فعالیت هایش در حوزه محیط زیست را هم در پیش از انقلاب و هم در تمام سال های انقلاب دغدغه محیط زیست ایران داشت.

پدرم با تلاش و پشتکار به در هر سمتی که بود به محیط زیست ایران عشق می ورزید

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛  چهاردهمین دوره اعطای جایزه دکتر تقی ابتکار توسط مرکز صلح و محیط زیست برگزار و از بین دانشوران و تلاشگران عرصه محیط زیست در زمینه‌های علمی، تحقیقاتی، فرهنگی و فناوری که به فراخوان این مرکز پاسخ مثبت داده بودند براساس رای ‌هیات داوران تقدیر شد. در این مراسم پیروز حناچی شهردار تهران، شهربانو امانی عضو شورای شهر و معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده حضور داشتند. 

در ابتدای این مراسم هومن لیاقتی مدیرعامل مرکز صلح و محیط زیست ضمن خوش‌آمدگویی به حضار به بیان گزارشی در خصوص سابقه برگزاری این جایزه و نحوه انتخاب برگزیدگان پرداخت.

لیاقتی با اشاره به این که برگزاری این جایزه نمونه‌ای موفق از معرفی متخصصان از سوی یک مرکز غیر دولتی در منطقه است، گفت: فراخوان یازدهمین جایزه دکتر تقی ابتکار در آذرماه 1397در روزنامه‌های کثیرالانتشار، دانشکده‌های محیط زیست و شبکه‌های مجازی منتشر شد و دریافت آثار تا اوایل اسفند ادامه یافت.

وی افزود: هیات داوران متشکل از اساتید دانشگاه و فعالیت محیط زیست، در جلساتی موارد دریافت شده را بررسی کرده و بر اساس شاخص‌های مندرج در فراخوان برندگان جایزه دکتر تقی ابتکار در سال1397 را معرفی می‌کند.

در ادامه مراسم معصومه ابتکار  معاون رئیس جمهور  با اشاره به  مراسم اعطای این جایزه که با حمایت خانواده مرحوم تقی ابتکار  که در سالروز درگذشت وی برگزار می شود، در یادبود پدر گفت: آیاتی از قرآن کریم با صراحت بر ضرورت محزون نشدن انسان‌ها تاکید دارد و پدرم همیشه این آیات را متذکر می شدند که انسان‌ها با وجود همه مشکلات نباید ناامید شوند، چرا که یاس و ناامیدی مانع پیشرفت می شود.

مؤسس و رئیس هیأت مدیره مرکز صلح و محیط زیست اظهار داشت: همه افراد در زندگی با فراز و فرودهای فراوانی مواجه می‌شوند و مسئولان نیز در حوزه کاری خود با چنین مشکلاتی روبه رو هستند؛  پدرم در مواجهه با سختی ها هیچ گاه نا امید نمی شد او با تلاش و پشتکار به در هر سمتی که بود به محیط زیست ایران عشق می ورزید. وی فعالیت هایش در حوزه محیط زیست را هم در پیش از انقلاب و هم در تمام سال های انقلاب دغدغه محیط زیست ایران داشت. 

وی دانش‌آموخته دانشگاه ووستر و دکتری مهندسی مکانیک از دانشگاه پنسیلوانیا بود و فعالیت شغلی خود را از سال ۱۳۴۷ به عنوان استادیار دانشکده فنی تهران  آغاز کرد. با وجود آنکه امکان این را داشت تا در آمریکا بهترین موقعیت را از آن خود کند اما به دلیل علاقه ای که به ایران داشت در کشور ماند. پدرم در سال های انقلاب گام به گام با انقلابیون همراه بود و در زمانی که انقلاب به او احتیاج داشت ریاست سازمان محیط زیست را بر عهده گرفت. در دوره آقای خاتمی هم به عنوان  مشاور علوم و فناری ایشان فعالیت می کرد. همیشه آقای خاتمی از پدرم به نیکی یاد می کرد. 

معاون رئیس جمهور در خصوص مشکلات امروز جامعه گفت:  هر چند مشکلات و سختی ها در خصوص کار داوطلبانه زیاد است اما من از پدرم یاد گرفتم که در مقابل سختی ها ایستادگی کنم. پدرم همیشه سخت کوش بود و هیچ وقت کارهای سخت او خسته نمی کرد. او می گفت هیچ وقت به من نگویید خسته نباشید بلکه بگویید خدا قوت. 

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در بخش دیگری از سخنان خود به سختی های کار غیردولتی اشاره کرد و با تاکید بر اینکه جامعه مدنی سرمایه ملی ماست، گفت: در حوزه‌هایی مانند زنان و خانواده بیش از ۲۷۰۰سازمان مردم نهاد (سمن) و در محیط زیست حدود ۹۰۰تشکل دولتی و غیردولتی در کشور وجود دارد..همه این سازمان‌ها و فعالان جزو سرمایه‌های ملی کشور به حساب می‌آیند که برای توسعه، آبادانی و حل مشکلات ایران تلاش می‌کنند.

دکتر معصومه ابتکار،  با اشاره به غیر دولتی بودن این جایزه بیان داشت: این اقدام در راستای تقدیر از فعالان محیط زیست برگزار می‌شود و انشاءالله با استمرار آن بتوانیم در سال‌های آینده از چهره‌های تازه در داخل و خارج از کشور تجلیل کنیم.

معاون رئیس جمهور درباره پیشینه برگزاری این جایزه گفت: برنامه ریزی برای اعطای جایزه دکتر تقی ابتکار به پژوهشگران و تلاشگران عرصه حفاظت از محیط زیست کشور توسط خانواده آن زنده یاد از سال ۱۳۸۰ و پس از درگذشت و فقدان وی آغاز شد.این جایزه تا سال ۱۳۸۴ توسط فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران که مرحوم  پدرم عضو پیوسته آن بودند به انجام رسید.

با تاسیس مرکز صلح و محیط زیست به عنوان نهادی غیردولتی، از سال ۱۳۸۴ برگزاری این مراسم جزو فعالیت های مرکز قرار گرفته و امروز با کمک همکارانم چهاردهمین دوره اعطای جایزه دکتر تقی ابتکار با کمک خانواده و انجمن صورت پذیرفته است.

 

سپس پیروز شهردار تهران در ادامه این مراسم به اهمیت محیط زیست اشاره کرد و از دست اندرکاران برگزاری این جایزه قدردانی کرده و  با تاکید بر اینکه اگر شهری با کیفیت برای زندگی شهروندان می خواهیم باید نگاه پایدار به محیط زیست داشته باشیم، گفت: هر اقدام که در سطح شهر انجام می شود باید پیام آن به شهروندان اطلاع رسانی شود تا منجر به هم افزایی و افزایش مشارکت شود. انجمن ها و تشکل های مردم نهاد قطعا می توانند به کاهش آلودگی هوا کمک کنند. 

 

چهاردهمین+دوره_+اعطای+جایزه_+مرحوم+دکتر+تقی+ابتکار (10)

 

چهاردهمین+دوره_+اعطای+جایزه_+مرحوم+دکتر+تقی+ابتکار (9)

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر