کد خبر: 61064
A
کاسب تحریم، حزب باد؛

مرجان شیخ الاسلامی چگونه با همه ساخت؟

مرجان شیخ اسلامی معروف کاسب تحریم، هم در لیست جبهه مشارکت قرار داشته، هم در لیست اصولگریان برای ورود به انتخابات مجلس هشتم. هم معتقد بوده تحریم‌ها را دور می‌زده و به کشور خدمت ‌کرده و هم با مهدی خلجی عضو اپوزیسیون خارج کشور ازدواج کرده که خواستار تشدید تحریم‌ها و فشارها علیه ایران است! این زن کیست و چطور توانست در همه سو بازی کند؟

مرجان شیخ الاسلامی چگونه با همه ساخت؟

به گزارش دیده بان ایران، مرجان شیخ الاسلامی برای اهالی رسانه نامی ناآشنا نیست اما این نام در اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام مدیر عامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ۱۳ متهم دیگر در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلال گران و مفسدان اقتصادی که به ریاست قاضی مسعودی مقام در روز چهارشنبه (۱۵ اسفند) برگزار شد، به طور ویژه بر سر زبان ها افتاد.

این روزها فضای مجازی پر است از اخباری که نام مرجان شیخ الاسلامی را بولد کرده اند؛ زنی با اختلاس میلیاردی.

 قاضی مسعودی: زنی با تحصیل نامشروع میلیون ها یورو

در روز چهارشنبه و پس از نخستین جلسه دادگاه فساد کلان اقتصادی، نام زنی به چشم آمد که مدیر عامل شرکت بازرگانی دنیز و هترا تجارت بود؛  مرجان شیخ الاسلامی آل آقا.

به گفته "قاضی مسعودی" او متهم به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور به مبلغ مذکور و تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۷ میلیون و ۶۵ هزار و ۵۲۹ یورو و ۸ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۳۸۴ دلار است.
او سال پیش موفق شده بود از ایران به کانادا بگریزد.

سوالی که مطرح است: چطور شیخ الاسلامی همه را فریب داد

روزنامه مردم سالاری در گزارشی درباره شیخ الاسلامی نوشت: افرادی نظیر مرجان شیخ الاسلامی، مفسدانی هستند که از همه چیز، از دین و مذهب گرفته تا جناح ‌بندی‌های سیاسی و رانت‌های اطلاعاتی، استفاده می‌کنند تا پول‌های بیت‌المال را به مفت و مجانی به جیب بزنند و در نهایت، به خارج از کشور بگریزند. بسیاری از خارج‌نشینان هم از این موارد استقبال می‌کنند و اتفاقاً خوشحال می‌شوند که اصل مسأله فساد در بازی‌های سیاست‌زده جناحی گم شود. مسأله اصلی این است که چگونه مرجان شیخ الاسلامی‌ها توانسته‌اند به این سادگی با سرمایه‌های ملت بازی کنند و چرا رسیدگی به جرائم آن‌ها چند سال به‌ طول انجامیده و برای جرم اوایل دهه ۹۰، تازه دادگاه تشکیل شده است؟

حضور داماد وزیر سابق در کنار متهمان

در دومین جلسه رسیدگی به اتهامات پرونده پتروشیمی نام داماد وزیر حاشیه ساز هم در کنار نام مرجان شیخ الاسلام قرار گرفت.

روزنامه جوان در گزارشی عنوان کرد: با برگزاری دومین جلسه دادگاه پرونده پتروشیمی، ابهامات بسیاری در این‌باره به وجود آمده است. پرونده‌ای که امروز با حاشیه‌های بسیاری همراه شده است، چند متهم اصلی دارد؛ حمزه‌لو، مرجان شیخ‌الاسلامی‌آل‌آقا، علی اشرف ریاحی و محمدحسین شیرعلی متهمان اصلی این پرونده هستند که از این چهار نفر، شیخ‌الاسلامی‌آل‌آقا و شیرعلی به خارج از کشور گریخته‌اند. شیرعلی از مسئولان سابق وزارت اطلاعات است که در حوزه انرژی سوابق عجیبی دارد و برای اهالی صنعت نفت نامی شناخته شده است. علی اشرف‌ریاحی دیگر متهم این پرونده، از مدیران وقت شرکت بازرگانی پتروشیمی و داماد محمدرضا نعمت‌زاده وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت است.

تارنمای مشرق در گزارشی اعلام کرد: دادگاه متهمان نفتی علاوه بر مرجان شیخ الاسلام شاهد حضور ریاحی داماد نعمت زاده نیز بود. «علی اشرف ریاحی» داماد محمدرضا نعمت زاده وزیر سابق صنعت و مشاور فعلی وزیر نفت که از متهمان اصلی پرونده فساد پتروشیمی به شمار می‌رود. وی همکار اصلی مرجان شیخ الاسلام و محسن احمدیان است که در کیفرخواست قرائت شده در دادگاه نقش منحصر به فردی در سواستفاده از پول‌های پتروشیمی داشتند.

ماجرای قرارداد میلیاردی قرارگاه خاتم الانبیا با خانم شیخ الاسلامی

سایت بولتن نیوز در مرداد ماه ۹۶ نوشت: شرکت نفت و گاز سپانیر وابسته به قرارگاه خاتم الانبیا ناآگاهانه مبادرت به عقد قرارداد با فردی مشکوک به نام مرجان شیخ الاسلام آل آقا کرده و این فرد با گرفتن پول‌های فراوان گویا از کشور متواری شده و به کانادا گریخته است.

روزنامه شرق نیز چند روز قبل در مطلبی درباره شیخ الاسلامی با اشاره به این موضوع نوشت: یکی از نام‌هایی که این‌روزها اخبار متنوعی از آن به گوش می‌رسد و همه را به نوعی شوکه کرده است، روابط مرجان شیخ‌الاسلامی، یکی از متهمان پرونده ۶.۶میلیاردیورویی است که تاکنون متهم به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور به این مبلغ و تحصیل مال نامشروع به مبلغ هفت‌میلیون‌و ۶۵هزارو ۵۲۹ یورو و هشت‌میلیون‌و۷۱۰هزارو ۳۸۴ دلار شده است.
گروهی از افراد فعال در شرکت نفت و گاز سپانیر وابسته به قرارگاه خاتم‌الانبیا، ناآگاهانه مبادرت به عقد قرارداد با فردی مشکوک به نام مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا کرده‌اند و این فرد با گرفتن پول‌های فراوان گویا از کشور متواری شده و به کانادا گریخته است. این زن که دارای مالکیت شرکت‌های آرام و دنیز در ترکیه است و متارکه کرده، با داشتن چندین فرزند برای اینکه سرپوشی بر کلاهبرداری‌هایش بگذارد به کانادا گریخته است. آقای خ. ع. از طرف شرکت نفت و گاز سپانیر طرف قرارداد با این خانم بوده که هم‌اکنون از طریق مراجع قضائی در بازداشت به‌سر می‌برد.

حزب باد؛ زنی که به چپ و راست می زد

یکی از نکات جالب در پرونده خانم شیخ الاسلامی، نگاه سیاسی اوست. مرجان شیخ الاسلام در مجلس ششم مشارکتی بوده، و برای نامزدی در مجلس هشتم خود را به اصولگرایان چسبانده است.

روزنامه آفتاب یزد با مطرح کردن سوالی در مورد چگونگی معروف شدن مرجان شیخ الاسلامی بعد از ماه‌ها خروج از کشور، عنوان کرد: به یک باره نامی که در میانه‌های تابستان سال ۹۶ رهسپار کانادا شده بود طی روزهای گذشته در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت. یعنی یکسال و نیم بعد. این بار پای یک زن درمیان است. حالا دیگر همه او را می‌شناسند. خیلی بیشتر از زمانی که در روزنامه‌های اصلاح‌طلب «صبح امروز» و «همبستگی» حضور داشت. خیلی بیشتر از زمانه‌ای که به واسطه آشنایی با سید محمد بهشتی، مدیر خبرگزاری میراث فرهنگی شد. خیلی بیشتر از زمانی که در انتخابات مجلس ششم در لیست مشارکت قرار گرفت و خیلی بیشتر از آنکه ناگهان به سمت راست گرایش پیدا کرد و نزدیک شد به یاران اصولگرا و از لیست «ائتلاف اصولگرایان مستقل تهران» و بعد هم لیست انتخاباتی جریان اصولگرای جمعیت زنان جمهوری اسلامی برای انتخابات مجلس هشتم سردر آورد. اما داستان شهرت امروز این زن همان ماجرای معروف دورزدن تحریم‌هاست. شیخ الاسلامی تنها نیست، در پرونده اخلال کلان در حوزه پتروشیمی پای خیلی‌ها در میان است. شیخ الاسلامی که در تابستان ۹۶ ابتدا به ترکیه و سپس به کانادا رفته است اکنون شبکه‌های اجتماعی را نیز به تکاپوانداخته است. عده‌ای باردیگر از کاسبان تحریم سخن گفته‌اند و او را سردسته این روال دانسته‌اند. عده‌ای از سکوت برخی رسانه‌های عمدتا اصولگرا انتقاد کرده‌اند و دلیل این سکوت را قرابت او در دوره‌ای به اصولگرایان توصیف می‌کنند، عده‌ای هم اصلاح‌طلبان را به نقد درآورده‌اند که چرا به طور کلی منکر نزدیکی شیخ‌الاسلامی به خودشان شده‌اند و از در انکار، افکار عمومی را به آدرس‌های دیگر حواله می‌دهند؟

روزنامه کیهان هم نامزدی او را در مجلس ششم دستاویز گزارشی کرده و نوشته است: مدعیان اصلاحات در حالی تلاش می‌کنند ارتباط «مرجان شیخ‌الاسلامی آل آقا» متهم پرونده بزرگ فساد در پتروشیمی با این جریان را کتمان کنند که وی با شعار «خاتمی را تنها نخواهم گذاشت» به عنوان عضو جبهه مشارکت در فهرست اصلاح‌طلبان مجلس ششم قرار گرفته بود.

ازدواج کاسب تحریم با حامی تحریم علیه ایران

یکی از نکات قابل توجه در مورد خانم شیخ الاسلامی ازدواج او با مهدی خلجی است.

اعتماد در این باره نوشته است: یکی دیگر از نکاتی که در زندگی شخصی این متهم اقتصادی مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است، نحوه ازدواج و هویت همسر اوست. مهدی خلجی از فعالان رسانه‌ای خارج از کشور که به‌تازگی نیز خود را نزدیک به رضا پهلوی معرفی می‌کند، همسر او است. او البته بعد از افشای اختلاس همسرش عکس‌های خود با او را پاک کرده اما نکته جالب دیگری نیز درمورد خود خلجی وجود دارد و آن، اینکه اگرچه این روزها با کت و شلوار و کراوات در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور ظاهر می‌شود اما زمانی در قم طلبگی می‌کرد. فعال سیاسی که ازجمله براندازان است و همین اواخر نیز به مجلس نمایندگان امریکا پیشنهاد داد که تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهند.

مهدی خلجی٬ متولد ۳۱ شهریور ۱۳۵۲ در شهر قم ساکن واشنگتن   است. او  پس از رسیدن به توافق هسته‌ای٬ در مقاله‌ مشترکی در نیویورک‌ تایمز٬ استدلال کرد که «ایران» فارغ از اینکه تحت حکومت صفوی٬ پهلوی یا جمهوری‌اسلامی باشد؛ «ماهیت‌»ش همواره امپراتوری و انگیزه‌اش هژمونیک و کشورگشایی بوده و هست و آن را با آلمان نازی مقایسه کرد.

‌مهدی خلجی٬ پس از بکار آمدن دولت ترامپ در آمریکا و خروج او از برجام و بازگرداندن بالاترین سطح تحریم‌های اقتصادی - یا به قول خودشان «سنگین‌ترین تحریم‌های تاریخ بشر» علیه ایران - استدلال کرد که تحریم اقتصادی «کافی»نیست و دولت آمریکا باید از ساز و کارهای «دیگر» نیز استفاده کند.

خلجی و همسرش مرجان شیخ الاسلامی که اینک از متهمان اصلی اختلاس در پرونده پتروشیمی است چندسالی است که در خانه ۲.۵ میلیون دلاری در واشنگتن زندگی می کنند

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر