کد خبر: 61090
A

سیستان و بلوچستان دارای پایین ترین آمار جرم کشور است

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: این استان برخلاف تصور اذهان عمومی دارای کمترین آمار جرائم به نسبت جمعیت در کشور است.

سیستان و بلوچستان دارای پایین ترین آمار جرم کشور است

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدعلی حمیدیان روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه سیستان و بلوچستان اظهار داشت: همچنین در 10 جرم پرتکرار در کشور، این استان در هفت جرم کمترین فراوانی را دارد.
وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه در سیستان و بلوچستان گفت: مقوله پیشگیری در سه سطح اولیه، ثانویه و ثالثه (اول، دوم و سوم) در حوزه های مختلف نظیر فرهنگی، اجتماعی، حقوقی - قضائی، رسانه و مشارکت های مردمی تعریف شده و همه ساله برنامه های لازم در هر سطح تدوین و اجرایی می شود.
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: در سطح اولیه پیشگیری از وقوع جرم طرح «نماد» (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) در این استان همزمان با چهار استان دیگر اجرایی شد که خوشبختانه دستاوردهای خوبی نیز به همراه داشت.
حمیدیان افزود: همچنین در حوزه پیشگیری فرهنگی امسال چهار هزار و 400 نفر ساعت آموزش به مربیان مهدکودک و پیش دبستانی و هزار و 24 نفر ساعت آموزش به منظور کمک به والدین با هدف تربیت فرزندان سالم و خودکنترل در سطح استان ارائه شده است.
وی ادامه داد: امسال در راستای ارتقاء و توانمندسازی معلمان و آموزش مبانی پیشگیری رشدمدار یک کارگاه تربیت مربی و 11 کارگاه پیشگیری رشد مدار ضمن خدمت فرهنگیان در استان برگزار شد.
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری سیستان و بلوچستان استمرار اجرای طرح نماد، افزایش مراکز مشاوره در کاهش فرایند طلاق، راه اندازی چهار مرکز ملاقات فرزندان طلاق با والدین در زاهدان، ایرانشهر، چابهار و زابل و برگزاری پنج کارگاه سبک زندگی ویژه سربازان (فرزندان آفتاب) را از دیگر اقدامات حوزه پیشگیری در سیستان و بلوچستان برشمرد. 
حمیدیان افزود: استمرار برگزاری نشست دادگاههای درمان مدار و برگزاری مستمر نشست های شورای راهبردی در استان و جمع آوری 700 نفر از معتادان متجاهر در مرکز استان و راه اندازی مرکز هماهنگی دادگاههای درمان مدار در زاهدان، اجرای آیین نامه مراقبت بعد از خروج معتادان و پیگیری راه اندازی گرمخانه موضوع ماده16 آیین نامه مراقبت بعد از خروج معتادان توسط شهرداری و ساماندهی معتادان متجاهر از دیگر اقدامات در حوزه فرهنگی این نهاد بوده است.
وی گفت: از مهمترین اقدامات اداره پیشگیری های حقوقی-قضایی این نهاد نیز جمع آوری 20 درصد از محکومان متواری و دستگیرنشده و تشکیل قرارگاه جلب با هدف جمع آوری محکومان متواری در فرماندهی انتظامی هر شهرستان است.
حمیدیان بیان کرد: مهمترین اقدامات اداره پیشگیری های مردمی و مشارکت های مدنی این نهاد در سالجاری برگزاری پنج کارگاه آموزش پیشگیری از آسیب های اجتماعی خشونت، اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی ویژه نهادهای مذهبی، ارتقاء، پشتیبانی و بهره برداری از سامانه سجام بوده است به طوری که تاکنون بیش از هزار و 800 نفر از دیده بانان پیشگیری از وقوع جرم در این سامانه جذب شده اند.
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: برگزاری پنج کارگاه آموزشی توانمندسازی و شبکه سازی سازمان های مردم نهاد، ایجاد سه شبکه در فضای مجازی با عضویت سازمان های مردم نهاد، استفاده از ظرفیت سران طوایف در کاهش خشونت و نزاع های طایفه ای، حل و فصل بیش از 20 مورد اختلاف و درگیری طایفه ای و تشکیل و راه اندازی بنیاد صیانت از نهاد خانواده در حوزه قضایی زاهدان از دیگر اقدامات اداره پیشگیری های مردمی و مشارکت های مدنی این نهاد در سالجاری بوده است.
حمیدیان با اشاره به مهمترین اقدامات اداره پیشگیری های امنیتی، انتظامی و وضعی معاونت پیشگیری از جرم دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: پلمپ 24 واحد صنف ضایعات فروشی ها و دستگیری 159مالخر، 408 مورد بازدید از واحدهای صنفی و صدور 207 اخطاریه و کشف بیش از 2 میلیارد ریال اموال مسروقه از مالخران از مهمترین اقدامات این حوزه بوده است.
وی بیان کرد: امسال 10 هزار و 405 مورد سرقت در سیستان و بلوچستان به وقوع پیوست که نسب به سال گذشته با افزایش 11 درصد وقوع و افزایش هشت درصدی کشف رو به رو بودیم.
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: مسلوب المنفعه کردن 152 حلقه چاه فاقد پروانه و غیر مجاز با حجم صرفه جویی سه هزار و 857 میلیون متر مکعب آب از دیگر اقدامات مهم امسال بود.
حمیدیان با اشاره به رفع تصرفات اراضی ملی گفت: 2 هزار و 847 هکتار از اراضی حاکمیتی اعم از منابع طبیعی، راه وشهرسازی و شهرداری امسال رفع تصرف شده است.
وی بیان کرد: سه هزار و 416 فقره تصادفات جاده ای در 11 ماهه سالجاری در سیستان و بلوچستان رخ داد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد افزایش داشت. 
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری سیستان و بلوچستان افزود: تعداد فوتی های جاده ای این مدت نیز در استان 844 نفر بوده که نسبت به سال گذشته 21 درصد رشد را نشان می دهد. 
وی بیان کرد: همچنین تعداد تصادفات ناوگانهای سوخت کش و قاچاق انسان در این مدت 95 مورد بوده که حدود سه درصد کل تصادفات را شامل می شود. 
حمیدیان شناسایی 73 نقطه پر تصادف در شمال و جنوب استان را از مهمترین اقدامات برای کاهش تصادفات رانندگی در سیستان و بلوچستان ذکر کرد. 
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: دوربین های فعال کنترل سرعت متوسط جاده ای در محورهای ارتباطی استان 18 سامانه است که بزودی 22 سامانه دیگر به مجموعه این تعداد افزوده خواهد شد.
وی افزود: همچنین 29 سامانه دیگر نیز در حال برگزاری مناقصه برای نصب و راه اندازی است که پیش بینی می شود در آینده نزدیک تمام محورهای ارتباطی و شریانی سیستان و بلوچستان زیرپوشش سامانه های ثبت تخلف قرار گیرند.
حمیدیان با اشاره به کشفیات امسال مرتبط با قاچاق کالا و ارز در سیستان و بلوچستان نسبت به مشابه سال گذشته گفت: امسال کاهش 58 درصدی قاچاق احشام، 74 درصدی مشروبات الکلی،30 درصدی قاچاق سیگار، 39 درصدی لوازم آرایشی و 61 درصدی قاچاق چای در استان حاصل تلاش های صورت گرفته از سوی دستگاههای دست اندرکار است.
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری سیستان و بلوچستان اضافه کرد: امسال همچنین شاهد افزایش 61 درصدی قاچاق سوخت و 464 درصدی قاچاق برنج در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم.
حمیدیان مهمترین اقدامات اداره اطلاع رسانی و ارتقاء آگاهی های همگانی این نهاد را چاپ و انتشار ماهنامه تخصصی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم با عنوان حذر، تولید و پخش برنامه از صدا و سیمای استان، ارتقاء آگاهی های عمومی با استفاده از ظرفیت اپراتورهای تلفن همراه و ارسال بیش از 100 هزار پیامک پیشگیرانه به 50 هزار مخاطب در سطح استان و چاپ و نشر پنج هزار بروشور و پوستر با موضوعات پیشگیرانه ذکر کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر