کد خبر: 61164
A

یک قناد: رکود امسال در ۲۰ سال گذشته بی‎سابقه است

در این گزارش به بازار شیرینی به عنوان یکی از اقلام و محصولات پر مصرف این ایام، پرداخته خواهد شد، بازاری که بنابر تصمیمات اتخاذ شده، قرار نیست با افزایش قیمت همراه شود.

یک قناد: رکود امسال در ۲۰ سال گذشته بی‎سابقه است

به گزارش دیده بان ایران؛ با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، طبیعتا صنف قنادی و فعالان این عرصه، با جنب و جوش هر چه بیشتری به فعالیت می‌پردازند و به تبع می‌باید آمادگی خود را برای تامین شیرینی شب عید تقویت کنند.

به واقع، در میان ایام سال، شب عید نقطه اوج و حداکثریِ فعالیت و کسب و کار قنادان محسوب می‌شود.

البته التهابات اقتصادی و افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز این صنف، شرایط متفاوتی را برای فعالان این عرصه، رقم زده و بسیاری از قنادان، از شرایط موجود، تصور و ذهنیت مطلوب و مساعدی ندارند.

یکی از اصلی‌ترین و جدی‌ترین دغدغه‌های این صنف، به افزایش و رشد قیمت مواد اولیه این صنف اعم از کارتن (برای تهیه جعبه شیرینی) شکر، روغن، آرد و... باز می‌گردد.

حمید رضا زمانی، یکی از فعالان این صنف با اشاره به کسادی و تنزل کسب و کار این صنف، اظهار کرد: متاسفانه سال ۹۷، یکی از سخت‌ترین سال‌ها در میان سنوات فعالیتی صنف ما به شمار می‌رفت و برای بنده که سابقه ۱۹ سال فعالیت در این عرصه را در کارنامه صنفی خویش دارم، هیچ سالی به مانند امسال شرایط کسب و کار نامساعد و نامطلوب نبوده است.

وی افزود: به واقع، گرانی کالاهای اساسی و بسیاری از اقلام موجود در بازار باعث شده است تا خرید و تهیه شیرینی از اولویت خرید بخش قابل توجهی از خانوارهای ایرانی خارج شود و این موضوع در مناطق فقیر نشین بصورت بسیار جدی و پر رنگ تری نمود داشته است.

زمانی در ادامه بیان کرد: فعالیت در حوزه مذکور (قنادی) همواره به عنوان یکی از مشاغل پر درآمد و پر سود مطرح بوده ، اما تغییرات، تحولات و فشارهای اقتصادی باعث شده است شرایط حاکم بر کسب و کار این صنف با تغییرات جدی و ملموسی همراه شود.

وی افزود: این در شرایطی است که صنف قنادی از ظرفیت اشتغالزایی قابل توجهی برخوردار است و به تبع کسادی و استمرار دامنه دار رکود در بازار این صنف باعث می‌شود بسیاری از قنادان به تغییر شغل، خاتمه فعالیت و محدود سازی فعالیت خویش مبادرت ورزند که قطعا این موضوع باعث از دست رفتن فرصت‌های شغلی متعدد و بسیاری خواهد شد.

این فعال در عرصه توزیع و عرضه شیرینی در ادامه تصریح کرد: با خارج شدن شیرینی از اولویت خرید بسیاری از خانوارها، عملا امکان افزایش قیمت‌ها برای جبران افزایش هزینه‌ها وجود ندارد و ما نیز در این میان، مستاصل مانده ایم که با هزینه‌های سنگین موجود چه کنیم.

این قناد فعال تصریح کرد: اساسا بخش قابل توجهی از خانوارها به خرید شیرینی‌های ارزان قیمت متمایل شده اند که این موضوع ریشه در کاهش قدرت خرید مردم دارد.

گفتنی است بنابر اظهارات رئیس اتحادیه قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی‌های تهران، نرخ مصوب شیرینی در شب عید امسال به شرح ذیل است:

هر کیلوگرم شیرینی تَر ۲۶ هزار تومان، شیرینی‌های پاپیونی، زبان و برنجی ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان و شیرینی دانمارکی با ۲۱ هزار تومان و کیک یزدی با ۱۵ هزار تومان در هر کیلو، در قالب ارزان‌ترین شیرینی‌های موجود در بازار قابل تعریف هستند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر