کد خبر: 61809
A

روایت تایم از پارتی ترامپ با سناتورها پس از تبرئه بزرگ

هفته‌نامه تایم در مقاله‌ای به قلم برایان بنت با تیتر «فقط بخوان»، از حال خوش ترامپ پس از تبرئه در تحقیقات مولر نوشته است.

روایت تایم از پارتی ترامپ با سناتورها پس از تبرئه بزرگ

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ هفته‌نامه تایم در مقاله‌ای به قلم برایان بنت با تیتر «فقط بخوان»، از حال خوش ترامپ پس از تبرئه در تحقیقات مولر نوشته است.

 در این مقاله شماره اخیر تایم می‌خوانید:

رابرت مولر سیاستمدار آمریکایی که تقریبا طولانی ترین سابقه حضور در اف بی آی را داشته است، در ۲۲ ماه پیش یعنی زمانی نزدیک به ۲سال گزارشی را از تخلفات انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس وقت آمریکا ارائه داده است.

این گزارش برای اولین بار زمانی ارائه شده است که دونالد ترامپ به تازگی بازی گلفش را به پایان رسانده بود و در جایگاه اختصاصی اش در ساحل پالم فلوریدا مشغول استراحت بوده است.

در ۲۴ مارس حول و حوش ساعت ۳بعد از ظهر، مشاور حقوقی کاخ سفید، امت فلود تماسی را از دادستان و رئیس ستاد ویلیام بار، برایان رابیت، مبنی بر انتشار این گزارش از طرف رابرت مولر دریافت می‌کند.

در این گزارش دونالد ترامپ از طرف رابرت مولر متهم به تبانی با روسیه برای پیروزی در انتخابات سال ۲۰۱۶ شده است.

بر اساس گفته های یک مقام عالی رتبه از وزارت دادگستری آمریکا، رابرت مولر ۵۰۰ سند و رقمی نزدیک به همین ارقام گزارش شاهدان و نزدیک به ۲۸۰۰ عدد احضاریه مربوط به همین پرونده، برای اثبات هم پیمان شدن کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه داشته است.

سرانجام مولر به این نتیجه رسیده است که دونالد ترامپ عدالت را در انتخابات سال ۲۰۱۶ رعایت نکرده است و باید گزارشش را علنی کند.

بار و معاون دادستان کل زمانی که از این موضوع با خبر می‌شوند به سرعت ترامپ را در جریان اتفاقات قرار می‌دهند.

نخستین واکنش ترامپ

ترامپ خطاب به کسانی که در آن جا حضور داشتند گفت: «خیلی هم عالی!»

گویا او ترسی از انتشار این گزارش نداشته است و از عملکرده خودش مطمئن بوده. بعد از کلی هیاهو وقتی نظر دادگاه ارائه شد و ترامپ از اتهام تبرئه شد، در کاخ سفید خبرنگاران و روزنامه نگاران در دفتر سارا سندرز، دبیر مطبوعات، تجمع کردند؛ تا اینکه بتوانند به سرعت از صحت قضیه با خبر شوند.

از طریق انتشار اخبار و ارسال پیامک هایی مربوط به این موضوع، کمپین انتخاباتی او توانست میلیون ها دلار کسب درآمد کنند!

دموکرات ها زمانی که با این اتفاق مواجهه شدند خطاب به کمپین انتخاباتی ترامپ گفتند:«میلیون ها دلار پول با استفاده از یک دروغ به دست آوردند.»

سر آخر هم سیل تبریک‌های خبرنگاران و روزنامه نگاران بود که برای رئیس جمهور تبرئه شده از اتهام تبانی با روس‌ها گسیل شد.

می توان گفت که این اتفاق یکی از بزرگترین پیروزی های ترامپ در دوره ریاست جمهوری بوده است. همان طور که خودش وعده داده بود بدون هیچ توافقی و بدون هیچ رنج و زحمتی اتفاق افتاد.

مشاور ویژه تحقیقات این پرونده می گوید:«پشتیبانان ترامپ ثابت کردند که کشنده هستند و چیزی سد راه‌شان نمی‌شود.»

بلافاصله بعد از اینکه دادستانی کل رای به بی‌گناهی ترامپ صادر کرد و او از این مخمصه نجات پیدا کرد، مولر درخواست یک ملاقات شخصی با ترامپ را داد تا بتواند به مشروعیت مشاور ویژه تحقیقات حمله کند و آن را زیر سوال ببرد و همین که بتواند طرفداران خودش را متقاعد کند.

ترامپ بعد از اعلام بیگناهی اش در ۲۶ ماه مارس برای جشن گرفتن این پیروزی با سناتورهای جمهوری خواه آمریکا مشغول صرف ناهار شد و آنچنان که سناتور جمهوری خواه ایندیانا می‌گوید او در این مراسم حسابی سرخوش و شاد بوده  و از اینکه بار سنگینی از روی دوشش برداشته شده است، سر از پا نمی‌شناخته است.

این پایان ماجراست؟

به گفته گزارشگر مجله تایم هنوز رای نهایی برای گزارش مولر داده نشده است و با توجه به گزارشی که «بار » به کنگره آمریکا فرستاده بود، ترامپ کاملا از اتهامات تبرئه نشده است.

مولر با انتشار گزارش تخلفات انتخاباتی ترامپ به مدت تقریبا دو سال ذهن افکار عمومی را درگیر کرده بود و با شواهدی که روی میز گذاشت، قضاوت درباره ی این موضوع را به مردم سپرد تا به وزارت دادگستری ایالت متحده آمریکا. مشاور ویژه تحقیقات می‌گوید:«درست است که گزارش ها حکم به متهم شناخته شدن رئیس جمهور را نمی‌دهد، اما حکم به بی گناهی او نیز نمی‌دهد»

با توجه به گزارشی که مولر ارائه کرده ، او متوجه این موضوع شده که ترامپ برای پیروزی در انتخابات از روسیه کمک گرفته بوده است.

ولی این کمک ، به این صورت رخ داده که روسیه با نشر اطلاعات غلط در فضای رسانه های اجتماعی، هک کردن رایانه های اعضای حذب دموکرات و انتشار ایمیل های مخرب با اکانت این اعضا سعی در کمک به پیروزی ترامپ در انتخابات را داشته است.

آیا این سند جرم است؟

درست است که خود رئیس جمهور از این اتهام تبرئه شده است اما مشاور ویژه تحقیقات ۳۴ نفر را در راستای این جرایم متهم کرده است که ۷ نفر از آنها محکوم شده اند. این افراد شامل: رئیس کمیته انتخاباتی پیشین ترامپ، معاون مدیر کمپین او، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و چند تن دیگر هستند.

درست است که ترامپ تبرئه شده است اما با هر حساب و کتابی ریاست جمهوری او بر پایه این رسوایی ادامه پیدا خواهد کرد.

دلیل اهمیت این گزارشی که مولر ارائه کرده بوده است تنها تخلف ترامپ نبوده؛ بلکه این پرونده از لحاظ سیاسی با پرونده های دیگر گره خورده است. به همین دلیل تحقیقات هنوز هم روی این پرونده ادامه دارد و دادستان با سابقه ای بر روی این پرونده گذاشته شده است.

وضعیتی که برای دونالد ترامپ پیش آمده بود برای هر رئیس جمهوری فاجعه تلقی میشود؛ پیوستن به یک قدرت بیگانه برای تضعیف آمریکا.

راسل رایلی استاد مطالعات ریاست جمهوری در دانشگاه ویریجینیا در این باره می‌گوید: سیاستی که کمپین دونالد ترامپ در پیش گرفت، رئیس جمهور را از آنچه که تصور میشد در موقعیت بهتری قرار داده است.

استنلی برند مشاور پیشین مجلس نمایندگان تحت نظر سخنگوی دموکرات ها می‌گوید: حال که نتایج به دست آمده است میتوانیم کاملا پاسخگو این اتهامات باشیم.

تام استیور میلیاردر اهل کالیفرنیا که مبلغی به اندازه ۱۰۰ میلیون دلار به کمپین انتخاباتی ترامپ کمک کرده است میگوید که هیچ وقت فکر نمیکرده است این گزارش بتواند این چنین همه چیز را به هم بریزد.

دونالد ترامپ پس از ماه ها سکوت در برابر این اتهامات در سال گذشته تصمیم گرفت از خود دفاع کند و به انتقاد از مولر بپردازد و هوگان گیلدی، سخنگوی کاخ سفید در این مورد می‌گوید:«من دونالد ترامپ را از اینکه از خودش در برابر اتهامات اثبات نشده دفاع می‌کند،محکوم نمی‌کنم.»

درست است که دونالد ترامپ از اتهام زد و بند با روسها تبرئه شده است ولی تحقیقات همچنان ادامه دارد و هرچه به انتخابات سال ۲۰۲۰ نزدیک می‌شویم این تحقیقات شدیدتر نیز می‌شود.

ناامید مثل یک دموکرات!

 نتایج تحقیقات مولر برای دموکرات ها ناامید کننده بوده و به نفع جمهوری خواهان شده است اما در نهایت ممکن است که این اتفاق به نفع دموکراسی ایالت متحده آمریکا تمام شود.

برای نزدیک به دو سال است که ریاست جمهوری دونالد ترامپ در محدودیت حقوقی قرار گرفته است.

مولر شاید این سوال را در اذهان تقویت کرده است که آیا ترامپ مانع اجرای عدالت در دادستانی کل کشور شده است؟

اما در این روند، او قدرت را برای تصویب حکم ریاست جمهوری ترامپ به رای دهندگان آمریکایی بازگردانده است.

ترجمه: نگار علی

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر