کد خبر: 61999
A

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ریاض تضمین خواست

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ریاض خواست، در رابطه با مواد هسته‌ای اختصاص یافته به اولین رآکتور هسته‌ای این کشور که قرار است تا پایان سال افتتاح شود، تضمین‌هایی بدهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ریاض تضمین خواست

به گزارش دیده بان ایران و به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، یوکیو آمانو، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: آژانس از عربستان خواست در مورد مواد هسته‌ای اختصاص داده شده به اولین رآکتور هسته‌ای این کشور که احتمالا تا پایان سال جاری میلادی افتتاح خواهد شد، تضمین‌هایی بدهد.

تصاویر ماهواره‌ای که به تازگی گرفته شده‌اند، طرح در دست اجرا در اطراف ریاض را نشان می‌دهند، در حالی که این امر در واشنگتن جنجال بسیاری به پا کرده است و دموکرات‌ها از شتاب‌زدگی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای موافقت با طرح‌های هسته‌ای با عربستان غنی از نفت صحبت می‌کنند.

آمانو تاکید کرد: طرح تاسیس رآکتور محرمانه نیست و عربستان آن را به آژانس اطلاع داده و از سال ۲۰۱۴ این طرح را ترسیم کرده است.

مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: آژانس ریاض را به امضای ضمانت‌نامه‌هایی جامع برای عدم استفاده تسلیحاتی از مواد هسته‌ای تشویق می‌کند.

آمانو در جمع خبرنگاران در واشنگتن گفت: ما به عربستان پیشنهاد لغو این طرح و جایگزینی آن با تضمین‌های جامع را دادیم، آنها نه مخالفت کردند و نه موافقت و در حال بررسی این مساله هستند و ما هم منتظر پاسخ آنها هستیم.

وی در ادامه تاکید کرد: در شرایط حاضر عربستان این مواد را در اختیار ندارد پس نقضی صورت نگرفته است.

آمانو افزود: عربستان احتمالا تا پایان سال جاری میلادی مواد هسته‌ای را وارد می‌کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر