کد خبر: 62042
A

واگذاری عجیب بزرگترین استخر ملی پوشان به بخش خصوصی

محسن سمیع‌زاده، مدیر تیم‌های ملی شنا از استخری می‌گوید که حق طبیعی شناگران ایران است اما از آنان دریغ می‌شود.

واگذاری عجیب بزرگترین استخر ملی پوشان به بخش خصوصی

به گزارش دیده بان ایران، خبرآنلاین نوشت: خبر کوتاه بود؛ واگذاری استخر قهرمانی مجموعه ورزشی آزادی به بخش خصوصی. شاید رشته های شنا، شیرجه و واترپلو از معدود رشته هایی باشند که واگذاری اماکن متعلق آنها به بخش خصوصی واکنش های زیادی را به همراه دارد چرا که نبود استخرهای استاندارد آن هم به تعداد کافی در کشور کار را برای ملی پوشان سخت می کند. تابستان 97 بود که ملی پوشان واترپلوی ایران برای نخستین بار پس از انقلاب توانستند در بازی های آسیایی مدال برنز به دست بیاورند و برای بازی های دور بعدی مصمم به تغییر رنگ مدال شان هستند اما حالا مهمترین محل تمرین شان را از آنها گرفته اند. نه فقط واترپلوئیست ها، بلکه شناگران و شیرجه روها هم وضعیتی مشابه دارند. با محسن سمیع زاده مدیر تیم های ملی تماس گرفتیم تا او بیشتر در این باره توضیح بدهد. تصمیمی عجیب که می تواند مشکلات زیادی را برای قهرمان های ایران و ملی پوشانی که آینده شان به این مجموعه گره خورده است را به وجود بیاورد.

*آقای سمیع زاده ماجرا از چه قرار است؟
اول که به ما اعلام کردند شوکه شدیم. اصلا نمی دانیم با کدام متر و معیار چنین تصمیمی را گرفته اند. من فکر می کنم دوستان ما اطلاعات کافی ندارند که در استخر مجموعه آزادی که 7 متر عمق دارد نمی شود درآمدزایی کرد. 7 متر می دانید یعنی چه؟ یک فرد مبتدی چطور می تواند در آزادی شنا کند؟ سال 53 این استخر برای توسعه شنای قهرمانی ساخته شد. من شک ندارم کسانی که این تصمیمات را گرفته اند چیزی از شنا نمی دانند.
*این تصمیم مدیریت مجموعه بوده است،با شما مشورتی نکردند؟
مشورت؟ کدام مشورت .دوستان ما واقعا چیزی از شنا نمی دانند. بنیامین قره‌حسنلو شناگر ملی‌پوش ما که در استخر غیر استاندارد کرج تمرین می‌کند با ثبت رکورد ۲۲ ثانیه در شنای ۵۰ متر رکورد ورود به مسابقات جهانی را در تمرین کسب کرد که یک اتفاق بسیار بزرگ است. قطعاً مدیری که چنین صحبتی را در خصوص واگذاری استخر قهرمانی آزادی مطرح می‌کند نمی‌داند رکورد ۲۲ ثانیه برای شنای ۵۰ متر چیست!

*اگر فدراسیون شنا بخواهد چنین مجموعه‌ای بسازد، با چه هزینه‌ای می تواند آن را تدارک ببیند؟

من هم شناگر بوده ام و هم به عنوان مربی در استخرهای مختلفی در جهان شنا کرده ام. به جرات می توانم بگویم استخر مجموعه آزادی در دنیا بی مثال است. در شرایط فعلی جهان که استخرها به سمت پرتابل بودن و ساده بودن پیش می رود، ساخت استخری مانند مجموعه آزادی تقریبا غیرممکن است.
*با این اوصاف تیم ملی و ملی پوشان در کجا تمرین خواهند کرد؟
ما استخر 9 دی و شیرودی را هم داریم اما هنوز به صورت کامل بهره برداری نشده اند.کاش دوستان به جای اینکه بخواهند بدون شناخت از مکان‌هایی مانند استخر قهرمانی آزادی نسبت به واگذاری آن تصمیم بگیرند، بهتر است چنین استخرهایی را به بهره برداری برسانند. البته شاید دوستان بتوانند در استخر آزادی یک تالار عروسی مجلل راه اندازی کنند و چند دلفین را هم داخل آب بیاندازند تا مکان شادی را فراهم کنند چون عمق ۷ متری استخر آزادی برای شناگران مبتدی امنیت کافی را ندارد و به نظرم این آقایان از روی بی اطلاعی چنین صحبت‌هایی را به زبان می‌آورند.
*یعنی امکان این وجود ندارد که دیگر مجموعه آزادی را به شما ندهند؟
نمی دانم چه اتفاقی می افتد اما آقای داورزنی و وزیر ورزش بارها در صحبت‌های خود مطرح کرده‌اند که اماکن ملی مانند استخر آزادی باید در اختیار فدراسیون‌ها باشند تا ورزش قهرمانی را توسعه دهند. امیدوارم این اتفاق رخ ندهد چون در غیر این صورت بنده اولین نفر هستم که از شنا کناره گیری می‌کنم.
*وضعیت شنا چطور است؟
نزدیک به ۷ ماه است که یک برنامه جدید را برای توسعه شنا در کشور برنامه‌ریزی و اجرا کرده‌ایم که خوشبختانه تا کنون بازدهی خوبی داشته است.با این طرح شناگران به صورت غیر متمرکز در استان‌ها و شهرهای خود تمرین می‌کنند و در زمان مقرر برای مسابقه آماده می‌شوند. هر شناگری که بتواند زمان و رکورد مورد نظر فدراسیون برای حضور در یک مسابقه بین‌المللی را ثبت کند به تیم ملی دعوت و اعزام می‌شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر