کد خبر: 62088
A

نگاهی به عملکرد صدا و سیما در پوشش برخی اخبار

با آغاز سال نو و شرایط بحرانی سیل در کشورمان، پوشش اخبار مربوط به این اتفاق در صدا و سیما، مورد توجه و بررسی در رسانه های داخلی قرار گرفته است. عملکرد صدا و سیما درباره موضوع هایی چون FATF

نگاهی به عملکرد صدا و سیما در پوشش برخی اخبار

به گزارش دیده بان ایران، بررسی امروز یکشنبه 18 فروردین، روزنامه ها، تارنماها و خبرگزاری های داخلی نشان می دهد که رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب به انتقاد از عملکرد صداوسیما در روزهای بحرانی سیل، پرداخته اند. رسانه های نزدیک به این جریان به نکاتی دیگر همچون ‌‌تریبون سیما در اختیار مخالفان FATF؛ لزوم حضور متخصصان در صدا و سیما جهت آگاهی از نپیوستن به FATF؛ انتقاد از تمسخر یک سرود باشکوه در تلویزیون و انتقاد از سانسور در صدا و سیما، پرداخته اند.
رسانه های نزدیک به جریان اصولگرا نیز از یک سو به انتقاد از رقابت صدا و سیما با شبکه های خارجی به جهت جذب مخاطب، پرداخته و از سوی دیگر به عدم تغییر رویکرد تهیه کنندگان و مجریان تلویزیون را یادآوری کرده و نوشته اند: 'تلویزیون‌های دیگر روز به روز شاخص‌ها، اهداف و نیروی انسانی خودشان را تغییر می‌دهند تا مخاطب دچار آفت روزمرگی نشود.' نقد برخی برنامه های پر بیننده این سازمان و نگاهی به عملکرد تلویزیون در نوروز 98 از دیگر محورهای مورد توجه از سوی این رسانه ها می باشد.

رسانه های اصلاح طلب
...............................
** انتقاد از عملکرد صدا و سیما در بحران سیل
روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان 'عذرخواهی پیشکش جام‌جم؛ داغ را تازه نکنید!' نوشت: انتقادات به عملکرد صداوسیما در روزهای بحرانی سیل کم نبود. به عنوان نمونه نماینده آق‌قلا از صداوسیما و مسئولان انتقاد کرد و گفت: «می‌گویند سیل تمام شده اما من روی دو متر آب هستم؛ خجالت بکشید» دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک هم گفت: سکوت جفا در حق این مردم سیل‌زده است. سکوت خبری صداوسیما در این ایام جفای بزرگیست در برابر میزبانان همیشگی این مرز و بوم. اوج انتقاد از صداوسیما به آنچه باز می‌گردد که مهران مدیری در برنامه دورهمی چنین بیان کرد: «سال 97 دیگر شاهکار کردید. این وضعیت اقتصاد است، این وضعیت معیشت مردم است، این وضعیت قیمت ارز است و این وضعیت زلزله و جدیدا سیل است و این وضعیت هزار تا چیز دیگر است. چکار می‌کنید با خودتان، چکار می‌کنید با ما. گفتند این ویژه ‌برنامه سیزده‌بدر است و اوقات مردم را تلخ نکن، به مردم امید بده، گفتم چشم همه ما را امیدوار کن، همه ما را همین‌طور امیدوار نگه دار، ما را با امید خفه کن. » که این اظهارات با واکنش مسئولان مواجه شد اما صداوسیما مدت‌هاست که اصلاح روش‌های خود را لازم نمی‌داند و بر مشی همیشگی خود که منتقدان فراوانی دارد ادامه می‌دهد. نکته قابل تامل اینکه علی عسگری دیروز از فروغی همان مدیر شبکه 3 که عملکردش به‌ویژه حذف فردوسی‌پور از برنامه 90 با انتقاداتی مواجه شد هم تشکر کرد تا نشان دهد صداوسیما که باید مردمی باشد برخلاف خواست مردم حرکت می‌کند....دیروز که رئیس سازمان صداوسیما در دیدار نوروزی با کارکنان صداوسیما به پشت تریبون رفت بسیاری امید داشتند تا علی عسگری به عذرخواهی درباره عملکرد ضعیف این رسانه بپردازد اما گویی از نظر او همه چی آرومه! 

** ‌‌تریبون سیما در اختیار مخالفان FATF
'از پیامک‌های تهدیدآمیز تا صندلی کارشناسی سیما' عنوان مطلبی است که در روزنامه شرق منتشر شده است. در بخشی از این مطلب می خوانیم: حلقه محاصره تندروها تنگ‌تر شده، تا جایی که پای گرداننده پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان مجلس درباره لوایح مرتبط با FATF به شبکه افق سیما هم باز شده است. موضوعی که صدای مجلسی‌ها را در آورده. ....مخالفت‌ها با لوایح مرتبط با FATF به پیامک محدود نبوده است، مخالفان همواره از امکان‌هایی مانند تحصن و طومارنویسی در این زمینه نیز برخوردار بوده‌اند. حالا تریبون تلویزیون را هم باید به این فهرست اضافه کرد. 
‌‌این روزنامه در ادامه گزارش خود با استفاده از میان تیتر 'تریبون سیما در اختیار تندروها' آورده است: گویا خلیل موحد (حلقه‌گردان شبکه پیامک‌های تهدیدآمیز درخصوص FATF به نمایندگان) نیز از مصونیت پولادین نماینده مشهد برخوردار بود که نوروز 98 پایش به شبکه افق سیما هم باز شد. او که نزدیک به جبهه پایداری است، به نظر می‌رسد تلاش برای شرکت در انتخابات پیش‌روی مجلس را هم آغاز کرده است.

** لزوم حضور متخصصان در صدا و سیما جهت آگاهی از نپیوستن به FATF
در ستون سرمقاله روزنامه آرمان مطلبی با عنوان 'نظرسنجی و رفراندوم راه‌حل لوایح FATF' به قلم صادق زیبا کلام، منتشر شده است. 
سخنی گزافه نیست بگوییم که یقین داریم بیش از80 درصد مردم ایران موافق پیوستن به FATF هستند. حال اگر اصولگرایان و دلواپسان غیر از این فکر می‌کنند چرا حاضر نیستند یک همه‌پرسی صورت بگیرد. منتها مقدم بر همه‌پرسی آن است که صداوسیما رویه خود را تغییر داده و اجازه دهد که نمایندگان مردم، اساتید دانشگاه و متخصصان بیایند و در صداوسیما به مردم بگویند که نپیوستن ایران به FATF چه تبعات اقتصادی برای کشور به بار می‌آورد. صد البته دلواپسان و مخالفان پیوستن ایران به این لوایح نیز می‌توانند بیایند و در تلویزیون از همان زمان و در همان برنامه بگویند که منافع ملی ایران در آن است که به این لوایح نپیوندیم. آنچه که پذیرفتنی است آن است که یک اقلیت 20 درصدی باید براساس منافع ملی اکثریت عمل کنند.

**تمسخر یک سرود باشکوه در تلویزیون
به گزارش تارنمای خبرآنلاین، روزنامه ایران در یادداشتی به قلم احمد مسجدجامعی نوشت: چند شب پیش، در برنامه‌ نوروزی عصر جدید تلویزیون (که در آن هر کس هرچه بلد است رو می‌کند و تقلید ناشیانه‌ای از برنامه‌های غربی است) گروه به ‌ظاهر مستعدی برای نشان دادن هنر دوبله‌اش، سرود «وطنم ای شکوه پابرجا» را با بیان فالش و اضافات غیرمتعارفی در لحن و صدا، روی انیمیشنی بازخوانی کرد تا بیننده را به خنده بیندازد.
طنز و شیطنت شیرینی و شلوغی در زندگی اجتماعی اجتناب ناپذیر، خوب و همیشگی است اما در هر رسانه‌ای بویژه رسانه‌هایی که ادعای جایگاه ملی دارند درست است نام و یاد وطن دستمایه‌ مسخرگی شود؟ آن‌ هم در روزهایی که به نام «ایران»، «وطن» و حمایت از تولید وطنی نامگذاری شده است....به بیان دقیق‌تر آیا می‌شود در رسانه ملی واژه وطن را دستمایه شوخی قرار داد اما داعیه حمایت از تولید وطنی داشت؟ نکته اینجاست که ممکن است فردی با انگیزه‌های متفاوت برنامه و فیلم و انیمیشن با هر سوژه و دستمایه طنزی بسازد اما آیا رسانه‌ها و رویدادهای ملی نیز باید پایگاه نشر چنین تولیداتی باشند؟

** سانسور در صدا و سیما
خبرآنلاین در گزارشی به موضوع 'عذرخواهی رامبد جوان به دلیل سانسور خندوانه' پرداخته است. به گزارش این تارنما، رامبد جوان از تمام افرادی که به عنوان مهمان به «خندوانه» آمدند و برنامه‌شان از تلویزیون پخش نشد یا بخش‌هایی از آن سانسور شد، عذرخواهی کرد. به گزارش خبرآنلاین، رامبد جوان در اینستاگرام نوشت: «سلام به تمام مهمان‌های محترم خندوانه مخصوصا شب‌های نوروز از قبیل بازیگران محترم و خواننده‌های محترم و کمدین‌های محترم و به ویژه امید حاجیلی عزیزم. راستش منم که بیش از 26 ساله که در تلویزیونمون کار می‌کنم هنوز نفهمیدم چه چیزهای قابل پخش در تلویزیون هستن و چه چیزهایی نیستن. شک ندارم بقیه همکارانم هم نمی‌دونن و شک ندارم مسئولین محترم پخش هم نمی‌دونن و شک ندارم مدیران شبکه‌ها هم نمی‌دونن و قطعا شک ندارم رییس محترم سازمان هم نمی‌دونن. یه روز خیلی دور یه مدیر پخش (مسئول ممیزی) در جواب سوال و گیجی مطلق من که در حین ساخت و پخش یک برنامه بودم گفت: قوانین سانسور و ممیزی در تلویزیون 'سیاله' هر چیزی ممکنه امروز اجازه داشته باشه و فردا نه و برعکس.

رسانه های اصولگرا
...........................
** رقابت رسانه ها جهت جذب مخاطب
یادداشتی با عنوان ' رقابت با آنورِ آب' در روزنامه کیهان منتشر شده است. در بخشی از این یادداشت می خوانیم: «ما باید با شبکه‌های آنور آبی رقابت کنیم!» این مضمون و قریب به آن را بارها از زبانِ مدیران و برنامه سازان رسانه شنیده ایم. آنها نگرانِ مخاطبانی هستند که ممکن است به جای «انتخابِ» کانال‌ها و شبکه‌های داخلی با زدن یک دکمه معمولی سر از آنسوی مرزها و آب‌ها درآورند. ما با چیزی به اسمِ «فرصتِ انتخاب» مواجهیم. پدیده‌ای که رسانه‌ها را به «رقابت» با یکدیگر واداشته است. آنها برای دیده شدن می‌جنگند، برای به دست آوردن جایگاهی در شان و شایسته خود، برای جذبِ مخاطبی که ویژه خودشان باشد و دیگری، یعنی رقیب از آن محروم شود! .... «دنباله روی» و «تقلید» است که زاینده «رقابتِ تسلیم آمیز» است....گویا برنامه سازان و مدیران رسانه از پیش، خود را بازنده میدان می‌دانند که در حرکاتی انفعالی به تقلید از «برنامه سازی/برنامه سازانِ آنورآب» تولیدات خود را جهت می‌دهند. این انفعال ریشه در یک چیز دارد و آن بی‌توجهی به ظرفیت‌های مردمی است که در ظاهر برای به دست آوردنِ توجهشان دست به تولید می‌زنند. در چنین شرایطی چگونه می‌توان از فرصت انتخاب سخن گفت؟! ... باید گفت برخلاف ادعای مسئولین و برنامه سازان ما به هیچ رقابتی مواجه نیستیم، بلکه تنها شاهد یک تسلیمِ تاریخی هستیم که با زرورقِ تلاش برای جذبِ مخاطب در حال ارسال پیام‌های رسانه‌های آنورآبی است. شاید بتوان گفت با ادامه چنین روندی رسانه ملی به خودش می‌بازد نه به رسانه‌های «آنور آبی»!

** رفتار موروثی و عدم تغییر رویکرد
کیهان در یادداشتی به موضوع 'خطر برخورد موروثی و انحصاری در تلویزیون' پرداخته است. 
شاید نتیجه این ضعیف شدن برخی از برنامه‌ها و تلاش تلویزیون برای جذب مخاطب با استفاده از چهره‌ها همین رویکردهایی باشد که برخی با آن موروثی رفتار کرده‌اند. یعنی تهیه‌کننده یا مجری علاقه‌مندند همیشه باشند و هیچ تغییر رویکردی هم نداشته باشند. در صورتی که تلویزیون‌های دیگر روز به روز شاخص‌ها، اهداف و نیروی انسانی خودشان را تغییر می‌دهند تا مخاطب دچار آفت روزمرگی نشود. قرار است مخاطب ما از رسانه دریافت متنوع و کاربردی داشته باشد و عده‌ای با خودخواهی همیشه می‌خواهند باشند و حتی یک مجری جوان در کنار خودشان را نمی‌توانند تحمل کنند. رسانه باید راهش پویا و رویکردهایش هم کارآمد باشد نه اینکه خودش را معطوف به یک شخص و یا جریانی کند. راه رسانه پر پیچ و خم است و در روزگاری که آنقدر رسانه متعدد و پرهیاهو شده نیازمند یک مدیریت توأم با رویکردهای جدید و به روز است. ...امروز تلویزیون نیازمند باز کردن فضا برای استعدادهای جدید است و از تجارب ارزشمند پیشکسوتانش بهره ببرد و بگذارند با پویایی رسانه، موروثی برخورد نشود. البته نگاه انحصاری کماکان در برخی برنامه‌های تلویزیونی وجود دارد و از روی سفارش و توصیه به برخی میدان می‌دهند که معلوم نیست از آن شخص مجری درمی‌آید یا خیر؟ 

** بررسی عملکرد تلویزیون در نوروز 98
روزنامه وطن امروز در گزارشی به بررسی عملکرد تلویزیون در نوروز 98 پرداخته و عنوان 'جعبه سرگرمی!' را برگزید.در این مطلب می خوانیم: نوروز 98 شلوغ‌ترین کنداکتور مناسبتی تلویزیون در سال‌های اخیر به حساب می‌آمد. تقریبا همه شبکه‌های تلویزیونی وارد عرصه رقابت جذب مخاطب در ایام نوروز شده بودند و انبوه سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی در کنار برنامه‌های ترکیبی و مسابقات تلویزیونی رقابتی تنگاتنگ را در نیمه اول فروردین تجربه کردند. علاوه بر کارنامه قابل قبول تلویزیون در حوزه سرگرمی، در حوزه اطلاع‌رسانی، امسال تلویزیون با واقعه ناگوار و ناگهانی سیل نیز رو به رو شد که در این حوزه نیز الحق و الانصاف عملکرد موجهی را در پوشش دقیق این رویداد و اطلاع‌رسانی داشت. با این همه در حوزه مجموعه‌های نمایشی نوروزی امسال باید به این نکته اشاره کرد که به طور کلی سریال‌های امسال از کیفیت بالا و ویژه‌ای برخوردار نبودند؛ هرچند توجه به موضوعات روز، بویژه مضامین اقتصادی در کنار اولویت دادن به دغدغه‌های مردمی از ویژگی‌های متمایز سریال‌های نوروزی امسال بود.

** نقد برنامه های پربیننده صدا و سیما
'چنین صدا و سیمایی زیبا نیست؟!' عنوانی است که در روزنامه جوان منتشر شده است. به گزارش جوان آنلاین، نعیمه موحد، خبرنگار خبرگزاری فارس در صفحه توئیتر خود نوشت: «تو یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های شبکه سه، آدم‌ها به خاطر رای آوردن تمام قد توی دوربین زل می‌زنن و میگن به خاطر قومیتم یا جنسیتم به من رای بدید! از فرهیخته و هنرمند تا عوام هم براش دست میزنن. چنین صداوسیمایی زیبا نیست؟!»

همچنین روزنامه جوان در مطلب دیگری با اشاره به پایان برنامه 'خندوانه' به نقد این برنامه پرداخت و نوشت: با وجود همه امتیاز‌های مثبت برنامه خندوانه، اما روند مستمر تولید آن باعث شد تا به مرور از حجم خلاقیت‌های آن کاسته شود و همه چیز در دایره تکرار قرار گیرد. تکراری بودن مهمان‌ها و هنرمندان شرکت‌کننده در مسابقات خندوانه و تبدیل این برنامه به یک دورهمی برای دوستان و آشنایان رامبد جوان باعث شد تا «خندوانه» از یک برنامه پیشرو به یک شوی تلویزیونی ملال‌آور تبدیل شود. این برنامه حتی در ایام نوروز با رقبای تازه نفسی، چون «برنده باش» و «عصر جدید» شبکه‌3 روبه‌رو بود و بخشی از بینندگان تلویزیون ترجیح می‌دادند زمان اختصاص‌یافته به تماشای تلویزیون را به برنامه‌های جدیدتر و جذاب‌تر اختصاص دهند. 
پایان خندوانه فرصتی برای «دورهمی» خواهد بود که در میدان خالی رقابت در شبکه نسیم عرض اندام کند./ ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر