کد خبر: 62253
A

چند نماینده مجلس دهم به دلیل نداشتن "مدرک تحصیلی" دیگر نمی توانند کاندیدا شوند؟+ جدول

قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها امروز گفت: بر اساس این مصوبه تمامی افرادی که قصد دارند براى نخستین بار و یا نمایندگان فعلی و پیشین مجلس که می‌خواهند برای ثبت نام در انتخابات مجلس اقدام کنند باید دارای مدرک کارشناسی ارشد یا معادل آن باشند.

چند نماینده مجلس دهم به دلیل نداشتن "مدرک تحصیلی" دیگر نمی توانند کاندیدا شوند؟+ جدول

به گزارش دیده بان ایران، سید سلمان سامانی قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها با اشاره به بررسی تبصره مربوط به مدرک تحصیلی لازم برای شرکت در انتخابات در قالب طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز سه شنبه ۲۰ فروردین ماه خانه ملت در صحن علنى اظهار داشت که با رأی مجلس تبصره‌ای که به نمایندگان مجوز داده بود سابقه یک دوره نمایندگی مجلس در زمان ثبت نام در انتخابات به عنوان یک مقطع تحصیلی برای آن‌ها لحاظ شود، حذف شد که اقدام بسیار پسندیده‌ای بود.

قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها تاکید کرد: بر اساس این مصوبه تمامی افرادی که قصد دارند براى نخستین بار و یا نمایندگان فعلی و پیشین مجلس که می‌خواهند برای ثبت نام در انتخابات مجلس اقدام کنند باید دارای مدرک کارشناسی ارشد یا معادل آن باشند.

سامانی گفت: مدرک تحصیلی برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس مورد قبول است که مورد تایید یکى از ۳ مرجع وزارت علوم، وزارت بهداشت و یا حوزه هاى علمیه باشد.

در این بین لازم به ذکر است که بیشترین میزان تحصیلات نمایندگان مجلس دهم به کارشناسی ارشد مربوط می‌شود. بدین معنا که 146 نفر از نمایندگان دارای تحصیلات کارشناسی ارشد هستند. بعدازاین مقطع 111 نفر دارای مدرک تحصیلی دکتری هستند. منظور از این مقطع نیز گذراندن دوره PHD اعم از رشته‌های پزشکی، انسانی و فنی است.

22 نفر کارشناسی، 2 نفر فوق‌دیپلم و یک نفر نیز دیپلم دارند. نمایندگانی که دارای مدرک تحصیلی کمتر از کارشناسی ارشد هستند یا سابقه نمایندگی مجلس و یا سابقه ایثارگری دارند.

طبق آمار ارائه‌شده متوسط میزان تحصیلات نمایندگان این دوره از مجلس شورای اسلامی نسبت به مجلس نهم بالاتر است. برای مثال در مجلس نهم 82 نفر از نمایندگان دارای مدرک تحصیلی دکتری،91 نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد، 82 نفر دارای گواهینامه کارشناسی و 7 نفر نیز پایین‌تر از کارشناسی بوده‌اند.

بااین‌حال 28 نفر از نمایندگان مجلس نهم دارای تحصیلات حوزوی بوده‌اند که در مقایسه با نمایندگان مجلس دهم، فراوانی آن‌ها بیشتر است.

آمار و آنالیز نمایندگان راه یافته به بهارستان

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر