کد خبر: 62494
A
رییس سازمان حفاظت محیط زیست:

سیلاب‌ها برای بخشی از محیط‌زیست مفید بود/ حجم آب سدهای خوزستان به ۱۸ میلیارد مترمکعب رسیده است

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: پیک سیل در مناطق خوزستان تمام شده و از آن گذر کرده‌ایم.

 سیلاب‌ها برای بخشی از محیط‌زیست مفید بود/ حجم آب سدهای خوزستان به ۱۸ میلیارد مترمکعب رسیده است

به گزارش دیده بان ایران، عیسی کلانتری (رییس سازمان حفاظت محیط زیست) درباره حجم آبی که پشت سدهای خوزستان ذخیره شده‌است، گفت: حجم سدهای خوزستان در مجموع حدود ۲۰ میلیارد مترمکعب است که در حال حاضر در حدود ۱۸ میلیارد مترمکعب آب دارد.

وی ادامه داد: این مقدار می‌تواند برای مصرف سالیانه استان در نظر گرفته شود و با توجه به اینکه سدهای این مناطق عمدتا برقی هستند، آب پشت سد می‌تواند هم برای تولید برق و هم برای مصارف شرب و کشاورزی استان مورد استفاده قرار بگیرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این سوال که با توجه به آب شدن برف‌ها در ارتفاعات مناطق بالادست و ورود این آب‌ها به سدهای خوزستان و بالا رفتن حجم آب در سدها آیا ممکن است، خطری ساکنان  مناطق پایین‌دست را تهدید کنند و مجبور به تخلیه مناطق مسکونی شوند، تصریح کرد: باید آب سدها تخلیه شود، چراکه بیش از حجم‌شان دیگر ظرفیتی ندارند و باید از طریق تخلیه آب ورودی و خروجی سدها را تنظیم کنند.

کلانتری با بیان اینکه تقریبا سدها در این مناطق پر شده‌اند و هر چقدر آب وارد می‌شود، باید از آن طرف نیز خارج شود، خاطرنشان کرد: پیک سیل در این منطقه تمام شده و ما از آن گذر کرده‌ایم و بعید می‌دانم نیاز به تخلیه منازل مسکونی در این مناطق باشد.

وی همچنین درباره خسارت‌های ناشی از سیل به مناطق حفاظت‌شده محیط زیست در استان‌های درگیر سیل در کشور گفت: میزان خسارات ناشی از سیل به محیط‌زیست و مناطق حفاظت شده کم بوده و اتفاقا این سیلاب‌ها برای بخشی از محیط‌زیست نیز مفید بوده است./ ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر