کد خبر: 62530
A

کردوانی: ایران وارد دوره ترسالی نشده است

جغرافیدان و فعال حوزه محیط زیست ضمن یادآوری تداوم گرمایش زمین و به دنبال آن برهم خوردن روند بارندگی ها، تصریح کرد: موضوع وارد شدن ایران به دوره ترسالی غیرواقعی است.

کردوانی: ایران وارد دوره ترسالی نشده است

به گزارش دیده بان ایران، روند خشکسالی در سال های گذشته کشورمان را تا اواخر سال 1397 با مشکلات جدی روبرو ساخته بود به گونه ای که علاوه بر خشک شدن بسیاری از چشمه سارهایی که سال های سال تامین آب جمعیت کشور را می کردند، خشکی دریاچه ارومیه نیز به مرزهای خطرناکی رسیده بود.
روند خشک سالی تداوم داشت تا اینکه آخرین روز های اسفند ماه، بارش های سیل آسا آغاز شد و این بارندگی ها در برخی نقاط کشور تبدیل به سیلاب هایی ویرانگرشد و همچنان ادامه دارد.
همزمان با آغاز باران های وسیع بهاری، برخی اعلام کردند که دوره خشکسالی های مداوم در کشور به پایان رسیده و وارد دوران ترسالی شده ایم، اما«پرویز کردوانی» فعال محیط زیست و جغرافی دان معاصر عقیده دیگری دارد و این امر توجه محافل رسانه ای و کارشناسی این بخش را به خود جلب کرده است.
وی ضمن رد فرار رسیدن دوره ترسالی، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این موضوع صحت ندارد و به هیچ عنوان وارد دوره ترسالی نشده ایم.
وی معتقد است: هنوز به دلیل گرم شدن کره زمین، روند خشکسالی ها بخش های زیادی از نقاط مختلف جهان و ازجمله کشورایران را تحت تاثیر خود قرار داده و خشکسالی ها ادامه خواهد داشت.
به عقیده این کارشناس محیط زیست، گرم شدن کره زمین چند اتفاق را بدنبال داشته، یکی اینکه در مناطقی که بارندگی در آنجاها کمتر بوده میزان بارش کمترشده و آن مناطقی که بارندگی بیشتری داشته اند، افزایش داشته است.
به گفته کردوانی، در ایران هم بارندگی ها کم بوده و کمتر نیز شده و بر طبق اعلام ها، ایران کمتر از یک سوم میزان بارندگی های جهان را دارد حدود 250میلیمتر و بر همین اساس 10الی 15 سال بود که خشکسالی اتفاق افتاده، پس تازمانی که کره زمین گرم هست بارندگی های ایران کم پیش بینی می شود.
وی اضافه کرد:اتفاق دیگری که رخ داده اینکه روند بارندگی ها بی نظم شده اند به این معنا که بارندگی های یک یا دوسال کشوری ممکن است دریک یا دوروز انجام شود که الان این امر در ایران اتفاق افتاده است .
این جغرافیدان کشورمان اظهار داشت: سومین موضوع که بر اثر گرم شدن کره زمین رخ داده، کاهش میزان برف است و این کم شدن بارش برف قطب سوم( منطقه تبت و هیمالیا) را با خطر روبرو ساخته و موجب از بین رفتن سالیانه تعدادزیادی گوزن که در این منطقه زندگی می کنند، شد.
کردوانی تاکید کرد: روند گرمایش کره زمین تداوم داشته و این بارندگی های ایران نه نشان از وارد شدن به دوران ترسالی، و نه نشان از این خواهد داشت که تغییر اقلیم صورت گرفته است.
به اعتقاد وی، زمانی وارد دوران ترسالی خواهیم شد که بارش ها در 2 الی سه سال پیاپی ادامه داشته باشد و تغییر اقلیم هم به همین صورت بارندگی ها باید مستمر باشد تا تغییر اقلیم صورت گیرد.
به گفته وی، بارش ها درهر منطقه از ایران هم بایکدیگر متفاوت است در منطقه آق قلا ( استان گلستان) به یک صورت، در خوزستان به نحوی دیگر، در شیرازو چهارمحال و بختیاری هم به صورتی دیگر بارش داشته ایم.
کردوانی میزان بارش های انجام شده در شیراز را یاداور شد و گفت: شیراز منطقه اش به گونه ای است که 300میلی متر بارندگی دارد ولی 81 میلیمتر آن در عرض یک ساعت و 40 میلیمتر در مدت پنج دقیقه انجام شد و سیلاب آن هم به دلیل دخالت نیروی انسانی در دره شیراز رخ داده است.
این فعال محیط زیست ضمن تاکید براینکه بارش ها در آق قلا و خوزستان نیز بایکدیگر متفاوت بوده، گفت: منطقه آق قلا و شهرستان گمیشان پیشتر بارش داشت اما میزان آن به این حد نبود و علاوه برآن وجود پوشش گیاهی و جنگل ها مانع از بروز سیلاب می شد.
وی افزود: این دو منطقه در نقطه ای پست از نظر جغرافیایی قرار گرفته اند و از نظر توپوگرافی سطح رودخانه از سطح دشت بالاتر است و هنگامی که حجم آب افزایش یافته، به سمت دشت جریان پیدا کرده و در عین حال کاهش پوشش جنگلی در این منطقه سبب بروز سیلاب شد. 
به گزارش ایرنا، بارندگی هایی که پیش از آغاز سال جدید آغاز شده بود ، سبب آبگرفتگی و سیلابی شدن رودخانه ها در مناطق مختلف ایران به ویژه در شمال شرق و جنوب غرب کشور شد و علاوه بر خسارات انسانی، باعث از بین رفتن زیرساخت ها در بخش های سیل زده شد.
«بهنام سعیدی»، سخنگو و معاون سازمان مدیریت بحران کشور هیجدهم فروردین ماه جاری گفته بود، وقوع سیل در استان های مختلف، 269 شهر و پنج هزار و 148 روستا را درگیر ساخت، که 59 هزار واحد مسکونی شهری تخریب شده اند و تعداد 98 هزار و 230 واحد مسکونی هم نیاز به بازسازی دارند. 
وی افزود: تعداد 126 هزار و 500 کیلومتر مربع راه اصلی و فرعی و 6 هزار و 896 پل تخریب شده و علاوه بر این 853 هزار هکتار اراضی کشاورزی و 111 هزار هکتار باغ خسارت دیده و هفت هزارو 627 راس دام به همراه طیور و آبزیان تلف شدند. 
همچنین پزشکی قانونی تا روز 17 فروردین آمار قربانیان سیل را بیش از 70 نفر اعلام کرد و حداقل 600 نفر مصدوم راهی بیمارستان شده اند و علاوه براین نزدیک به 100 هزار نفر بی خانمان شده اند. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر