کد خبر: 62536
A

اشپیگل: نخستین نیروگاه هسته ای عربستان با همکاری مخفی آمریکا افتتاح می شود

نشریه 'اشپیگل' نوشت: عربستان بزودی نخستین نیروهای هسته ای خود را که با همکاری مخفیانه آمریکا ساخته شده، به دور از چشم ناظران آژانس بین المللی انرژی اتمی افتتاح می کند.

اشپیگل: نخستین نیروگاه هسته ای عربستان با همکاری مخفی آمریکا افتتاح می شود

به گزارش دیده بان ایران؛ در گزارش این روزنامه آلمانی که امروز(دوشنبه) انتشار یافته، آمده است: «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان موجب وقوع یک اتفاق غیرممکن در آمریکا شده و آن اتحاد بین جمهوریخواهان و دموکرات ها است. 
هفته گذشته مجالس سنا و نمایندگان آمریکا قطعنامه ای را مصوب کردند که بر اساس آن حمایت نظامی از ائتلاف سعودی در یمن پایان می یابد. 
برای این کار دو علت بیان شده است: یکی واکنش به گزارش های متعدد از جنایات جنگی ائتلاف سعودی در یمن و دیگری مجازات ریاض به خاطر قتل 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار مخالف در اکتبر سال گذشته در استانبول.
هر چند این احتمال وجود دارد که «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا در آخرین مرحله با وتوی این مصوبه از اجرای آن جلوگیری کند، اما جمهوریخواهان و دموکرات ها برای مقابله با این اقدام ترامپ، دست به یکی کرده اند. 
طبق طرحی که «مارکو روبیو» سناتور جمهوریخواه و «تیم کین» دموکرات ارائه کرده اند، دولت آمریکا باید همکاری هسته ای مخفیانه خود با عربستان سعودی را افشا کند. 
پیشتر بلومبرگ از این همکاری پرده برداشته و اعلام کرده که ساخت یک نیروگاه هسته ای از سوی آمریکا در عربستان به مراحل پایانی خود نزدیک می شود. 
به گفته «رابرت کلی» نماینده سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی این تاسیسات هسته ای تا یک سال دیگر قابل بهره برداری خواهد بود. 
بر این اساس، نیروگاه مذکور که در شمال غرب پایتخت عربستان واقع شده، شامل یک رآکتور تحقیقاتی بوده و هدف از آن تربیت و آموزش تکنسین های هسته ای است. 
این مرکز به حکومت سعودی امکان غنی سازی اورانیوم و یا پلوتونیوم را داده و گام مهمی جهت ساخت بمب اتمی از سوی سعودی ها به شمار می رود.
اشپیگل افزود: با وجود عضویت عربستان در پیمان منع گسترش سلاح های اتمی (ان.پی.تی) تا کنون هیچیک از ناظران آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه بازدید از این مرکز را نیافته است. 
در همین رابطه «لاورا راکوود» از کارکنان آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت وگو با روزنامه 'گاردین' هشدار می دهد: عربستان جزو آخرین کشورهایی است که پروتکل الحاقی را امضا کرده اما تا کنون از اجرای مفاد آن خودداری کرده است.
این مساله بویژه با توجه به اظهارات محمد بن سلمان قابل توجه است. 
وی سال گذشته گفت: «عربستان سعودی بدنبال ساخت بمب هسته ای نیست اما بدون شک اگر ایران بمبی بسازد، ما هم بلافاصله همین کار را می کنیم».
به نوشته اشپیگل این اظهارات به وضوح نقض پیمان 'ان.پی.تی' به شمار می رود. 
این نشریه آلمانی در بخش دیگری از این گزارش با طرح این سووال آیا عربستان سعودی مجاز به داشتن چیزی است که ایران مجاز نیست، افزود: بر این اساس درست زمانی که ترامپ به صورت یکجانبه از توافق هسته ای با ایران که فعالیت های هسته ای اش تحت نظارت کامل نهادهای بین المللی است خارج شد، وزارت انرژی آمریکا هفت مجوز گسترش همکاری ها با عربستان را برای توسعه نیروگاه هسته ای این کشور صادر کرد و این اقدام بدون کوچکترین اطلاع رسانی و بدون نظارت بازرسان آژانس انجام گرفت. 
«مایک پمپئو» وزیر خارجه و «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا تا کنون از ارائه هر گونه اطلاعات در مورد اینکه کدام شرکت های آمریکایی و با کدام مجوز در روند این انتقال فناوری به عربستان سهیم هستند، خودداری کرده اند. 
از این رو اکنون قانونگذاران آمریکایی نظیر روبیو و کین می کوشند از طریق قانونی، دولت آمریکا را وادار به ارائه توضیح در این خصوص کنند. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر