کد خبر: 62625
A
مدیر گروه زلزله‌شناسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی تایید کرد

"امکان وقوع زلزله‌ در اثر بارش‌های شدید"

مدیر گروه زلزله‌شناسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی گفت: اخیراً پرسشی مطرح شده که آیا بارش سنگین می‌تواند سبب رخداد زمین لرزه شود یا خیر، درخصوص رخداد زلزله‌های کوچک و با بزرگی کمتر از ۲.۵ ریشتر پاسخ سوال فوق بله است چرا که این موضوع در اروپا و آمریکا هم تجربه شده است، اما برخی می‌گویند اگر بیش از ۵ برابر متوسط بارش در بازه زمانی کوتاه مدت ببارد بحث زلزله شدید هم مطرح است البته برخی دیگر با این قضیه مخالفند.

"امکان وقوع زلزله‌ در اثر بارش‌های شدید"

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ مهدی زارع در نشست تخصصی مدیریت سیلاب و اطلاعات مکانی گفت: اخیراً پرسشی مطرح شده که آیا بارش سنگین می‌تواند سبب رخداد زمین لرزه شود یا خیر، درخصوص رخداد زلزله‌های کوچک و با بزرگی کمتر از ۲.۵ ریشتر پاسخ سوال فوق بله است چرا که این موضوع در اروپا و آمریکا هم تجربه شده است، اما برخی می‌گویند اگر بیش از ۵ برابر متوسط بارش در بازه زمانی کوتاه مدت ببارد بحث زلزله شدید هم مطرح است البته برخی دیگر با این قضیه مخالفند.

وی درخصوص نوع سیل‌های اخیر در کشور گفت: ما در خوزستان و بخشی از گلستان دچار سیلاب منطقه‌ای و در استان فارس دچار سیلاب ناگهانی شدیم. در شهر تهران به دستکاری‌هایی که صورت گرفته سیلاب واریزه‌ای محتمل است و در صورت رخداد چنین سیلی بیش از دو میلیون نفر آسیب می‌بینند. این در حالی است که شهر تهران با توجه به سیستم رصد شهرداری درخصوص سیلاب‌های ناگهانی تا حد خوبی مقاوم است.

زارع با بیان این که استان لرستان ۷۷ پل تاریخی دارد گفت: استان لرستان بیشترین پل تاریخی در فلات ایران را دارد که از میان این ۷۷ پل در سیل اخیر فقط ۲ پل کشکان و پل‌دختر آسیب دیدند. یعنی از میان تمام پل‌هایی که در فاصله دوره هخامنشی تا ساسانی در استان لرستان ساخته شده ۷۵ پل سالم است‌. درحالی که بنا بر گزارش‌هایی که گرفته‌ام تقریباً همه پل‌هایی که در ۲۰ سال گذشته در استان لرستان ساخته شده‌اند آسیب دیده است. به نظر می‌آید نیاکان ما مسئله آب را فهمیده‌اند. ایران اولین تمدن موفق در زمینه مدیریت آب در تاریخ است.

وی در پایان با اشاره به این که ایران هنوز سامانه هشدار سریع مخاطرات طبیعی عملیاتی ندارد، گفت: کشورهای در حال توسعه‌ای چون اندونزی و رومانی از سیستم هشدار سریع مخاطرات طبیعی برخوردارند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر