کد خبر: 62784
A
معصومه ابتکار در جشنواره زن و علم:

27 درصد اعضای هیات علمی دانشگاه ها را زنان تشکیل می دهند/ مریم میرزا خانی را در هر زاویه ای که نگاه کنیم یک شخصیت جهانی است

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به پیشرفت های باورنکردنی زنان ایران در 40 سال گذشته در عرصه علم و دانش گفت: حدود یک چهارم زنان ایران تحصیلات دانشگاهی دارند، نیمی از دانشجویان ما دختر هستند و 27 درصد اعضای هیات علمی را زنان تشکیل می دهند.

27 درصد اعضای هیات علمی دانشگاه ها را زنان تشکیل می دهند/  مریم میرزا خانی را در هر زاویه ای که نگاه کنیم یک شخصیت جهانی است

معصومه ابتکار امروز (دوشنبه) در دومین جشنواره ملی زن و علم (جایزه مریم میرزاخانی) افزود: هم زمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، 40 شاخص تحولات حوزه زنان را بر پایه آمار استخراج کردیم.
ابتکار گفت: در این 40 سال تحولات برای زنان به خصوص در عرصه علم و دانش همچنین آموزش عالی بسیار زیاد بود و پیشرفت های باورنکردنی دارند. دختران ایرانی در سال های اخیر تا 60 درصد ورودی های کنکور را از آن خود کردند. 
ابتکار در ادامه، گفت: با وجود همه مشکلات کشور، پیشرفت زنان در زمینه های مختلف ادامه دارد و گام های استواری در عرصه های علمی برداشته اند. عرصه های علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات جزء موضوعات مورد توجه در عرصه بین المللی است؛ چرا که دختران ایرانی در این زمینه پیشرفت داشتند و یکی از نمونه های آن میرزاخانی است.
وی اظهار کرد: در مجموعه آموزش عالی تحولات زیادی داشتیم؛ اما همچنان از مدیریت آموزش عالی انتظار افزایش حضور بانوان را داریم.
معاون زنان و خانواده رئیس جمهوری، افزود: همان طور که رئیس جمهوری در سایر دستگاه های دولتی، نگاه بلندی دارد و ابلاغ کرد که 30 درصد از پست های مدیریتی دولت در اختیار بانوان قرار گیرد، در وزارت علوم و آموزش عالی حتی دانشگاه ها هم این انتظار را داریم. حضور زنان در عرصه های مدیریتی آموزش عالی به اندازه انگشتان یک دست است.
ابتکار تاکید کرد: انتظار حضور زنان اندیشمند و مدیر در عرصه های مدیریتی، فرهنگی، علمی و آموزشی بیشتر احساس می شود و این مسئله خیرات و برکات زیادی برای کشور ما خواهد داشت و افق روشنی را برای جوانان ایرانی ترسیم می کند. 
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در مورد شخصیت جهانی میرزخانی نیز تاکید کرد: شخصیت جهانی پروفسور میرزاخانی و نقشی که با جایزه فیلدز همچنین تحول نگرشی که در علوم ریاضی ایجاد کرد، تراز جهانی دارد که حتی به جنسیت هم ربط پیدا نمی کند.
معاون زنان و خانواده رییس‌جمهوری اظهار کرد: مریم را در هر زاویه ای که نگاه کنیم یک شخصیت جهانی است و خوشبختیم در ایران این فرصت را پیدا کردیم که بتوانیم با این تراز جهانی نقش زنان را در علم برای کشور خودمان و دنیا معرفی کنیم. 
ابتکار گفت: این شخصیت ممتاز علمی و استعدادهای دختران و پسران ایرانی را به نمایش می گذارد و این مسئله نشان می دهد چقدر در مقابل این همه استعداد و توانمندی مسئول هستیم. 
وی ادامه داد: با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین معاونت زنان و خانواده ریاست دومین جشنواره ملی زن و علم ویژه جایزه مرحوم دکتر مریم میرزاخانی برگزار شد. از حضور معاون اول رئیس جمهوری در این مراسم تشکر می کنم؛ چرا که توجه و اهمیتی را که دولت برای علم و دانش به خصوص نقشی که زنان در این عرصه دارند، با حضور خود مورد تاکید قرار داد.
وی همچنین از فعالانی که روز تولد مریم میرزاخانی را به عنوان روز جهانی زنان در ریاضیات نامگذاری کردند، تشکر کرد. 
معاون رئیس جمهوری اظهار امیدواری کرد که از این فرصت بین المللی برای معرفی زنان ایرانی به دنیا استفاده شود.
دومین جشنواره ملی زن و علم امروز دوشنبه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول و معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در کتابخانه علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد. 
زنده یاد میرزاخانی ریاضی‌دان زن ایرانی و اولین برنده ایرانی مدال فیلدز بود که تیرماه سال ۱۳۹۳ به علت بیماری سرطان درگذشت. در نشست جهانی زنان در ریاضیات، به پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران، روز تولد میرزاخانی (12 ماه مه برابر با 22 اردیبهشت) به عنوان روز جهانی زنان در ریاضیات نام گذاری شد./ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر