کد خبر: 63277
A

دادگاه انگلیس، آسانژ را به 50 هفته زندان محکوم کرد

دادگاهی در انگلیس، بنیانگذار ویکی‌لیکس را به دلیل نقض شرایط وثیقه به تحمل 50 هفته حبس محکوم کرد که البته احتمال تحویل وی به آمریکا وجود دارد.

دادگاه انگلیس، آسانژ را به 50 هفته زندان محکوم کرد

به گزارش دیده بان ایران،‌ دادگاهی در انگلیس، «جولیان آسانژ» بنیانگذار ویکی‌لیکس را به جرم نقض شرایط وثیقه، به تحمل 50 هفته حبس محکوم کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این حکم مربوط به انگلیس است و احتمال دارد که بنیانگذار ویکی‌لیکس به آمریکا تحویل داده شود.

خبرگزاری روسی راشاتودی  در این خصوصگزارش کرد، احتمال تشکیل یک جلسه دادگاه در خصوص تصمیم‌گیری درباره استرداد آسانژ به آمریکا وجود دارد.

واشنگتن، بنیانگذار ویکی‌لیکس را به نفوذ غیرقانونی به رایانه‌های دولتی و انتشار اسناد محرمانه متهم کرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که دادگاه «ساوثوارک کراون» در لندن، امروز (چهارشنبه) آسانژ را به دلیل «نقض شرایط وثیقه»، مجرم دانست و به 50 هفته زندان محکوم کرد.

پلیس انگلیس 11 آوریل سال جاری میلادی، اعلام کرد پس از خروج آسانژ از سفارت اکوادور در لندن، او را بازداشت کرده است.

در بیانیه پلیس انگلیس عنوان شده است که این بازداشت بر اساس حکم سال ۲۰۱۲ دادگاه عالی انگلیس و پس از آن صورت گرفته که دولت اکوادور وضعیت پناهندگی آسانژ را رد کرده و از پلیس انگلیس خواسته برای بازداشت او به سفارت برود.

آسانژ که در سال ۲۰۰۶ سایت ویکی لیکس را تأسیس کرد، در سال ۲۰۱۰ با انتشار تصاویر و ویدئوهای کشتار غیرنظامیان توسط ارتش آمریکا در عراق و افغانستان مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت. اندکی بعد دولت آمریکا علیه سایت ویکی‌لیکس تحقیقات جنایی را آغاز کرد و از متحدان خود خواست به این تحقیقات کمک کنند. اندکی بعد دولت سوئد آسانژ را به «تجاوز جنسی» به یک زن متهم و علیه او حکم بازداشت در سرتاسر جهان صادر کرد.

آسانژ با رد این اتهام و بیان اینکه ادعای سوئد انگیزه‌های سیاسی دارد و هدف از آن خاموش کردن ویکی لیکس است، در سال ۲۰۱۲ به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد.

در سال‌های گذشته با وجود پناهندگی آسانژ به سفارت اکوادور، سایت ویکی لیکس به انتشار اسناد طبقه‌بندی‌شده کشورهای مختلف از جمله آمریکا و انگلیس ادامه داده و به همین دلیل واشنگتن و لندن اکوادور را به شدت تحت فشار قرار داده بودند تا به وضعیت پناهندگی او پایان دهد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر