کد خبر: 63360
A

صالحی: زنجیره ۲۰ تایی IR۶ را علیرغم میل برخی از کشور‌های اروپایی رونمایی کردیم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: به دنبال بی درایتی و بی عقلی آمریکایی‌ها در ۱۹ فروردین که سپاه پاسداران را به عنوان گروه تروریستی خطاب کردند، واکنش‌هایی انجام شد و بیانیه‌هایی منتشر شد، اما لازم بود واکنشی قوی و معنادار نشان داده شود. خوشبختانه این موضوع مصادف شد با ۲۰ فروردین و ما زنجیره ۲۰ تایی IR۶ را علیرغم میل برخی از کشور‌های اروپایی رونمایی کردیم.

صالحی: زنجیره ۲۰ تایی IR۶ را علیرغم میل برخی از کشور‌های اروپایی رونمایی کردیم

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ همایش تقدیر از تلاشگران دستاوردهای موفق ارائه شده در سالروز ملی فناوری هسته‌ای سال 1398 با حضور علی‌اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، معاونان، مدیران و مسئولان 114 پروژه از مجموعه سازمان انرژی اتمی ایران روز سه شنبه 10 اردیبهشت ماه در سالن شهید شهریاری خوارزمی این سازمان برگزار شد.

*زنجیره 20 تایی IR6 را علیرغم میل برخی از کشورهای اروپایی رونمایی کردیم

در این همایش علی‌اکبر صالحی معاون رئیس جمهور ضمن تقدیر از تلاش صادقانه و خالصانه تلاشگران حاضر در همایش، اظهار داشت: با شناختی که از روحیات شما عزیزان دارم گواهی می‌دهم برای رضای خدا، عزت ملت، تامین منویات مقام معظم رهبری و خواسته‌های ریاست محترم جمهوری کار می‌کنید. تلاش‌های شما عبث و بیهوده نیست و این موضوع در 20 فروردین امسال به خوبی نمایان شد. به دنبال بی درایتی و بی عقلی آمریکایی‌ها در 19 فروردین که سپاه پاسداران را به عنوان گروه تروریستی خطاب کردند، واکنش‌هایی انجام شد و بیانیه‌هایی منتشر شد اما لازم بود واکنشی قوی و معنادار نشان داده شود. خوشبختانه این موضوع مصادف شد با 20 فروردین و ما زنجیره 20 تایی IR6 را علیرغم میل برخی از کشورهای اروپایی رونمایی کردیم.

وی افزود: ملاحظه کردید که ریاست جمهوری نیز در این مراسم خطاب به آمریکا و برخی کشورهای منطقه گفتند اگر بخواهید زیاده روی کنید، شاهد دستاوردهایی بیش از این خواهید بود. دستاوردهای ارائه شده در 20 فروردین نمایش اقتدار جمهوری اسلامی به صورت واقعی و علی الارض بود و آنها می‌دانند یعنی چه.

صالحی افزود: هفته گذشته در حاشیه دیدار با کارگران خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و شرح مختصری از دستاوردهای ماشین‌های پیشرفته سانتریفیوژ دادیم. ایشان ضمن ابراز خوشنودی فرمودند: «شما همچنان با قدرت به مسیر خود ادامه دهید.» صنعت هسته‌ای برای معظم له بسیار حائز اهمیت است. در سال 88 نیز که به اعتبار مسئولیت در سازمان خدمت ایشان شرفیاب شدم فرمودند: «صنعت هسته‌ای مرتبط با نظام است. دولت‌ها با سلایق گوناگون می‌آیند و می‌روند. نباید این صنعت دستخوش سلایق گوناگون شود و باید راه پایداری را بپیماید. لذا هرگونه تصمیم سرنوشت ساز در خصوص صنعت هسته‌ای باید با هماهنگی‌های لازم انجام پذیرد.»

*در گداخت هم که شاید 30 سال دیگر محقق شود بر اساس همین پیش بینی حرکت می‌کنیم

رئیس سازمان انرژی اتمی سپس اهمیت صنعت هسته‌ای را از منظر مقام معظم رهبری در دو مبحث به اختصار تشریح کرد و گفت: صنعت هسته‌ای از منظر ایشان دو وجه مهم دارد. یکی تامین انرژی برای نسل‌های آینده است. ایشان با تیزبینی و هوشمندی فرمودند باید از حالا برای نسل‌های آینده زمینه‌ها‌ی تامین انرژی پایدار را فراهم کنیم تا آنها با مشکلی روبرو نشوند. لذا ما علاوه بر اقدامات فعلی کنونی همچون ساخت دو واحد جدید نیروگاهی، در گداخت هم که شاید 30 سال دیگر محقق شود بر اساس همین پیش بینی حرکت می‌کنیم. با آموزش و پژوهش زمینه این کار آماده می‌شود تا مهندسان و دانشمندان فرهیخته ما تجربه 40-30 ساله داشته باشند و وقتی دنیا به بهره برداری از گداخت رسید ما نه تنها غافلگیر نشویم بلکه حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی ادامه داد: از پیشینیان صنعت هسته ای کشورمان تشکر می‌کنیم که در زمان مناسب قدم‌های خوب و موثری برداشتند و ما ثمره‌اش را الان می بینیم. اگر از قبل به این مهم توجه نمی‌کردیم الان همچون کشور عربستان که برای داشتن عنوان هسته‌ای، حاضر به هرگونه خفت و خواری می‌شود، بودیم. اعلام شد به زودی در عربستان راکتوری راه اندازی می‌شود. پس از بررسی و تحقیق مشخص شد یک راکتور زیر بحرانی (Sub Critical) 25 کیلوواتی است که یعنی هیچ. در اینجاست که عظمت کار دانشمندان هسته‌ای مشخص می‌شود.

*اعلام کرده‌ایم که به دنبال ساخت بمب نیستیم پس چرا آنها نگرانند؟

صالحی افزود: وجه دیگری که حضرت آقا بر آن تاکید دارند، این است که صنعت هسته‌ای و دستاوردهای آن نماد اقتدار و غرور ملی جمهوری اسلامی ایران است. ما اعلام کرده‌ایم که به دنبال ساخت بمب نیستیم پس چرا آنها نگرانند؟ به دلیل اینکه اقتدار هسته‌ای صیانت آفرین است. می‌دانند ملت ایران و جمهوری اسلامی به طور بالقوه صاحب این قوت و اقتدار هستند. این اقتدار نمادی از جمهوری اسلامی شده است. دستیابی به سوخت 20 درصد در کمترین زمان ممکن و در میان ناباوری داخلی و خارجی اوج این اقتدار بود. برخی در خارج می‌گفتند صالحی را انسان صادقی می‌دانستیم، اما این بار درخصوص ساخت سوخت 20 درصد دروغ می گوید. گفتیم صبر کنید گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که منتشر شود مشخص می‌شود. دانشمندان آمریکایی حیرت زده شدند که جمهوری اسلامی در فرصتی کم توانست سوخت 20 درصد را از صفر شروع و ساخت آن را محقق کند و در راکتور بگذارد. نتیجه این دستاوردها غرور ملی است.

به گزارش فارس به نقل از دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی، معاون رئیس جمهور با انتقاد از برخی تحلیلگرها که غالباً بدون توجه به تمامی ابعاد مسئله هسته‌ای، ایراد می‌گیرند و غیر منصفانه انتقاد می‌کنند، گفت: استاد یک دانشگاه می‌گوید صنعت هسته‌ای جز هزینه چیزی نیست. واقعاً سخن عجیبی است. این مسئله حتماً از روی سهل انگاری است. اصلاً چالش ما با غرب فراتر و ریشه‌ای‌تر از این حرف‌هاست. چالش ما با غرب یک چالش فکری و در شیوه حکمرانی است. آنها می‌گویند انقلاب اسلامی نباید باشد. این استاد تصور می‌کند اگر صنعت هسته‌ای را کنار بگذاریم مشکلات حل می‌شود. خیر. اگر هسته‌ای حل شود مسئله موشکی مطرح می‌شود. اگر آن نباشد مسئله دموکراسی و حقوق بشر مطرح می‌شود و الی آخر.

وی افزود: متاسفانه با این سخنان غلط و ساده انگارانه افکار عمومی را منحرف می‌کنند. شما ببینید فقط درآمد واقعی نیروگاه بوشهر حدود 7000 میلیارد تومان در سال است، هرچند طبق تکلیف ما تنها از 400 میلیارد آن منتفع می‌شویم. کل بودجه سازمان هم حدود یک سوم این مبلغ درآمد واقعی است. بی توجهی روشنفکران به این همه توانمندی و تلاش در حوزه‌های مختلف و گاه حیاتی مثل رادیوداروها که جان بیماران سرطانی به آنها وابسته است، واقعاً بی انصافی است. ما به دلیل برخی مسائل امنیتی و محدودیت‌هایی که داریم نمی‌توانیم بیش از حد به تشریح و توصیف اقدامات و فعالیت‌های ارزشمند و راهبردی این صنعت بپردازیم. انشاءالله زمینه‌های لازم مهیا شود تا بتوانیم کارهای خوبی که انجام شده است را به آگاهی ملت شریف ایران برسانیم، همانگونه که حضرت امام (ره) فرمودند کار نیکی که انجام داده اید را بگویید. این در حالی است که ماهواره‌ها و شبکه‌های اجتماعی معاند به طور دائم سیاه نمایی و تبلیغ سوء می‌کنند تا دل مردم را خالی کنند. نظیر کمک فراوانی که همه اقشار مردم و مسئولان به سیل زدگان کردند و الان هم در حال کمک رسانی هستند، ولی آنها ظالمانه و شیطنت آمیز تمامی این حماسه‌های ملی را انکار می‌کنند.

* اگر با توصیه‌های الهی پشت سر رهبری حرکت کنیم، یقیناً پیروز این میدان هستیم

صالحی تصریح کرد: کشورمان در سال 98 در آستانه شرایط بسیار حساس و ویژه‌ای قرار دارد و از گردنه سختی باید عبور کند. زمانی می‌تواند به سلامت عبور کند که با همدلی، همزبانی و وحدت ملی حرکت کنیم. خداوند در آیه شریفه 46 سوره انفال می‌فرماید: " وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ" "همگی پیرو فرمان خدا و رسول باشید و هرگز راه اختلاف و تنازع نپویید که در اثر تفرقه ترسناک و ضعیف شده و قدرت و عظمت شما نابود خواهد شد، بلکه همه باید یکدل، پایدار و صبور باشید، که خدا همیشه با صابران است". یقیناً اگر ملتی دنبال یک حیات طیبه انسانی و مستقل باشد، دست تقدیر لاجرم همراهی می‌کند. این طور نیست که فکر کنیم به خاطر بهره مندی از انقلاب و اسلام بنشینیم و کاری نکنیم خدا خودش همه چیز را درست می‌کند. ما باید تدبیر، هوشیاری، هوشمندی، صبر، وحدت، همدلی و همزبانی و اخلاق داشته باشیم و با توکل جلو برویم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: من به مجموعه سازمان انرژی اتمی می‌بالم که وقتی جمهوری اسلامی می‌خواهد قدرت نمایی کند، این سازمان پیشتاز با اقتدار این کار را انجام می‌دهد. این کار از دست دانشمندان و متخصصانی بر می‌آید که با ابتکار و نوآوری، همت و تلاش و اخلاص، کارهای بزرگی را انجام می‌دهند تا طرف مقابل را در مقابله با کشورمان به تردید بیندازند. به هرحال سال 98 سال حساسی است، ولی انشاء‌الله به لطف حق از این پیچ هم عبور می‌کنیم. اگر با توصیه‌های الهی پشت سر رهبری حرکت کنیم، یقیناً پیروز این میدان هستیم. کار ما باید خداپسندانه باشد و با عقلانیت، حکمت و تدبیر وظایف مان را انجام دهیم. حضرت امام حسین (ع) فرمودند از چه می‌ترسید. در هر صورت ما پیروزیم. چه شهید بشویم و چه در جنگ پیروز بشویم یعنی به هر صورت احدی الحُسنیین است «چون ما بر حقیم و طرف مقابل ظالم و باطل است.» حضرت علی (ع) می فرماید: «الهی کفی بی عزا ان اکون لک عبدا و کفی بی فخرا ان تکون لی ربا انت کما احب فاجعلنی کما تحب » انسان افتخارش این است که بنده خداست. ما زندگی می کنیم که نامی نیک بماند و ابدی باشیم.

صالحی تاکید کرد: در کارهایمان باید اولویت بندی کنیم که اگر شرایط سخت شد، انتظار معجزه نداشته باشیم. ممکن است مضیقه‌هایی داشته باشیم. با این وجود عقب نشینی نمی‌کنیم و کارمان را پیش می‌بریم. یعنی امیدمان هم به تدبیر خود و هم به تقدیر الهی می‌باشد.

*سازمان انرژی اتمی روی ریل خودش قرار گرفته

وی با تاکید بر اینکه باید ابداع و ابتکار داشته باشیم، افزود: فکر ما نباید اقتباسی باشد، یعنی اینکه نباید صرفاً دنباله رو دیگران باشیم. هر فکر علمی که به ذهن می‌رسد باید سعی در تحقق آن داشته باشیم. 70 سال طول کشید تا برخی نظریات انیشتین را جامعه علمی باور کند. ملت ایران جایگاهی رفیع در علم دارد. خانم میرزاخانی رحمت الله علیها اولین بانویی بود که در جهان جایزه فیلدز را دریافت کرد. جایزه فیلدز هر چهار سال یک بار داده می‌شود و از نوبل بالاتر است بنابراین انتظار داریم دانشمندانمان در آینده نزدیک موفق به دریافت جایزه نوبل شوند. باید اعتماد به نفس داشته باشیم، ولی غرور نه. در شرایط سخت مدیریت کنیم. مدیریت ما باید پرتوان، پرتلاش، پرتحرک و با اراده قوی باشد. الحمدالله سازمان روی ریل خودش قرار گرفته است و پولش را در مسیر صحیح هزینه می‌کند. کارآیی این سازمان روز به روز بالاتر می‌رود و آنچه ضرورت این فناوری سطح بالا است بر اساس پیش بینی‌ها انجام می‌دهیم.

* زارعان: برخی پروژه ها از یک تا چهار سال زمان برده تا به نتیجه برسند

به گزارش فارس، اصغر زارعان، مشاور رئیس سازمان و مدیر ستاد برگزاری مراسم 20 فروردین نیز در این جلسه گزارشی از نحوه مدیریت و برگزاری این مراسم ارائه کرد.

وی در سخنانی ضمن قدردانی از تمامی دست اندرکاران پروژه‌ها و دستاوردهای ارائه شده در مراسم و با اشاره به رشد فزآینده دستاوردها از سال 1393، گفت: خوشبختانه در سازمان انرژی اتمی به عنوان یک سازمان اقتدارآفرین که مورد حمایت رهبری معظم و مدیریت جهادی آقای دکتر صالحی است، فعالیت‌ها با علاقه و مجدانه دنبال می‌شوند. برخی پروژه ها از یک تا چهار سال زمان برده تا به نتیجه برسند و اینگونه نیست که همه آنها در یک سال شروع و تکمیل شده باشند.

زارعان افزود: فعالیت‌های این ستاد در قالب چندین کمیته اجرایی انجام شد. از میان 155 دستاورد واصله به دبیرخانه ستاد، 114 عنوان حائز رتبه ارائه محصول شدند. جلسات زیادی را با نهادها و مسئولان مختلف از جمله نهاد ریاست جمهوری برگزار کردیم و در نهایت بحمدالله مراسم و نمایشگاه جانبی به خوبی برگزار شد به گونه‌ای که 64 سفیر، معاون سفیر و دبیر سفارت‌های خارجی و 8 سازمان بین‌المللی در این مراسم شرکت کردند.

وی گفت: مراسم 20 فروردین هر سال موجب رقابت بیشتر و رشد فزاینده شرکت‌های تابعه و وابسته سازمان شده و امیدواریم برای سال آینده (20 فروردین 1399) که فعالیت‌های ستاد اجرایی آن از مدتی قبل با نام مبارک آقا امام زمان(عج) فعالیت‌ها را شروع کرده است بتوانیم بهتر از گذشته نتایج و دستاوردهای خوبی را تقدیم ملت شریف ایران کنیم.

 
 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر