کد خبر: 63573
A

پشت پرده افزایش گرانی کاغذ چه کسانی هستند ؟

برخی از فعالان این بازار عامل گرانی کاغذ را واردات آن به دو دسته و تخصیص متفاوت نرخ ارز می‌دانند؛ به گفته آن‌ها گروه اول (کاغذ تحریر، بالکی و روزنامه ای) با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده و گروه دوم (مابقی کالا‌های سلولزی، گلاسه و مقوا) با ارز ۸۸۰۰ تومان و این یک دوگانگی را در بازار ایجاد می‌کند. از طرفی دیگر این فعالان اظهار می‌کنند که حتی آن دسته از کاغذ‌هایی که با ارز دولتی وارد شده‌اند نیز با همان نرخ به بازار عرضه نمی‌شود و باز هم رنگ و لعاب نرخ بازار آزاد باعث رانت‌خواری عده‌ای سودجو شده و کاغذ را به قیمت روز دلار به فروش می‌رسانند. در روزهای پایانی سال97 نیز دبیر کارگروه ساماندهی کاغذ گفته بود که در سال گذشته ۳۷ هزار و ۳۵۴ تن کاغذ روزنامه‌ای و ۲۱۸ هزار و ۶۲۳ تن انواع کاغذ تحریر وارد کشور شده اما تنها ۶۹۱۵ تن روزنامه‌ای و ۱۳۶۴۹ تن تحریر با حواله معاونت‌های فرهنگی و مطبوعاتی وزارت فرهنگ توزیع شده است به این معنا که سایر مقادیر که با ارز دولتی وارد شده به صورت غیرقانونی توزیع شده است.

پشت پرده افزایش گرانی کاغذ چه کسانی هستند ؟

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ برخی از فعالان این بازار عامل گرانی کاغذ را واردات آن به دو دسته و تخصیص متفاوت نرخ ارز می‌دانند؛ به گفته آن‌ها گروه اول (کاغذ تحریر، بالکی و روزنامه ای) با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده و گروه دوم (مابقی کالا‌های سلولزی، گلاسه و مقوا) با ارز ۸۸۰۰ تومان و این یک دوگانگی را در بازار ایجاد می‌کند.

از طرفی دیگر این فعالان اظهار می‌کنند که حتی آن دسته از کاغذ‌هایی که با ارز دولتی وارد شده‌اند نیز با همان نرخ به بازار عرضه نمی‌شود و باز هم رنگ و لعاب نرخ بازار آزاد باعث رانت‌خواری عده‌ای سودجو شده و کاغذ را به قیمت روز دلار به فروش می‌رسانند.

در روزهای پایانی سال97 نیز دبیر کارگروه ساماندهی کاغذ گفته بود که در سال گذشته ۳۷ هزار و ۳۵۴ تن کاغذ روزنامه‌ای و ۲۱۸ هزار و ۶۲۳ تن انواع کاغذ تحریر وارد کشور شده اما تنها ۶۹۱۵ تن روزنامه‌ای و ۱۳۶۴۹ تن تحریر با حواله معاونت‌های فرهنگی و مطبوعاتی وزارت فرهنگ توزیع شده است به این معنا که سایر مقادیر که با ارز دولتی وارد شده به صورت غیرقانونی توزیع شده است.

در همین رابطه، رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران نیز کمبود عرضه را علت اصلی افزایش قیمت کاغذ در روزهای اخیر دانست و اظهار کرد: عدم تخصیص صحیح ارز برای واردات و مشکلات تولید منجر به افزایش قیمت کاغذ طر روزهای اخیر شده است.

روغنی گلپایگانی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین تاکید کرد: وضعیت تولید کاغذ در کشور مناسب نیست به طوری‌که با وجود ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار تن کاغذ وجود، تولید ما به ۲۰ هزار تن می‌رسد.

افزایش 100هزار تومانی کاغذ در یک هفته

حسین میرباقری، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوا نیز به افزایش چشمگیر قیمت کاغذ اشاره کرد و گفت: اگرچه قیمت کاغذ از هفته گذشته حدود  ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافته اما قیمت‌های فعلی بازار نیز کاذب است.

میرباقری وعده کاهش قیمت در روزهای آینده را داد و افزود: قیمتی که در بازار توسط خرده‌فروشان عرضه می‌شود، قیمتی غیرواقعی است، بنابراین ناشران اقدام به خرید کاغذ نکنند چرا که کاغذ طی روزهای آینده از سوی کارگروه توزیع می‌شود و قیمت‌ها کاهش محسوسی خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، گرانی قیمت کاغذ مسئله روشنی است که به گفته بیشتر فعالان این بازار تخصیص نامناسب ارز برای واردات و نظارت نا کافی منجر به التهاب و اختلال در بازار و قیمت‌ها شده است، بنابراین ضرورت دارد تا دولت بعد از گذشت یکسال از تخصیص ارز دولتی و چشیدن طعم تلخ این سیاست حالا با دقت بیشتری بر بازارها نظارت کند تا هر روز شاهد جهش قیمت کالا‌های مختلف نباشیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر