کد خبر: 63589
A

مجوز گرانی ماکارونی را کجا صادر کرد؟

در چند روز اخیر و در آستانه ماه مبارک رمضان گویا قیمت ماکارونی هم به جمع مابقی کالا‌ها در جهت افزایش قیمت پیوسته و از این قافله عقب نمانده و قیمت مصوب این کالای خوراکی نیز با قیمت سوپرمارکت‌ها تفاوت دارد.

مجوز گرانی ماکارونی را کجا صادر کرد؟
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ طبق مصوبه سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان قیمت هر بسته ماکارونی 700گرمی با 70درصد افزایش، به پنج هزار و 450تومان می رسد، این درحالی است که قیمت هر بسته ماکارونی بستگی به وزن آن حدود دو نیم برابر یعنی از 6 تا 10 هزار تومان در بازار افزایش قیمت پیدا کرده است.

 

پیش از این، قیمت ماکارونی با توجه به وزن و نشان آن، هر بسته 500 گرمی دو هزار تومان و هر بسته 700 گرمی 2 هزار و 700 تومان بود.

 

در این راستا کاوه زرگران، دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره علت افزایش 70درصدی قیمت ماکارونی در بازار مصرف افزود: مجوز افزایش قیمت برای صنعت ماکارونی توسط سازمان حمایت تولید کنندگان و مصرف کنندگان صادر شده است.

 

او ادامه داد: پیش از این قیمت هر کیلوگرم گندم آسیابانی 950 تومان بود که دولت بابت آن یارانه پرداخت می کرد، اما با توجه به مشکلات دولت در تامین بودجه مورد نیاز خود و افزایش قیمت گندم، این یارانه برای بخش صنف و صنعت قطع شده است.

 

به گفته دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران، سازمان حمایت تولید کنندگان و مصرف کنندگان با تعیین نرخ یک هزار و 850 تومان برای هرکیلوگرم گندم آسیابانی، مجوز افزایش 70 درصدی قیمت را برای این صنف از جمله ماکارونی صادر کرده است.

 

زرگران به افزایش هزینه های تمام شده تولید صنعت ماکارونی از جمله دستمزد کارگری، کارتن و بسته بندی اشاره کرد و گفت: ماکارونی از محصولاتی است که توسط دولت قیمت گذاری می شود و این افزایش 70 درصدی قیمت بدون احتساب افزایش هزینه های تمام شده تولید برای این صنعت است.

 

حالا سوال اینجا است که دلیل این افزایش قیمت ماکارونی به صورت هیجانی در روزهای اخیر چیست؟
ریشه این افزایش قیمت به تبصره 14 بودجه سال 1398 باز می گردد؛ در این تبصره یارانه آرد صنف و صنعت حذف گردیده و منابع حاصل از آن به خرید تضمینی گندم اختصاص یافته است.

 

شایان ذکر است که طبق آمار موجود، میزان تولید ماکارونی در سال ۱۳۹۷ حدود ۷۰۰ هزار تن در کل کشور بوده و با حذف یارانه آرد صنعتی، قیمت این آرد که جزء مواد اولیه تولید ماکارونی می باشد به شدت افزایش یافته است.

 

اگر تولیدکنندگان قیمت ماکارونی را افزایش ندهند آنگاه محکوم به ورشکستگی می باشند. در حال حاضر نیز بسیاری از کارخانه های ماکارونی به دلیل حذف یارانه آرد صنعتی و به صرفه نبودن تولید ماکارونی، تولید این قلم خوراکی را کاهش داده اند و بسیاری از نیروهای خود را اخراج کرده اند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر