کد خبر: 63834
A
بهانه جدید شبکه تحت مدیریت فروغی!

برنامه پخش نشد چون مجری سلبریتی است/ بنیامین بهادری سکوت کرد

پس از اعلام خبر اجرای «ماه‌ماه» توسط بنیامین، این خواننده از هرگونه اظهار نظر و تأیید خبر خودداری کرد

برنامه پخش نشد چون مجری سلبریتی است/ بنیامین بهادری سکوت کرد

به گزارش دیده بان ایران، شبکه سه سیما در دومین روز از ماه مبارک رمضان ویژه برنامه افطار «ماه ماه» را پخش نکرد. بر اساس آنچه در جدول پخش شبکه سه سیما دیده می‌شود، برنامه «ماه ماه» پخش نشد. برنامه «ماه ماه» بر اساس آنچه روابط عمومی سازمان صداوسیما اعلام کرده بود، قرار بود با اجرای بنیامین بهادری به جای «ماه عسل» قبل از افطار پخش شود، اما در پی اعلام این خبر، شبکه سه سیما با انتقادهایی مبنی بر سلبریتی محوری همراه شد و در نهایت مدیران این شبکه تصمیم به خارج کردن برنامه «ماه ماه» از کنداکتور شبکه سه گرفتند. بنیامین بهادری برای دومین بار است از اجرای یک برنامه تلویزیونی باز می‌ماند. پیش از این هم قرار بود اجرای برنامه «تب‌تاب» را بر عهده بگیرد اما در نهایت روی آنتن نرفت. پس از اعلام خبر اجرای «ماه‌ماه» توسط بنیامین، این خواننده از هرگونه اظهار نظر و تأیید خبر خودداری کرد. اجرای بنیامین بهادری در اولین شب رمضان هم روی آنتن نرفت و «ماه ماه» از کنداکتور شبکه سه خارج شد. سال‌های گذشته همواره «ماه عسل» از یک روز قبل از ماه رمضان روی آنتن می‌رفت. برنامه «ماه ماه» به تهیه‌کنندگی سیدعلی احمدی قرار بود در ۳۰ قسمت ۷۰ دقیقه‌ای ویژه برنامه افطار شبکه سه سیما باشد و به صورت زنده پخش شود. این ویژه برنامه گفت‎وگومحور بنا بوده با رویکرد مثبت‎نگری، مهربانی، امیدبخشی و تمرکز بر مقولاتی چون ایثار، از خودگذشتگی و بخشش، هر شب از ساعت ۱۹ تا حوالی اذان مغرب روی آنتن باشد مهم‌ترین اتفاق برای تلویزیون داشتن مخاطب وفادار است، تلویزیون نمی‌تواند به صرف آوردن سلبریتی به عنوان مجری، بیننده وفادار تولید کند.» احسان محمدی کارشناس رسانه در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که در چه شرایطی رسانه به سمت سلبریتی‌ها می‌رود، گفت: وقتی شما خودتان را جای مدیران تلویزیون قرار می‌دهید، می‌دانید که یکی از مهم‌ترین اتفاقات جلب مخاطب است؛ یعنی تلویزیون مثل هر رسانه‌ دیگری برای جلب مخاطب بیشتر طبعا دنبال این است که خودش را جذاب و ویترینش را جذاب‌تر کند. مدتی است صحبت مجریان مطرح شده است. یکی از مدیران ارشد سیما چنین مطرح کرده بود که شرط به‌کارگیری سلبریتی‌ها در تلویزیون این است که آنها ادب ارتباط برقرار کردن با مردم را داشته باشند؛ از آن طرف بعضی از مجریان قدیمی گفته‌اند نباید این اتفاق بیفتد؛ سلبریتی‌ها جایشان در تلویزیون نیست و باید یک چیزی هم بدهند تا مجری شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

تماشای تلویزیون؛ دیدن سلبریتی‌ها

وی ادامه داد: ما همیشه در حافظه‌مان بازیگرانی مثل شهاب حسینی را داشتیم که از اجرای برنامه «اکسیژن» وارد عالم بازیگری شد. از طرفی کلی بازیگر می‌شناسیم که مجری شده‌اند؛ از کامران تفتی گرفته تا پژمان بازغی، از اکبر عبدی تا مهران مدیری، از سروش صحت تا رامبد جوان که اینها را اول با سینما می‌شناسیم. اما نمی‌شود انکار کرد که بخشی از مخاطبان به خاطر سلبریتی‌ها تلویزیون را روشن می‌کنند این همان عنصر جذابیت است که طبعا مدیران شبکه برای پربیننده کردن شبکه‌شان از آن استفاده می‌کنند. محمدی سپس یادآور شد: خود مدیران می‌دانند که برخی سلبریتی‌ها حتی نمی‌توانند از روی متن هم درست بخوانند اما می‌دانند که سلبریتی‌ها جذابیت می‌آورند و شما نمی‌توانید یک رسانه را سرزنش کنید برای اینکه تلاش می‌کند مخاطب بیشتری به دست آورد؛ البته نه به هر قیمتی. این کارشناس رسانه با بیان اینکه انتخاب یک سلبریتی دم‌دست‌ترین انتخاب برای دیده شدن یک برنامه در تلویزیون است، در عین حال گفت: چیدن این افراد در تلویزیون مثل چیدن ویترین است؛ به عنوان مثال خیلی از روزنامه‌ها و مجلات عکس سلبریتی‌ها را روی صفحه یک خود می‌گذارند برای اینکه خیلی از خوانندگان محتوا برایشان مهم نیست، چرا که روی جلد را دوست دارند.

موج سلبریتی‌محوری

محمدی درباره سلبریتی‌محور شدن اظهار کرد: به اعتقاد من این اتفاق یک موج بسیار کوتاه است؛ به عنوان مثال شاید ابتدا ببینید هزاران نفر محمدرضا گلزار را در تلویزیون می‌بینند اما شاید در قسمت سوم از خودشان بپرسند خب؛ که چی؟ بنابراین باید گفت تلویزیون نمی‌تواند به صرف آوردن سلبریتی به عنوان مجری بیننده وفادار تولید کند؛ چراکه مهم‌ترین اتفاق این است که ما مخاطبان وفادار داشته باشیم. از طرفی نگه‌داشتن بیننده تلویزیون در این عصر با توجه به افزایش شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی کار دشواری است از این منظر می‌توان یک نوع همدردی با تلویزیون داشت. این کارشناس رسانه با طرح این پرسش که تلویزیون چه سازوکاری برای تولید مجری دارد و آیا اساسا برای تولید مجری پروسه‌ای وجود دارد، اظهار کرد: ورود سلبریتی‌ها در نهایت کار را برای مجریان کم می‌کند از طرفی شبکه‌های تلویزیونی به تعداد زیادی برنامه رسیده‌اند و شاید به اندازه برنامه‌ها مجری کافی وجود ندارد و در نتیجه افرادی که از بیرون می‌آیند بعد از مدتی توانایی اجرا دارند. اما باید گفت خیلی از سلبریتی‌هایی که مجری شده‌اند توانایی اجرای زنده در تلویزیون ندارند. مجریانی از جمله رضا رشیدپور، فرزاد حسنی، محمدرضا شهیدی فرد مجریان لحظه‌اند که توانایی جمع کردن گاف‌ها را دارند. اما اکثر برنامه‌هایی که سلبریتی‌محور هستند، زنده نیست. این وجه تمایز نشان می‌دهد مجریانی که مجری هستند، توانایی بزرگی دارند و انصاف نیست که آنها خیلی زود به بایگانی سپرده شوند. محمدی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با اعتقاد بر اینکه اتفاق خوبی است که تلویزیون فرصت را به همه اقشار جامعه می‌دهد و این می‌تواند نمادی از چند صدایی و تصویر رنگین کمانی داشته باشد، تاکید کرد: به نظر من تلویزیون خوب است که از چهره‌های جدید استفاده کند. بعضی از تحلیل‌های اجتماعی سیاسی که در تلویزیون وجود دارد و مخاطبان از آنها فاصله می‌گیرند، به دلایل تکرار، نوع ادبیات و زبان برخی چهره‌ها در مطرح کردن آنهاست./آرمان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر