کد خبر: 63880
A

از اجاره ۸.۰۰۰.۰۰۰تومانی کیوسک‌روزنامه تا فروش تمساح در پیاده‌روهای تهران

مدیرعامل ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران می گوید در حال حاضر زنجیره ساماندهی مشاغلی مانند دستفروشی و بساط گستری از سازمانهای مختلف شهرداری تشکیل شده ولی عملا امکان ساماندهی این مشاغل نیست. به گفته او در شرایط فعلی ساماندهی مشاغل و اصناف تهران باید در اموری مانند ساماندهی کیوسکها و انتقال مشاغل آلاینده به خارج از شهر متمرکز شود.

از اجاره ۸.۰۰۰.۰۰۰تومانی کیوسک‌روزنامه تا فروش تمساح در پیاده‌روهای تهران

به گزارش دیده بان ایران، شهر تهران از جنبه های مختلف دچار بی نظمی افراطی شده است. چیزی که می توان با تجربه زیست یکی دو ساعته در این کلانشهر مشاهده کرد، وضعیت نابسامان ترافیک، اصناف، مشاغل و سایر جلوه های عینی زندگی شهری است. سازمانی که ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران را بر عهده دارد، درباره نظم دادن به این بی نظمی چه کرده است؟ این سئوالی است که اصلی ترین بخش گفتگو با حمیدرضا تحصیلی، مدیرعامل ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران را دربرمی گیرد.

تحصیلی در کافه خبر با اشاره به اینکه باید عزم جدی برای نظم دادن به مشاغل و اصناف تهران صورت گیرد، درباره اقداماتی که در دست انجام است تا انتظام شهری به پایتخت بازگردد خبر داد و همچنین درباره مسایلی مانند برخوردهای خشن با دستفروشان، خریدو فروش غیرمجاز حیوانات وحشی در معابر تهران و حتی تخلفات و جرم هایی که در کیوسک های روزنامه فروشی انجام می شود، توضیح داد.

در ادامه مشروح این کافه خبر را می خوانید:

به سازمان شما در ادوار مختلف همیشه انتقاد می شده که چرا برای نظم دادن به اصناف تهران، اقدام موثری نمی کند و بی نظمی های زیادی چه به لحاظ بصری و چه به لحاظ قانونی، مانند آلودگی محیط زیست و سروصدا را شاهد هستیم. شما در دوره جدید مدیریت شهری قرار است درباره انتظام شهری تهران، چه کنید؟
تفاوت این دوره با دوره های قبل اینطور است که ما با شعار «تهران شهری برای همه» شروع کردیم. علت هم آن است که در گذشته، به نظر می آمد عده خاصی از کل شهر بهره می برند و واقعا عموم مردم ناچار بودند از تبعات ناشی از استفاده آن عده خاص، بهره برداری کنند. اما با شعاری که الان داده شد و تهران، شهری برای همه تشخیص داده شد، ما سعی کردیم به نحوی وظایف خود را انجام دهیم که عموم مردم استفاده کنند. برای نمونه، بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری، به ما اجازه می دهد شغل های مزاحم شهری را آلودگی ایجاد می کنند تعطیل کنیم یا به خارج از شهر هدایت کنیم یا حکم تمهید و تغییر بگیریم. عدم اجرای این ماده، یکی از نقاط کور و تاریک سازمان ما بود زیرا بیش از ۵۰ سال روند صدور رای برای تغییر در واحدهای صنفی مزاحم به صورت دستی انجام می شد. با پیگیری های انجام شده، این کار به صورت اتوماتیک و مکانیزه انجام می شود.  طبیعی است وقتی فرم های بازرسی از واحد صنفی، به صورت دستی پر شده و حکم به صورت دستی صادر شود، بعضا مشکلاتی پیش می آید و بهره بردار یا مردم شهر تهران ضرر می کنند. الان با نرم افزاری که تهیه شده از ابتدای کار که کارشناس بازرس به واحد صنفی مراجعه می کند، وارد سامانه می شود و با ثبت اطلاعات، دیگر امکان دسترسی و تغییر وجود ندارد و شفاف سازی و هوشمندسازی انجام شد.

یعنی قبلا روند ساماندهی مشاغل مزاحم و آلاینده فسادزا بود؟
نمی خواهم کلمه فساد را اسم ببرم ولی امکان اشتباه وجود داشت. الان ادعا می کنیم این مسایل را به صفر می رسانیم و از برکات آن همه مردم استفاده می کنند.

یکی از مشاغلی که در تهران به نظر می رسد کاملا رها شده است، کیوسک هایی است که به عنوان فروش مطبوعات فعالیت می کنند و ظاهرا فروش مطبوعات، آخرین کار آنهاست چون بیشتر تبدیل به سیگارفروشی شده اند. حتی ممنوعیت فروش سیگار در کیوسکها هم اعلام شد، ولی هیچ نتیجه ای نداشت. چرا سازمان شما به این موضوع ورود جدی ندارد؟
ما به مسئله کیوسک های هم ورود کرده ایم. بیش از ۴۰ سال است کیوسکها به خیابانهای تهران آمده اند و ابتدا با فروش یخ شروع کردند. بعد مدتی بهره برداران، آرام آرام کیوسک را بزرگ کردند و بعد روزنامه به آن اضافه کردند، بعد سیگار و تنقلات را اضافه کردند و الان هر آنچه فکر کنید در این کیوسک ها اتفاق می افتد و بعضا سرقفلی های نجومی برای آنها دارند و رقم های بالای چندصدمیلیون مثلا ۵۰۰ میلیون به عنوان سرقفلی بین خودشان جابجا می کنند.

شهرداری هم ماجرای سرقفلی کیوسکهای چندصدمیلیونی را می داند و کاری نمی کند؟
سوای سرقفلی های گران، بهره برداران کارهای دیگری هم می کنند، مثلا کیوسکها را واگذار می کنند و کرایه های بسیار زیادی بین خودشان رد و بدل می کنند. یعنی بهره بردار اولیه، کیوسک را به دیگری می دهد، دیگری آن را به شخص ثالث واگذار می کنند. واقعیت این است که ماجرای کیوسکها یک غده چرکی در شهر شده است. هم از نظر آلایندگی منظر شهری هم از نظر تخلفات و کارایی بشدت آزار دهنده شده است.

روزنامه ها بارهانوشته اند بعضی کیوسکها تبدیل به مرکز توزیع مواد مخدر و حتی خوابگاه دختران فراری شده است. چرا شهرداری در این باره ایستاده و تماشا می کند؟
وقتی می گوییم هر اتفاقی در کیوسکها می افتد یعنی به معنی واقعی کلمه، هر اتفاقی در آن می افتد. طبیعی است وقتی یک محل بی نظارت در کنار خیابان باشد و کسی به آن کاری نداشته باشد جای وسوسه انگیزی برای هر کاری خواهد شد. در سالهای گذشته بازرسی کل کشور و دادستانی به شهردار تهران نامه نوشته اند که چرا هر چیزی در این کیوسکها فروخته می شود وهیچ نظارتی در آن نیست. چرا این اعداد و ارقام کرایه و سرقفلی در آنجا جابجا می شود. نامه ها چند سال پیش آمد و شهرداری را خطاب قرار داد. در این دوره قرار گذاشتیم شهرداری در این مسئله ورود جدی کند. واقعیت این است بهره برداران کیوسکها آدمهای قدرتمندی هستند، حاشیه امن برای خود درست کردند و ارتباطات قوی دارند و خیلی سخت می شود به سمت آنها رفت.

نفع عمومی تهرانیها در این نیست که کیوسکها به کاربری اصلی خود یعنی فروش مطبوعات یا حداقل فعالیت سالم برگردند؟
همین طور است، باید در نظر داشت حدود ۱۲۰۰ کیوسک در تهران داریم که ما ابتدا به آنها اخطار دادیم برای تعیین تکلیف قرارداد خود بیایید. مکاتبات لازم را انجام دادیم. تعداد قابل توجهی از بهره برداران آمدند و قرارداد بستند و نظارت شهرداری را پذیرفتند. متاسفانه تعدادی هستند به عنوان اتحادیه ها در این کیوسکها ذی نفع هستند که هر کدام از این اشخاص چندین کیوسک دارند. آنها مانع ساماندهی شدند و شروع به نامه نگاری کرده اند و دارند جاهای مختلف را تحریک می کنند تا جلوی ساماندهی را بگیرند. طبیعی است وقتی بهره بردار کیوسک با شهرداری قرارداد ببندد یعنی حساب و کتاب در کار است. وقتی قرارداد بسته شد، نظارت و ضمانت هم خواهیم داشت. حتما از این به بعد باید قوانین محیط زیست، بهداشت و همه چیز را رعایت کند.

یعنی از این به بعد اگر در کیوسک روزنامه فروشی ما شاهد فروش سیگار و پیپ و تنباکوی قلیان بودیم، ناظر قانونی شما هستید که باید جواب بدهید؟
ببینید، سیگار فروختن هم سوپرمارکت انجام می شود که آنجا هم نباید سیگار بفروشد. اداره اماکن باید به این مسایل ورود کند. فروش سیگار به بچه های زیر ۱۸ سال جرم است و باید نیروی انتظامی به این جرم ورود کند. هدف ما این است که زیبایی و منظر شهری را در شکل جدید کیوسکها رعایت کنیم. در کیوسک هوشمند جدید در همه جا دستگاهTAM و دستگاه خدمات الکترونیک از جمله فروش بلیت حمل و نقل عمومی خواهیم داشت. طرح ما این است که تبلیغات روی بام به صورت دیجیتال و مانتور انجام شود تا تابلوهای تبلیغاتی آلاینده هم جمع آوری شود. آنتن WIFIمخابراتی را در سقف این کیوسک ها خواهیم داشت تا خدمات به مردم بدهند. روزنامه ها به این شکل اطراف کیوسک روی زمین ریخته نمی شود. در داخل کیوسک هم اینطور نیست که مانند الان یک نفر به صورت غیربهداشتی زندگی می کند. یعنی قصد داریم کیوسک هوشمند به معنی واقعی شکل گیرد. به این منظور یک تیم علمی دارند روی این موضوع کار می کنند. همه تخصص ها از جمله گرافیک، آی.تی و نظایر آن در طراحی و کاربری کیوسک های هوشمند نظرمی دهند.

چرا وقتی شهرداری می خواهد جایی را ساماندهی کند، می گوید زورش نمی رسد و نیمه راه، پس می نشیند. چرا نهاد مدیریت شهری برای ساماندهی کیوسک داران که ظاهرا از مشاغل ضعیف جامعه هستند هم با این همه احتیاط عمل می کند؟
برای این که واقعا مافیا هستند. ما سند داریم برخی از این کیوسکها تا ماهانه ۸ میلیون تومان بین خودشان اجاره کیوسک جابجا می کنند و چیزی به کسی نمی پردازند. ما باید به عنوان شهرداری نظم را در این شهر برقرار کنیم. شخصی هست ۴۰ کیوسک دارد و به ساماندهی هم معترض است. واقعیت این است که از ساماندهی کیوسکها هیچ کس متضرر نمی شود. مردم منظر شیک شهری خواهند داشت. سازمان محیط زیست می گوید من می خواهم موتورسیکلتهای مرکز شهر را برقی کنم ولی محلی برای شارژ ندارم. ما گفتیم پنل شارژ موتورسیکلت برقی را در کیوسک ها تعبیه می کنیم. همه این کارها این به نفع مردم و پاکیزگی هوای شهر است.

درباره بحث دستفروشی چه اقدامی کرده اید؟ ظاهرا همه اشخاص درگیر از جمله شهروندان، دستفروشان، مغازه داران، خریداران و حتی شهرداری از وضعیت موجود رضایت ندارند؟
باید گفت واژه «ساماندهی» که مربوط به کار ما است به شکلی است که هر جایی اسم ساماندهی می آید همه متوجه ما می شوند. واقعیت این است که بساط گستری در همه دنیا است و البته ساماندهی شده. در دنیا، زمینی را در اختیار دستفروشان می گذارند و مردمی هم دوست دارند می روند آنجا خرید کنند. این در کشورهایی اتفاق می افتد که ثبات اقتصادی در آن وجود دارد و هر روز زایش سدمعبر و بساط گستری نداریم. در کشور ما راه حل این نیست که بساط گستران را جمع کنیم و بازار به آنها دهیم. چون دوباره هفته بعد می آیند و همانجایی که بودند، بساط می کنند. از طرفی، ساماندهی اینها در حیطه قانونی کار ما نیست. یک زنجیره دنبال ساماندهی بساط گستران است که شروع آن با شرکت شهربان و معبربان است که وظیفه دارد سدمعبر را جمع آوری کند و معبر را پاک کند. از زمانی که مردم از برخورد ماموران شهرداری با دستفروشان فیلم گرفتند و احساسات عمومی را جریحه دار کردند، این زنجیره تصویب شد. از آن اتفاقات به بعد، شرکت شهربان و معبربان دیگر به سمت جمع آوری دستفروشان نرفت و قرار شد این اشخاص ساماندهی شوند. نه این که ما برویم آنها ساماندهی کنیم. شهرداری منطقه مربوطه باید زمینی را در اختیار ما بگذارد، ما بازار را احداث کنیم و در نهایت شهربان و معبربان، این بساط گستران را هدایت کند تا در بازار مستقر شوند. یعنی این یک وظیفه اشتراکی است و فقط به ما مربوط نمی شود.

چرا شهرداری اینقدر مشکلات شهر را بین سازمانهای زیرمجموعه پاسکاری می کند؟ حتما درباره ساماندهی دستفروشان مترو هم خواهید گفت به شما ارتباطی قانونی ندارد؟
بله، ساماندهی دستفروشان مترو هم در شرح وظایف ما هم نیامده است. شروع ساماندهی از شهرداری منطقه است. شهردار منطقه باید کارها را شروع کند که این مسئله را هم دارند انجام می دهند. ولی به نظر می رسد نمی شود بساط گستران را ساماندهی کرد و علت هم آن است که ما چقدر زمین داریم بازار بزنیم؟ اصلا اتاق اصناف به ما اجازه می دهد بازار برای دستفروشان ایجاد کنیم؟ آیا می شود کنار این همه مغازه های گران قیمت خیابان های تهران، بازار بساط گستران بزنیم؟

یعنی هیچ تجربه موفقی در ساماندهی دستفروشان در تهران نیست که بشود از آن الگو گرفت؟
چرا هست، خاطرتان باشد در میدان آزادی، بساط دستفروشان، کف معابر همه جا را گرفته بود. ما بازاری در سمت جنوب غرب ترمینال ایجاد کردیم که چادرهای زرد دارد و خیلی شیک و قشنگ شده است. آنجا همکاری بین ما و منطقه و شرکت شهربان شکل گرفت. سدمعبر اگر قرار است به این صورت ساماندهی شود باید این سه حلقه زنجیره کار کنند. البته دارد کارهایی انجام می شود.

سال گذشته فیلمهای دلخراشی از نابودسازی سگ های بی صاحب توسط عوامل شما در شبکه های اجتماعی منتشر شد که بشدت مردم را ناراحت کرد. این که با تزریق اسید، سگ را بکشند، کاری دلخراش است و همه ناراحت می شوند. چرا این اتفاقات افتاد؟
ما هم آدمیم و حیوانات را دوست داریم. اگر جایی در محوطه خارج از تهران، کسی فیلمی تهیه کرده که ما را بدنام کند، باید بگویم این مسایل اصلا ارتباطی به شهرداری تهران ندارد. ما روند مشخصی درباره سگهای بلاصاحب داریم. وظیفه داریم سگهای بدون صاحب را جمع آوری کنیم. با رعایت موازین مشخص، به مرکزی که از قبل آماده کردیم منتقل کنیم و آنجا دامپزشک و انواع داروها و تجیزات لازم را داریم. سگها را معاینه، قرنطینه و شناسایی نژاد می کنیم. سگ را در شرایط بهداشتی و اتاق عمل مجهزی که حاضریم به نمایش عموم بگذاریم، عقیم سازی می کنیم. پلاک و میکروچیپ به او می زنیم. بعد حیوان دوره نقاهت را طی می کند و سپس رهاسازی می شود. متاسفانه عده ای از حامیان حیوانات مانع از این کار درست می شوند. نتیجه این که چندین مورد شهروندان دچار گزش سگ شده اند که متاسفانه آسیب جدی دیده اند. آنها از شهرداری شکایت هم کرده اند و دیه می خواهند. انتظار داریم حامیان حیوانات از روند قانونی و درست کار ما نترسند، اجازه دهند کارمان را انجام دهیم. هر کسی هم خواست از نزدیک این روند را ببینند، حاضریم اجازه بدهیم بیاید و همه چیز را مشاهده کند تا مطمئن شود هیچ سگی را تلف نمی کنیم و حیوانات را آزار نمی دهیم.

برای موش و گربه هایی که شهر را بر سر گرفته اند و جولان می دهند، چه اتفاقی قرار است بیفتد؟
گربه موجود تقریبا بی آزاری است و در حیطه کار ما هم نیست. در حیطه قانونی کار ما، ساماندهی موش و سگ آمده است. برای کاهش جمعیت موش هم داریم مبارزه جدی می کنیم. اما موشها هوشمند شده اند. حتی موش آلوده به سموم ما را در لانه شان راه نمی دهند. بعضا طعمه های ما را پس می زنند. متاسفانه دیده ام شهروندان مواد غذایی یا کاهو که ویتامین K دارد را در معابر می گذارند. موش از موادغذایی تغذیه می کند و این ویتامین اثر سموم ما را از بین می برد. از مردم خواهش می کنم مواد غذایی را در خیابان نریزند. در حال حاضر با تلفیقی از روش مبارزات مختلف مانند تزریق گل رس به لانه موشها، استفاده از تفنگ بادی، استفاده از سموم که تماما مورد تایید انیستیتو پاستور است، مبارزه با جوندگان موذی را ادامه می دهیم.

در حوزه مشاغل مزاحم شهری، شغل هایی مانند نمایشگاه های خودرو را می بینیم که مثلا در شرق و جنوب تهران دیده شده مغازه کوچکی است که خودروهای فروشی را در پیاده رو یا حاشیه خیابان پارک می کند و اجازه تردد معمول به شهروندان نمی دهد. در پاسخ به مطالبات شهروندان در این باره چه اقدامی شده است؟
تقریبا اصل و اساس شرکت ما برای ساماندهی به مشاغل مزاحم و آلاینده است. ما انتقال نمایشگاه های خودرو و خدمات خودرویی را در دستور کار قرار داده ایم. همچنین اتوسرویس ها جزء کارهای ما است و ایجاد مجتمع های خدماتی را در راس کار خود گذاشته ایم. همچنین انتقال باربری ها به خارج از شهر است. همانطور که مردم دیدند، انتقال برخی از اصناف مزاحم و آلاینده از تهران به خوبی انجام شد اوراقچی های شوش به جاده خاوران مجتمع ثامن الحجج منتقل شدند. صنایع چوب از پل چوبی منتقل شدند و فقط دفاترشان به صورت نمایشگاه برقرار است. شیمیایی فروشها از ناصرخسرو به جاده خاوران منتقل شدند. پرنده فروشان منتقل شدند. بقیه اصناف مزاحم هم در دستور کار است.

گزارشهای متعددی داریم که خریدو فروش غیرمجاز پرندگان حفاظت شده در اتوبان آزادگان یا خرید و فروش حیوانات وحشی در خیابانهای وسط شهر مانند مولوی انجام می شود. درباره این مسایل چه اقدامی شده؟
بله، واقعیت این است که در اتوبان آزادگان یک بازار بزرگ فروش پرندگان وحشی غیرمجاز بود. این بازار جمع آوری شد، یعنی به طور کلی خرید و فروش حیوانات غیرمجاز به صورت آشکار در تهران جمع شده است. مثلا در خیابان مولوی، شیر می فروختند یا تمساح ها را در صندوقهای کوچک کناره پیاده رو می فروختند. ساماندهی این امور صورت گرفت. حالا حیوانان را دیگر در کنار خیابان نمی بینید. می شود گفت با اقدامات ما خرید و فروش دور از چشم مردم انجام می شود و دیگر علنی نیست./ خبرآنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر