کد خبر: 63968
A

جزئیات اولین جلسه رسیدگی به پرونده « پدیده شاندیز »

نخستین نشست دادگاه رسیدگی به پرونده شرکت پدیده شاندیز به اتهام 'اخلال در نظام اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری از طریق فروش اوراق موسوم به سهام پدیده' روز یکشنبه در چارچوب 'دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران در نظام اقتصادی' در محل دادسرای مشهد آغاز شد. نخستین نشست دادگاه رسیدگی به پرونده شرکت پدیده شاندیز به اتهام 'اخلال در نظام اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری از طریق فروش اوراق موسوم به سهام پدیده' روز یکشنبه در چارچوب 'دادگاه ویژه رسیدگی به

جزئیات اولین جلسه رسیدگی به پرونده « پدیده شاندیز »

به گزارش دیده بان ایران، نخستین نشست دادگاه رسیدگی به پرونده شرکت پدیده شاندیز به اتهام 'اخلال در نظام اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری از طریق فروش اوراق موسوم به سهام پدیده' روز یکشنبه در چارچوب 'دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران در نظام اقتصادی' در محل دادسرای مشهد آغاز شد.

پرونده موسوم به 'پدیده' با سه متهم اصلی و تعداد زیادی متهم دیگر، پس از طی تشریفات قانونی و تحقیقات مقدماتی برای رسیدگی به دادگاه سپرده شده است.
این دادگاه به ریاست قاضی سید هادی منصوری با حضور متهمان و وکلای آنها، دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی، مستشاران دادگاه، نمایندگان ادارات و سازمانها و جمعی از نمایندگان شکات برپا شده است.
رئیس دادگاه در جلسه امروز 22 اردیبهشت ماه گفت: حجم پرونده شرکت پدیده شاندیز با 22 متهم بیش از 100 جلد بوده و پیگیریهای قانونی در خصوص تخلفات احتمالی برخی مسئولان نیز که در انجام وظایف خود قصور داشته‌ اند مفتوح است.
منصوری افزود: از دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی می‌ خواهیم که در راستای احقاق حقوق عامه تمامی اقدامات لازم را انجام دهد.
وی سپس از نماینده دادستان عمومی و انقلاب مشهد خواست تا کیفرخواست صادره در خصوص متهمان پرونده پدیده را قرائت کند.
نماینده دادستان عمومی و انقلاب مشهد نیز گفت: مشارکت در کلاهبرداری از طریق تبلیغات گسترده و خرید و فروش اوراق موسوم به سهام پدیده، تصاحب و حیف و میل اموال مردم و ارائه گزارش خلاف واقع تنها بخشهایی از تخلفات متهمان طبق کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب مشهد است.
قاضی صفری به اقدامات متهمان پرونده اشاره و بیان کرد: گزارشهای متعددی توسط نهاد‌های امنیتی، سازمان بازرسی کل کشور و دیگر دستگاههای مسئول در خصوص تخلفات متهمان به ویژه اقدامات متقلبانه آنها که با تبلیغات گسترده و اغواگرانه همراه بوده تهیه و در پرونده موجود می باشد که تقدیم دادگاه شده است.
وی پس از قرائت کیفرخواست از دادگاه خواست تا در چارچوب موازین قانونی، عدالت در خصوص اطراف پرونده اجرا شود.
پیش از این با برپایی نشستهای 'دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران در نظام اقتصادی' در مشهد دو پرونده مربوط به تخلفات شرکت سرمایه گذاری پردیسبان و نیز تعاونی اعتبار اعتماد ایرانیان هم رسیدگی و احکام مجازات متهمان آن اعلام شده است.
فعالیت شرکت پدیده شاندیز که 130 هزار سهامدار دارد چند سال پیش در پی مطرح شدن تخلفات گسترده در فروش سهام، تغییر غیرمجاز کاربری زمینهای کشاورزی، پرداخت نکردن حقوق دستگاههای ذیربط، دریافت نکردن گواهی پایان کار و دیگر تخلفات مدیران این شرکت، با دستور مراجع قضایی متوقف شد.
بر این اساس پروژه پدیده شاندیز چهار سال پیش با دستور مرجع قضایی تعطیل و بر این اساس در مرحله نخست اقدامات قضایی، دفاتر فروش و عرضه سهام شرکت با حکم دادستانی خراسان رضوی بسته و بعد از مدتی فعالیتهای کل پروژه متوقف شد.
حل مشکل سهامداران و فعال کردن مجدد این پرژه ظرف چهار سال اخیر از دغدغه های جدی مسئولان بوده بطوری که سه سال پیش با تشکیل 'ستاد تدبیر' در خراسان رضوی اقداماتی برای راه اندازی مجدد و سر و سامان دادن به وضعیت شرکت پدیده شاندیز صورت گرفت. پیرو این اقدامات بود که مدیرعامل جدید گروه شرکتهای پدیده شاندیز مهر ماه پارسال اعلام کرد 45 شرکت پیمانکاری و مشاور جزء و کل برای ساخت و تکمیل پروژه های شرکت با این مجموعه قرارداد منعقد کرده اند.
هم اینک گروه شرکتهای پدیده در قالب شش شرکت اصلی و دو موسسه وابسته در حال فعالیت بوده و دارای دو سایت اصلی اداری و پروژه گردشگری در شهر شاندیز خراسان رضوی و جزیره کیش استان هرمزگان است. هم اینک بطور میانگین دو هزار نفر در بخشهای مختلف این پروژه در شهر شاندیز مشغول کار هستند. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر