کد خبر: 64020
A

هجوم ملخ‌ها به خداآفرین هنوز شرایط را بحرانی نکرده است

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: هجوم ملخ‌ها به شهرستان خداآفرین هنوز شرایط را بحرانی نکرده است و در زمینه کانون کوبی جلوتر از استان اردبیل هستیم.

هجوم ملخ‌ها به خداآفرین هنوز شرایط را بحرانی نکرده است

‌‌‌‌‌‌‌به گزارش دیده بان ایران، محمود کیا با بیان این مطلب اظهار کرد: کانون ملخ‌های مهاجم در استان ما مراتع دشت مغان و قشلاق‌های دشت خداآفرین بوده و ۱۴ شهرستان نیز در معرض هجوم ملخ‌ها هستند.

وی افزود: این ملخ‌ها از گونه مراکشی و ایتالیایی و بومی منطقه هستند و ارتباطی با ملخ‌های مهاجم به جنوب کشور یا ملخ‌های مهاجر از سایر کشورها، ندارند.

وی ادامه داد: بر خلاف اخبار منتشر شده در برخی شبکه‌های مجازی، ما همه ساله با مشکل هجوم ملخ‌ها مواجه هستیم و این مشکل، مختص امسال نیست، همچنین شرایط در این منطقه تحت کنترل است و پایش‌ها ادامه دارد.

کیا با اشاره به اقدامات انجام شده به منظور مبازره با هجوم ملخ‌ها بیان کرد: در مجموع حدود ۲۰۰ هزار هکتار زمین در دشت مغان وجود داشت که پس از جدایی اردبیل از آذربایجان شرقی، ۱۰۰ هکتار آن به استان ما تعلق گرفت، این مراتع و زمین‌ها همه ساله کانون کوبی می‌شوند.

وی اضافه کرد: با توجه به این که بخشی از زمین‌ها زیر کشت گندم رفته است و بخش دیگر به صورت مرتع بوده و یا به برخی شرکت‌های کشاورزی سپرده شده است، کانون کوبی اهمیت بیشتری داشته و با دقت بیشتری انجام می‌شود، در کنار تحت کنترل نگه داشتن شرایط، با توجه به وجود کانون‌های آلوده، کانون کوبی امسال هم انجام می‌شود تا از تکثیر این آفت در زمین‌های زراعی جلوگیری شود.

وی بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی تا حد امکان، مساعدت‌های لازم برای مبارزه با این آفت را کرده است، اما در موارد مشابه سایر شهرستان‌ها از محل اعتبارات ستاد مدیریت بحران نیز اعتباری به این منظور در نظر گرفته شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی متذکر شد: رئیس سازمان مدریرت و برنامه‎ریزی استان قول مساعدت در این خصوص را داده، اما هنوز هیچ اعتباری تخصیص داده نشده است.

وی خاطرنشان کرد: امکان انتقال این آفت از استان اردبیل به آذربایجان شرقی یا برعکس وجود دارد، اما نمی‌توان گفت این مشکل از استان اردبیل گریبان‌گیر استان ما شده است و شرایط حاد و طغیان کننده نیست.

وی متذکر شد: امکان مهاجرت ملخ‌ها به کشورهای همجوار مانند جمهوری آذربایجان می‌تواند نگران کننده باشد./ ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر