کد خبر: 64046
A

فیاض زاهد: «ترامپ» به احتمال بسیار در دوره بعدی هم به رییس جمهور آمریکاست

زاهد در پایان سخنانش در نشست فعالان سیاسی با رئیس جمهور ضمن تاکید بر متعهد بودن ایران به قراردادهای بین‌المللی و اینکه رفتار یک دولت «بی پرنسیب» از هر نظر در این مدت از سوی دولت جمهوری اسلامی تحمل شده توصیه کرد: رفتارهای دولت ترامپ شباهت‌های زیادی به رفتارهای دولت «رونالد ریگان» دارد و خوب است که یک تیم متخصص، رفتارها و گفته‌های دولت ریگان را رصد کنند.

فیاض زاهد: «ترامپ» به احتمال بسیار در دوره بعدی هم به رییس جمهور آمریکاست

به گزارش دیده بان ایران، نشست صمیمانه رئیس جمهور با فعالان سیاسی از چند وجه، اهمیت ویژه دارد. نکته نخست اینکه ترکیب مدعوین از متعلقان به دو جناح سیاسی اصلی کشور یعنی اصلا‌ح‌طلبان و اصولگرایان بودند که رقبای سرسخت یکدیگرند. برگزاری این نشست در زمانی که تحریم‌ها و فشار اقتصادی ـ سیاسی دولت آمریکا در حال به حداکثر رسیدن است، می‌تواند نشانه‌ای از کلید زدن پروژه وفاق و آشتی ملی باشد که تحلیل‌گران منطقی در حوزه سیاسی بسیار به آن پرداخته‌اند.
شکی نیست که حل مشکلات داخلی در چنین شرایطی حکم سدی محکم در برابر فشارهای اقتصادی و به دنبال آن معیشتی است که دولت ترامپ آن‌را ایجاد کرده و شواهد نشان می‌دهد که قصد دارد همچنان بر این فشارها بیفزاید.
راه روبه‌رویی با این جنگ اقتصادی تمام عیار که نشانه‌های نظامی نیز در حال اضافه شدن به آن است، همگرایی و رضایت مردم از شرایط سیاسی در داخل کشور است. مقابله با فساد اداری، اختلاس، عدم رعایت حقوق شهروندی، اجرا نشدن قوانین مصرح در قانون اساسی جمهوری 
اسلامی ایران در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی و همچنین دلجویی از آسیب دیدگان ناشی از اشتباهات و در راس آن‌ها رفع حصر «میرحسین موسوی»، «مهدی کروبی» و «زهرا کاظمی (رهنورد)» می‌تواند نقطه‌ی شروعی برای این رخداد مبارک که همان آشتی و وفاق ملی است، باشد.
شکی نیست اشتباهاتی رخ‌ داده که موجب شکاف و سلب اعتماد بین جامعه اعم از مردم و مسئولان شده، اما اشتباه خاصیت انسان است و می‌توان با بهره‌گیری از گذشته به جبران مافات پرداخت، چرا که هنوز زمانی برای جبران وجود دارد. چنانکه رهبر انقلاب در سخنرانی روز 24 بهمن پارسال و همزمان با چهل سالگی انقلاب چنین بیان کرد که: «انقلاب اسلامی آماده تصحیح خطاهای خویش است» که امیدواریم این توصیه، هرچه زودتر و از سوی همه 
مسئولان کشور به‌کار بسته شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی رئیس جمهور شامگاه شنبه در دیدار صمیمی با جمعی از فعالان سیاسی گفت: امروز نمی‌توان گفت که شرایط از دوران جنگ تحمیلی بهتر یا بدتر است اما ما در زمان جنگ مشکل بانک، فروش نفت و واردات و صادرات نداشتیم و تنها تحریم ما، تحریم خرید سلاح بود.
دکتر روحانی خطاب به فعالان سیاسی حاضر در این نشست و با ارائه یک گزارش آماری از وضعیت جاری در عرصه های مختلف اقتصادی، افزود: شما که شخصیت‌های سیاسی هستید و در مجلس و پست‌های دیگر بوده و با مسایل سیاسی کشور آشنایید، باید واقعیت‌های امروز را بدانید و برای رسیدن به بهترین و کم هزینه ترین راه حل‌ها همفکری کنید.
روحانی افزود: در جنگ تحمیلی تقریباً مردم اتفاق نظر داشتند که دولت مقصر مشکلات نیست، بلکه صدام به کشور تجاوز و جنگ را آغاز کرده بود و چون مردم در این زمینه اتفاق نظر داشتند، شرایط نه ایده‌آل بلکه نسبتاً خوب بود و مردم برای حل مشکلات کمک می‌کردند. امروز هم باید با همان اتفاق نظر و ایجاد همدلی و وفاق شرایط را اداره کنیم و تسلیم نشویم.
دکتر روحانی تصریح کرد: تسلیم شدن با فرهنگ و دین ما سازگار نیست و مردم آن را نمی‌پذیرند، لذا نباید تسلیم بشویم و باید راه‌حل‌ها را پیدا کنیم و در این زمینه البته مهم است که چه مقدار از راه‌حل‌ها در اختیار دولت قرار دارد.
وقتی از دولت سوال و مطالبه‌ای می‌شود باید از طرف دیگر بررسی شود که دولت چه مقدار در حوزه‌های مورد سوال دارای اختیار بوده است به طور مثال اگر در خصوص سیاست خارجی، فرهنگ و یا فضای مجازی از دولت سوال و مطالبه‌ای می‌شود، باید ببینیم که دولت چقدر در این حوزه‌ها اختیار دارد. باید در حد توان و در حوزه اختیارات رئیس جمهور از دولت مطالبه داشت.
روحانی با تاکید بر اینکه مردم اساس انقلاب بوده و همه پیروزی‌های ما به‌خاطر حضور مردم است، تصریح کرد: بدون حضور مردم حتی یک روز هم امکان اداره کشور وجود ندارد، لذا باید شرایط را برای حضور فعال‌تر مردم فراهم آوریم و مردم را راضی نگه داریم.
رئیس جمهور با اشاره به سخن یکی از فعالان سیاسی که مشکل مردم را صرفاً اقتصادی توصیف کرد، گفت: مردم مشکل اقتصادی هم دارند، اما تنها مشکل آنها اقتصادی نیست؛ لذا همه جوانب را باید مورد توجه قرار دهیم.
روحانی یادآور شد: در جلساتی که بین احزاب و گروه‌های مختلف تشکیل می‌شود، مهم این است که بتوان به تصمیمی رسید که مردم از شنیدن آن خوشحال شوند و احساس کنند که در این جلسه یک گام مهم به پیش برداشته شده است.
رئیس جمهور افزود: اگر مردم احساس کنند که گروه‌ها و دستگاه‌های مختلف به هم نزدیک شده و با هم همدلی و هم‌افزایی دارند، خوشحال و امیدوارتر خواهند بود اما زمانی که می‌بینند به طور مثال دولت برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی اقدامی انجام داده و مجلس آن را رد می‌کند، بی‌تردید مردم دچار نگرانی می‌شوند و از اینکه بین دستگاه‌ها و قوای مختلف فاصله وجود داشته باشد به هیچ عنوان خوشحال نمی‌شوند.
دکتر روحانی تصریح کرد: امروز در شرایط سختی قرار داریم، اما در عین حال ناامید نیستم و به آینده بسیار امیدوارم و معتقدم می‌توانیم از این شرایط سخت عبور کنیم به شرط آنکه با هم باشیم و دست در دست یکدیگر بگذاریم.
رئیس جمهور اظهار داشت: انتخاباتی که در پایان امسال برگزار خواهد شد می‌تواند نماد وحدت و اتحاد باشد، اگر چنانچه با هم مهربان بوده و با همدلی و روحیه برادری در کنار یکدیگر گام برداریم و چنانچه یک دستگاه و اتاق برای انتخابات تصمیم نگیرد، می‌توانیم شرایط خوبی را داشته باشیم.
دکتر روحانی تاکید کرد: اگر در کنار هم بودیم و به این موضوع رسیدیم که هیچ تفکر و جناحی را نمی‌توان حذف کرد، می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم.
رئیس جمهور همچنین نسبت به تداوم برگزاری چنین نشست‌هایی در آینده، اظهار امیدواری کرد.
دولت «ترامپ» شباهت‌ زیادی
به دولت «ریگان» دارد
«دکتر فیاض زاهد»، کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب و استاد دانشگاه که به نشستی با عنوان «دیداری صمیمی با فعالان سیاسی» با رئیس جمهور دعوت شده بود، در گفت‌وگو با «همدلی» گفت: «تعداد دوستان و حاضران در نشست ریاست محترم جمهوری زیاد نبود و اگر بود این نشست و مباحث آن صمیمانه‌تر برگزار می‌شد».
زاهد که در این نشست در حوزه سیاست بین‌الملل سخنانی ایراد کرده بود، افزود: هرکدام از دوستان دقایقی در این نشست سخن گفتند من نیز به ذکر جلسه فتحعلیشاه قاجار با قائم مقام فراهانی پس از جنگ‌های ایران و روسیه و مقایسه‌ها و توصیه‌های قائم مقام به فتحعلیشاه پرداختم.
او ادامه داد: درست است که با وجود وضعیت تحریم‌ها و شرایط حال حاضر، زمان مناسبی برای گفت‌وگو با رئیس جمهور آمریکا نیست،اما این احتمال وجود دارد که بابی دیگری برای گفت‌وگو و چانه‌زنی باز نشود و نتوان از آن استفاده کرد. فیاض زاهد در ادامه نشست با رئیس جمهوری گفته: «ترامپ» به احتمال بسیار در دوره بعدی هم به ریاست جمهوری انتخاب می‌شود و اگر منتظریم که شخص دیگری رئیس جمهور آمریکا شود، چنین اتفاقی نخواهد افتاد و در نتیجه اوضاع پیچیده‌تر می‌شود.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه توصیه کرده که می‌توان از طریق مجاریِ خاص ارتباط‌ها را حفظ کرد و حتی اگر قطعا قصد گفت‌وگو نداریم می‌توانیم «گارد آغاز مذاکره» را بگیریم تا فشار اقتصادی و روانی را کاهش دهیم.
زاهد در پایان سخنانش در نشست فعالان سیاسی با رئیس جمهور ضمن تاکید بر متعهد بودن ایران به قراردادهای بین‌المللی و اینکه رفتار یک دولت «بی پرنسیب» از هر نظر در این مدت از سوی دولت جمهوری اسلامی تحمل شده توصیه کرد: رفتارهای دولت ترامپ شباهت‌های زیادی به رفتارهای دولت «رونالد ریگان» دارد و خوب است که یک تیم متخصص، رفتارها و گفته‌های دولت ریگان را رصد کنند. 
مطالعه واژگان به‌کار برده شده کاخ سفید در دوران ریگان را می‌توان متناسب با وضعیت آن زمان باز تعریف کرد و برای موضوعات احتمالی آماده شد./ روزنامه همدلی

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر