کد خبر: 64212
A

وزیر ارشاد: هفته آینده حدود ۱۰ هزار تن کاغذ از گمرک ترخیص می‌شود

وزیر ارشاد از ترخیص ۱۰ هزار تن کاغذ از گمرک خبر داد.

وزیر ارشاد: هفته آینده حدود ۱۰ هزار تن کاغذ از گمرک ترخیص می‌شود

به گزارش دیده بان ایران؛ سید عباس  صالحی  در پایان نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره مسائل پیش آمده در بازار  کاغذ، گفت: مسئله کاغذ که در چند ماه اخیر مطرح  شده است، مسئله مهم همه کسانی است که در حوزه فرهنگی و فرافرهنگی در حال فعالیت هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه عناوین مختلفی در این قضیه تاثیرگذار است، گفت: همانطور که می‌دانید تولید ما در کاغذ بسیار اندک است، سه کارخانه کاغذ در کشور وجود دارد که به طور اسمی ۱۷۰ هزار تن تولیدات دارند اما باید گفت تولیدات این کارخانجات در سال ۹۶ حدود حدود ۱۰ هزار تن و در سال ۹۷ حدود ۲۰ هزار تن بوده است.

صالحی افزود: نیاز کاغذ ما در سال، حدود ۴۰۰ هزار تن است که سهم تولیدات ما بسیار اندک است بنابراین نیاز به واردات داریم و در نظر داشته باشید باید در بحث خودکفایی از قبل اقدامات لازم را انجام می‌دادیم.

به گفته وزیر ارشاد تولیدات کارخانجات کاغذ بسیار اندک است که در کنار تمامی مشکلات باعث شده در خودکفایی با مشکل مواجه شویم.

وی ادامه داد: همانطور که گفتم حدود ۴۰۰ هزار تن در سال ما نیاز به کاغذ داریم که بخش عمده آن وارداتی است. در این ۴۰۰ هزار تن آنچه که در بخش نشریات و  روزنامه‌ها با توجه به تیراژ  مورد نیاز است چیزی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تصمیمات اتخاذ شده در دولت درباره کاغذ بیان کرد: در اوایل سال مطرح بود که آیا ما می‌توانیم ارز ۴۲۰۰ تومانی را از کاغذ برداریم و به نیمایی تبدیل کنیم یا خیر که همین امر تلاطم‌هایی در بازار کاغذ ایجاد کرد.

وی ادامه داد: مطرح شدن تصمیمات باعث شد کاغذهایی که به گمرکات وارد شده بودند، ترخیص نشوند از سوی دیگر هم برای بانک مرکزی مشخص نبود که ارز برای کاغذ نیمایی یا دولتی است که موجب شد که عملا بحث تامین به مشکل بر بخورد.

صالحی تشریح کرد: گفت‌وگوهای مختلفی در دولت با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مطرح شد که دو مسئله تصمیم‌گیری از آن بیرون آمد و موجب شد کاغذ مطبوعات و نشر با همان ۴۲۰۰ تومانی عرضه شود.

وی ادامه داد: این تصمیم مبنای تصمیم‌گیری برای کاغذ شد و قرار است حدود ۶ تا ۱۰ هزار تن کاغذ در یک تا دو هفته آینده ترخیص شود. حدود ۲۰ الی ۳۰ هزار تن کاغذ هم در مسیر است که به کشور برسد که با این ورود مشکل برطرف خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه از سوی دیگر کاغذهایی در سال گذشته به کشور وارد شده بودند اما به بازار نرسیدند، گفت: سازمان تعزیزات و وزرات ارشاد کمیته‌ای تشکیل دادند و به شکل جدی وارد میدان شدند و مجموعه کسانی که ارز گرفته‌اند و کاغذ وارد نکردند و یا وارد کرده‌اند اما توزیع شان مشخص نیست و تخلف کردند در این کمیته مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر