کد خبر: 64236
A
اختصاصی دیده بان ایران

مجسمه نادرشاه افشار در مشهد ترک برداشت

یک کارشناس میراث فرهنگی خراسان رضوی به خبرنگار دیده بان ایران گفت: قسمت سر مجسمه برنزی نادرشاه دچار ترک خوردگی عمیقی شده و با توجه به وزن آن امکان تخریب آن وجود دارد.قرار است این مجسمه توسط یکی از اساتید هنر آبکاری مرمت شود.

مجسمه نادرشاه افشار در مشهد ترک برداشت

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ آرامگاه نادرشاه افشار شامل سکویی دوازده پله‌ای، محل گور، پوششی خیمه مانند بر روی قبر، سکویی مرتفع در مجاور قبر با مجسمه نادرشاه سوار بر اسب و سه تن دیگر در پی او هستند.  این آرامگاه به یادبود نادرشاه افشار در سال 1342 توسط "هوشنگ سیحون" طراحی و ساخته شده است.

در این مجموعه مجسمه برنزی عظیمی به چشم می‌آید که نادر را با تبرزین معروفش سوار بر اسب نشان می‌دهد و پشت سرش سه سرباز در حرکت‌اند: یکی شیپورزن، دیگری بیرق به دست و سومی تفنگدار. این مجسمه عظیم 14 هزار 600 کیلوگرم وزن دارد و کار استاد «ابوالحسن صدیقی» مجسمه‌ساز برجسته ایران است. البته ساخت آن نه در ایران، بلکه در ایتالیا و به وسیله کارخانه ریخته‌گری "برونی" در رم به انجام رسیده است، منتها با نظارت استاد صدیقی.

یک کارشناس میراث فرهنگی خراسان رضوی به خبرنگار دیده بان ایران گفت: قسمت سر مجسمه برنزی نادرشاه دچار ترک خوردگی عمیقی شده و با توجه به وزن آن امکان تخریب آن وجود دارد.قرار است این مجسمه توسط یکی از اساتید هنر آبکاری  مرمت شود. 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر