کد خبر: 64873
A

نخست‌وزیر ژاپن هم برای میانجیگری به ایران می آید؟

تلویزیون ملی ژاپن از احتمال سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران در نیمه خرداد خبر داد که در پی سفر روز شنبه دونالد ترامپ به ژاپن انجام خواهد شد.

نخست‌وزیر ژاپن هم برای میانجیگری به ایران می آید؟
تلویزیون ملی ژاپن از احتمال سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران در نیمه خرداد خبر داد که در پی سفر روز شنبه دونالد ترامپ به ژاپن انجام خواهد شد.

به گزارش دیده بان ایران، ان. اچ. کی، تلویزیون ملی ژاپن روز جمعه اعلام کرد که شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در نظر دارد تا نیمه‌های ماه ژوئن [خرداد ماه]به ایران سفر کند و این اولین سفر وی به ایران است که در چهار دهه اخیر و در میان افزایش نگرانی‌ها درباره گسترش تنش میان آمریکا و ایران، اتفاق خواهد افتاد.

خبر برنامه این سفر، یک هفته پس از سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به ژاپن و دیدار وی با شینزو آبه و تارو کونو، وزیر امور خارجه این کشور مطرح شد.

به گفته ان. اچ. کی آبه احتمالاً درباره برنامه‌های خود با رئیس‌جمهور آمریکا در هنگام سفر وی به ژاپن از روز یکشنبه گفتگو خواهد کرد و تصمیمات نهایی به نتایج آن بستگی خواهد داشت.

وقتی از یوشیهیده سوگا، دبیر کل کابینه ژاپن درباره وضعیت فراهم کردن مقدمات چنین سفری خواسته شد تا توضیحاتی ارائه دهد، وی این خبر را رد کرد؛ و هنگامی که پرسیده شد آیا این در مذاکرات با ترامپ مشخص خواهد شد، وی فقط گفت که مذاکرات «گسترده» خواهند بود. وی از ارائه توضیحات درباره اینکه ژاپن در زمینه روابط دوستانه خود با هر دو این کشور‌ها [آمریکا و ایران]چه خواهد کرد، خودداری کرد.

این مقام ژاپنی با گفتن اینکه «کشور ما روابط دوستانه دیرینه‌ای با ایران دارد» افزود: ژاپن امیدوار است تا بتواند به صلح و ثبات منطقه کمک کند.
 
تکمیلی:
 
موسوی: «شینزو آبه» در پاسخ به دعوت روحانی گفته که در زمان مناسب به ایران سفر می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه مطالب منتشر شده درباره سفر نخست وزیر ژاپن به تهران در اواخر خرداد را فاقد اعتبار خواند و در عین حال گفت: شینزو آبه در پاسخ به دعوت روحانی عنوان کرده که در زمان مناسب به ایران سفر می‌کند.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص اخبار رسانه‌ها مبنی بر سفر «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن به ایران اظهار داشت: ایران و ژاپن از یک روابط تاریخی و دوستانه برخوردارند و همواره بین مقامات دو کشور گفتگو و تبادل نظر وجود داشته است که نمونه بارز آن دیدار سران دو کشور در اجلاس‌های بین المللی و سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به ژاپن است.

وی افزود: در همین راستا آقای روحانی از آقای شینزو آبه از قبل برای سفر به تهران دعوت به عمل آورده اند که ایشان هم در پاسخ گفته اند در زمان مناسب این سفر انجام خواهد شد؛ لذا برخی مطالب و گمانه زنی‌های منتشر شده دور از واقعیت است و اعتبار ندارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر