کد خبر: 65129
A

سلطان خودرو ایران کیست؟/ ۲۰ نمایندگی خاص، فروشنده ۸۰درصد محصولات یک خودروسازی

بزرگترین تولیدکننده خودرو در ایران سال ۹۶ بیشتر از ۶۰۰ هزار خودرو تولید و به بازار ایران عرضه کرد؛ با یک فرض حداقلی، حدود دو سوم از این تعداد خودرو یعنی ۴۰۰ هزار دستگاه از طریق فروش اینترنتی و توسط حدود ۸۰۰ نمایندگی این خودروساز در سراسر کشور فروخته شده است.

سلطان خودرو ایران کیست؟/ ۲۰ نمایندگی خاص، فروشنده ۸۰درصد محصولات یک خودروسازی
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛  بزرگترین تولیدکننده خودرو در ایران سال ۹۶ بیشتر از ۶۰۰ هزار خودرو تولید و به بازار ایران عرضه کرد؛ با یک فرض حداقلی، حدود دو سوم از این تعداد خودرو یعنی ۴۰۰ هزار دستگاه از طریق فروش اینترنتی و توسط حدود ۸۰۰ نمایندگی این خودروساز در سراسر کشور فروخته شده است.

 

نکته جالب این است که سهمیه هر کدام از این ۸۰۰ نمایندگی یکسان نبوده و نمی‌توان گفت هر کدام از این نمایندگی‌ها ۵۰۰ خودرو فروخته‌اند زیرا سهمیه فروش خودرو برای هر نمایندگی متفاوت و تابع شرایط خاصی است. نکته‌ی مهم‌تر این است که چه کسی در شرکت‌های خودروسازی سهمیه‌های فروش خودرو را میان ۸۰۰ نمایندگی تقسیم می‌کند که گاهی برخی از آنها چند ده برابر سایر نمایندگی‌ها سهمیه فروش دریافت می‌کنند؟

 

سهمیه بندی فروش خودرو توسط هر نمایندگی به شکلی عجیب و غریب نامتوازن است زیرا حدود ۸۰ درصد از فروش اینترنتی محصولات فقط توسط حدود ۲۰ نمایندگی انجام می شود!!! این بدان معناست که حدود ۳۲۰هزار خودرو توسط این ۲۰ نمایندگی فروخته شده است. یعنی به طور میانگین هر کدام از این ۲۰ نمایندگی ۱۶ هزار خودرو سهمیه برای فروش دارند که این رقم تقریباً ۳۲ برابر توزیع عادلانه سهمیه فروش میان نمایندگی ها بوده است.

 

شاید در ابتدا تصور شود که این ۲۰ نمایندگی براساس شاخص‌های عملکردی یا تراکم جمعیت در شهرهای استقرار جهت فروش ۸۰ درصد محصولات در نظر گرفته شده باشند اما هرگز چنین نیست، چرا که در این جمع ۲۰ تایی نمایندگی‌هایی پیدا می‌شوند که در دو یا سه سال اخیر ایجاد شده‌اند، آن هم در شهرها یا حتی بخش‌های کوچک!

 

برای اینکه تصویر بهتری داشته باشید به این فکر کنید که هر یک از محصولات این خودروساز دستکم ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان سود “کمیسیون فروش” برای فروشنده دارد. یعنی سخن از ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان رانت در میان است. همان رانتی که باعث می‌شود ۲۰ نمایندگی چهار برابر ۷۵۰ نمایندگی دیگر سهمیه فروش خودرو داشته باشند.

 

نکته حائز اهمیت دیگر که می‌تواند سلطان خودرو ایران را معرفی کند این است که این سهمیه چگونه تعیین می‌شود؟ شاید به این فکر کنید که سیستم یا مجموعه متشکل از چندین نفر تعیین کننده این سهمیه هستند اما اینگونه نیست و فهرست سهمیه هر نمایندگی در این فروش‌ها باید سه امضای دیجیتال را داشته باشد که صاحب دو امضا از این سه امضا بیش از دو سال است که دیگر در این خودروسازی نیستند و امضای آنها در اختیار نفر سوم قرار گرفته است. این نفر سوم که به راحتی قابل شناسایی و معرفی به مردم است، کسی نیست جز «سلطان خودرو ایران». همان که فروش سال‌های اخیر بزرگترین خودروساز ایران را در دست داشته است.

منبع: انصاف نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر