کد خبر: 65206
A

مهرعلیزاده: برخی مسائل به دولت امروز هیچ ارتباطی ندارد؛ منصفانه حرف بزنیم

یک فعال سیاسی با اشاره به وضعیت فعلی کشور گفت: به هرحال بزرگان باید برخی آقایان را نصیحت کنند که رعایت مصالح ملی را بیشتر مدنظر داشته باشند.

مهرعلیزاده: برخی مسائل به دولت امروز هیچ ارتباطی ندارد؛ منصفانه حرف بزنیم

به گزارش دیده بان ایران؛ محسن مهرعلیزاده در پاسخ به سوالی درباره اعمال فشار برخی سیاسیون بر دولت گفت: به نظر من مشکلات دو دسته هستند؛ یک دسته از مشکلات مربوط به مسائل درازمدت است یعنی ناشی از تصمیمات و اقداماتی است که طی چهار دهه اخیر گرفته شده است. این مشکلات به روند تصمیم‌گیری‌ها، ساختار اداری کشور و تفکرات حاکم بر کشور در مقاطع مختلف برمی‌گردد که لایه به لایه بر وضعیت فعلی اثرگذار بوده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بیان مثالی در مورد تاثیر تصمیمات گذشته بر ایجاد شرایط فعلی گفت: همه می‌دانند اگر در زمان فعلی مسائلی از جمله بیکاری و عدم امکان تامین شغل وجود دارد، به دلیل سیاست‌های دهه شصت در جهت فرزندآوری بیشتر بوده است. یا اینکه درحوزه خودکفایی گندم و گوشت و چگونگی استفاده آب کشاورزی هم مسائل و دلایلی از این دست وجود دارد. برای کشاورزی باید از ۳۰ سال پیش کار می‌کردیم که کشاورزی ما از حالت سنتی به مدرن تبدیل شود تا مصرف آب کمتر شود. این دست مسائل به دولت امروز هیچ ارتباطی ندارد، باید منصفانه حرف بزنیم.

دولت باید در شرایط موجود هم پاسخگو باشد

معاون رئیس دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: در عین حال دولت می‌تواند در وضعیت فعلی به کمک قوانین موجود، چیدمان جدیدی بر اساس وضعیت فعلی اقتصادی کشور ایجاد کند و در انتخاب نیروها و ساختارها کارهایی انجام دهد که از این دولت توقع است. چراکه دولت باید در شرایط موجود هم پاسخگو باشد.

دیدگاه‌های سیاسی و حزب گرایی‌ها عمدتا مجال نمی‌دهد که مُر قانون را عملی کنیم

مهرعلیزاده یادآور شد: اینکه این دو موضوع یعنی مشکلات درازمدت و توانایی دولت در حل مسائل فعلی را با هم مخلوط کنیم، صحیح نیست. شاید بیش از ۷۰ درصد این مسائل ناشی از مشکلات درازمدت و فشارهایی است که آمریکا با تحریم‌ها بر کشور ما اعمال کرده و کمتر از ۳۰ درصد آن مواردی است که دولت امروز با همه این مسائل نمی‌تواند به نحو مطلوب کار کند و خود را با ضربه‌ای که به پیکر اقتصاد کشور می‌خورد، تنظیم کند.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که چرا نباید در کشور ما نظارت‌هایی بر نقدها و اظهارنظرها وجود داشته باشد که تخریب‌گری علیه دولت ایجاد نشود؟، گفت: ظاهرا نظارت هست یعنی الان قوانین و چارچوب‌هایی برای ارائه دیدگاه‌های مختلف از طریق روزنامه‌ها و رسانه‌های مختلف و حتی افرادی که سخنرانی می‌کنند، وجود دارد چراکه نقد معنا دارد و گاهی بحث تحریک افکار عمومی در میان است. منتها اینکه تا چقدر عملی می‌شود، جای سوال است. مشکل اینجاست که در این نوع مسائل، دیدگاه‌های سیاسی و حزب گرایی‌ها عمدتا این مجال را نمی‌دهد که بتوانیم مُر قانون را عملی کنیم.

برخی نمایندگان احساس می‌کنند برای رای‌آوری حتما باید ابزار  مدیران شهرستانی در اختیارشان باشد

استاندار پیشین خراسان ادامه داد: به عنوان مثال دادگاه مطبوعات وجود دارد و مشخص است که لازم نیست که یک رسانه مساله‌ای امنیتی را مطرح کند و بعد بگوییم این‌ موارد مطرح شده ضدامنیتی است بلکه در این شرایط ویژه که مشخصا همه می‌دانیم آمریکا حداکثر فشار را بر مسائل اقتصادی آورده‌ و امید دارد از این راه جامعه را به التهاب بکشاند و مردم را بشوراند، اگر رسانه‌ای همواره به ناامیدی مردم بیافزاید، این اقدامی ضدامنیتی  و کارکردن در جهت خواست آمریکا است. این مسائل در قوانین ما مشخص است اما اگر برخوردی نمی‌شود، به دلیل سایه انداختن مسائل سیاسی بر آن است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات برخی نمایندگان مبنی بر امتیازگیری از دولت در حوزه‌های مختلف و ارتباط این اقدامات با انتخابات مجلس یازدهم گفت: ارتباط این‌ها خیلی روشن است؛ چراکه چندماه بعد انتخابات است و متاسفانه روند اینگونه است که برخی نمایندگان  احساس می‌کنند برای رای‌آوری حتما باید ابزارهایی همچون مدیران شهرستانی در اختیارشان باشد یا اینکه فکر می‌کنند باید برای شهرستان خود امتیازگیری کنند تا مردم از این طریق راضی شوند به او رای بدهند.

هیات عالی نظارت بر رفتار نمایندگان باید یک رفتار نماینده را کنترل کند

وی ابراز کرد: برخی این فشارها را اعمال می‌کنند و همین‌جا نقطه‌ای منفی است که منافع ملی فدای منافع فردی و شخصی یک فرد تحت عنوان نماینده می‌شود که برای انتخاب شدن و برای چندهزار رای بیشتر، تمام دستاوردها را زیر سوال می‌برد و تمام قدرت و توان یک وزیر را می‌گیرند که فرد تابع خود را در جای مورد نظر بگذارند. این‌ها فشارهایی است که می‌آورند و اگر نتوانستند خواسته خود را عملی کنند به هرحال قانون این اجازه را داده که نمایندگان بتوانند وزیر را مورد سوال قرار دهند و استیضاح کنند.

استاندار پیشین اصفهان تاکید کرد: این مشکلی است که به شدت با آن مواجهیم و شاید دلیل آن هم این است که نماینده‌ها به صورت فردی اراده می‌کنند که خود را برای ورود به صحن مجلس مطرح کنند. اگر تشکیلات منظم و حزب‌های قوی وجود داشت که احزاب این افراد را بالا می‌آوردند قطعا افراد با ظرفیت‌ بالاتری مطرح می‌شدند و آنگاه آن حزب حواسش به سرنوشت و آینده خودش هم بود و درنتیجه نقدها و فشارها در حد منطقی و معقول و قانونی متوجه وزرا و دولت می‌شد چون در آن صورت حزب مقابلش هم وجود داشت که می‌توانست کار آن حزب را نقد کند. اما این‌ها مشکلاتی است که ما در این مقطع از تاریخ خود داریم.

وی در پاسخ به این سوال که گاهی استیضاح به ابزاری برای تهدید وزرا مطرح می‌شود و چرا ما نهادی برای نظارت بر اینگونه اعمال نماینده‌ها نداریم؟، گفت: نهادی در مجلس وجود دارد(هیات عالی نظارت بر رفتار نمایندگان). این نهاد باید رفتار نماینده را کنترل کند. برای این هیات اگر رفتار نماینده به رفتارهای فردی، اخلاقی و امانت داری محدود می‌شود در مقابل می‌تواند بر این مبنا هم باشد که آیا نماینده کارش را بر اساس آنچه که وظیه‌اش هست، انجام می‌دهد؟ یا اینکه بر خلاف امنیت عمومی یا مصالح ملی عمل می‌کند؟ اگر اراده باشد و بخش‌های مختلف به وظیفه خود عمل کنند قطعا می‌توانند در این زمینه‌ هم اقدام کنند.

بزرگان تذکراتی بدهند

معاون رئیس دولت اصلاحات گفت: به نظر من در امر نظارت‌ها در کشور اصولا ملاحظاتی وجود دارد که شاید حتی خود آن جمع هم که مسئول نظارت هستند، بعضا ملاحظه‌ای نسبت به انتخاب شدن مجدد خودشان داشته باشند و مقدمات انتخاب شدن خودشان را رعایت می‌کنند و امورات را جاهایی کنترل شده پیش می‌برند. باید بدانیم وقتی مساله انتخاب و کاندیدا شدن به صورت فردی باشد ذات انسان اینگونه است که مصالح فردی را بر مصالح ملی ترجیح می‌دهد.

وی در بیان راه‌حلی برای وضعیت موجود گفت: در این مقطع شاید راه این باشد که بزرگان تذکراتی بدهند. اخیرا در اظهارات مقام معظم رهبری هم دیده‌ایم که ایشان فرمودند اقدامات امریکا جنگ اقتصادی است لذا باید به بعضی آقایان گفته شود که شرایط جنگی است و دولت در چنین وضعیتی است و هر لحظه در مقابل توطئه‌های  طراحی شده قرار دارد. هرچند که اقدامات آنان دربرابر آنچه که ملت ایران تا کنون ایستادگی کرده، هیچ است. زمانی که نظام جمهوری اسلامی یکی دو ساله بود، این‌ها جنگ را تحمیل کردند و الان که توانمند هستیم نمی‌توانند هیچ کاری انجام دهند.

مهرعلیزاده گفت: باید بدانیم که دشمنان ما با پول عربستان و توطئه صهیونیست‌ها و و زور سیاسی آمریکا به میان آمده تا مردم ایران را به زانو در بیاورند. در چنین شرایطی دولت باید به هر صورت تقویت شود و مقابل این مسائل بایستد. به هرحال بزرگان باید برخی آقایان را نصیحت کنند که رعایت مصالح ملی را بیشتر مدنظر داشته باشند./ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر