کد خبر: 65246
A

داماد شریعتمداری چطور به سینمای ایران ضربه زد / پولشویی در قالب ساخت فیلم

این روزها که دادگاهی محمد هادی رضوی (داماد وزیر کار) یکی از تهیه کنندگان سریال شهرزاد (فصل اول) بحث داغ روز است، در مورد حضور بازیگران و دستمزدهایی که در سریال شهرزاد گرفته‌اند بسیار جنجالی شده است. در سال 1395 این بحث داغ شده بود که سرمایه سریال شهرزاد برای پولشویی تهیه شده است و ... ترانه علیدوستی (بازیگر)، رضا کیانیان (بازیگر)، حسن فتحی (کارگردان)، نغمه ثمینی (فیلمنامه نویس) به این اتهامات واکنش نشان دادند اما در حال حاضر که این مباحث در جریان دادگاهی رضوی دوباره مطرح شده است تقریبا همگی سکوت اختیار کرده‌اند.

داماد شریعتمداری چطور  به سینمای ایران ضربه زد / پولشویی در قالب ساخت فیلم

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ این روزها که دادگاهی محمد هادی رضوی داماد وزیر کار یکی از تهیه کنندگان سریال شهرزاد (فصل اول) بحث داغ روز است، در مورد حضور بازیگران و دستمزدهایی که در سریال شهرزاد گرفته‌اند بسیار جنجالی شده است.

در سال 1395  این بحث داغ  شده بود که سرمایه سریال شهرزاد برای پولشویی تهیه شده است و ... ترانه علیدوستی (بازیگر)، رضا کیانیان (بازیگر)، حسن فتحی (کارگردان)، نغمه ثمینی (فیلمنامه نویس) به این اتهامات واکنش نشان دادند اما در حال حاضر که این مباحث در جریان دادگاهی رضوی دوباره مطرح شده است تقریبا همگی سکوت اختیار کرده‌اند.

به دنبال این قضایا برخی از منتقدین و رسانه‌ها این انتظار را از عوامل سریال «شهرزاد» مطرح کرده‌اند که دستمزد خود از این مجموعه را پس بدهند، پرویز فلاحی پور (بازیگر) تنها کسی است که در مصاحبه‌ای با ایرنا به این مسائل واکنش نشان داد و گفت: «مگر ما خبر داشتیم که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. مگر خود آقای فتحی در جریان بوده که قرار است چه اتفاقی بیفتد.

این‌ها آمدند و گفتند که می‌خواهند یک سریالی بسازند و کارگردانی آن را به آقای فتحی پیشنهاد دادند و آقای فتحی هم ما را انتخاب کرد. مگر به ما گفته بودند که می‌خواهند از صندوق فرهنگیان اختلاس کنند. مگر به ما پیشنهاد داده بودند که با یکدیگر بخوریم.»

آسیب‌ تهیه‌کننده شهرزاد و حواشی آن به سینمای ایران

در ادامه هم اضافه کرده است: « امثال آقای رضوی در مملکت زیاد است. صحبت آقازاده‌ها و مسائل دیگر بارها در رسانه‌ها مطرح شده است. اختلاس‌های بسیاری از ۱۲۳ میلیارد تا ۱۲ هزار میلیاردی مطرح است. شاید یک بخشی از آن را برده و در یک پروژه دیگری مثل ساختمان‌سازی هزینه کرده اند. آیا باید تمام مهندسان و کارگرانی که در این پروژه‌ها کار کرده‌اند عذرخواهی کنند و درآمدشان را پس بدهند؟ این خواسته برحق نیست.»

در این نوشتار قصد تایید بر درست یا غلط بودن هیچ کدام از طرفین ماجرا نداریم و مهمتر از همه این اتفاقات بحث بر سر آسیب‌هایی است که این ماجرا بر صنعت سینما و سریال سازی وارد کرده است.

واقع بینانه باید گفت مجموعه شهرزاد به لحاظ استانداردهای سریال سازی کیفیتی را ارائه داد که سطح توقع جامعه را بالا برد و به همین دلیل هم بحث و گفتگو بر متن و حاشیه آن زیاد است.

بالا رفتن دستمزد بازیگران از فصل دوم این سریال یک بحث مطرح در آن زمان بود که شاید واقعا باعث شد بسیاری از دستمزدها تغییر کند و توقعات بازیگران تا اندازه‌ای بالا رفت که بسیاری از تهیه کنندگان به این رویه معترض بودند. مسعود ده‌نمکی در مصاحبه‌ای مطرح کرده بود: «دستمزد بازیگران آن‌قدر بالا رفته که بدون پول کثیف نمی‌شود فیلم ساخت»

ضربه مهلکی که این جریان سریال شهرزاد و دادگاهی یکی از تهیه‌کنندگان آن بر سینما و صنعت سریال‌سازی نمایش خانگی زده این است که جامعه نسبت به هر سرمایه‌گذاری در این حوزه بی اعتماد شده‌ است. علی الخصوص وقتی این اتفاق برای یکی از سریال‌های محبوب یک دهه اخیر صورت گرفته است.

آسیب‌ تهیه‌کننده شهرزاد و حواشی آن به سینمای ایران

خود اهالی سینما از فیلمسازان و عوامل مختلف تا رسانه‌ها و خبرنگاران سینمایی، کانال‌های تلگرامی و ... در شعله‌ور تر شدن آتش این اتفاقات بی تاثیر نبوده‌اند.

در حال حاضر هر شخص حقوقی یا حقیقی بخواهد در یک فیلم یا سریال سرمایه‌گذاری کند همه این سوال را مطرح می‌کنند که چرا چنین کاری می‌کند، دلیل ورودش به سینما چیست و از ساخت فیلم چه هدفی دارد؟

2 فیلم تحسین شده از نظر منتقدان و کارشناسان در جشنواره فجر ملی سال گذشته حضور داشت که جدای از تمام ارزش‌های مادی و معنوی آنها، بسیاری جنجال بر سر این درگرفت که سرمایه‌گذار این فیلم‌ها از کجا آمده؟ چرا آمده؟ و ...

اساسا مطرح ساختن موضوعی چون تهیه سریال یا فیلم برای پولشویی دور از واقعیت است، چون گردش مالی یک سریال یا فیلم در مقیاس با اعداد و ارقام مرتبط با پولشویی واقعا ناچیز است، اما نمی‌توان انکار کرد که شخص یا اشخاصی به هر بهانه‌ای از علایق شخصی یا حشر و نشر با هنرمندان و ستارگان و ... به این حیطه ورود می‌کنند.

باید به اهالی سینما و سریال سازی یادآوری کرد که همیشه باید به آینده نگریست و نگاه رو به جلو داشت، به دلیل دعواهای صنفی، مشکلات داخل گروهی، رقابت‌های شغلی و یا حتی کینه‌های شخصی کار را به جایی نرسانید که هیچ شخصی جرات نکند که به این محدوده وارد شود.

منبع: عصر ایران 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر