کد خبر: 65521
A

عضو کمیسیون عمران مجلس: بنگاه‌های ملکی قیمت اجاره مسکن را افزایش می‌دهند

فرج‌الله رجبی، عضو کمیسیون عمران مجلس، تاکید کرد: افزایش تسهیلات ساخت مسکن موجب افزایش رغبت سازندگان می‌شود، اما اگر نتوانیم نقش زمین را در قیمت تمام‌شده مدیریت کنیم، دوباره قیمت‌ها بالا می‌رود و با هیچ‌کدام از تسهیلاتی که داده‌ایم نمی‌توانیم به آن برسیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس: بنگاه‌های ملکی قیمت اجاره مسکن را افزایش می‌دهند
به گزارش دیده بان ایران، فرج‌الله رجبی، نماینده شیراز و عضو کمیسیون عمران مجلس، ضمن اشاره به افزایش نرخ مسکن، گفت: لازم است دولت، از جمله مجموعه وزارتخانه‌های راه ‌و شهرسازی، وزارت اقتصاد، وزارت کار و تعاون و بانک مرکزی، به بخش مسکن ورود پیدا کنند و در خصوص اشتغال و ایجاد یک بازار برای سرمایه‌های مردمی که در بانک‌ها سپرده‌گذاری و غیرمولد شده است، راهکاری بیندیشند.

 

او ادامه داد: دو سال است که پیگیر سرمایه‌گذاری در بخش مسکن هستم و حتی از وزیر سابق راه و شهرسازی در این‌باره سوال کرده‌ام. در حال حاضر نیز صحبت‌هایی با رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه کرده‌ام که سرمایه‌گذاری در بخش مسکن باید فعال شود تا بتوان در مورد همه جنبه‌ها تصمیم‌ گرفت.

 

این عضو کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: باید در مورد عرضه مسکن، قیمت‌ تمام‌شده مسکن و نقش قیمت زمین در نرخ تمام‌شده، تسهیلات و نرخ تسهیلات، ارتباط بین سازنده و متقاضی صحبت کنیم و به سرمایه‌گذاران بخش مسکن اطمینان بدهیم که دولت به‌ طور جدی از سرمایه‌گذاری در بخش مسکن حمایت می‌کند.

 

رجبی گفت: برای حل معضل مسکن نیازمند حضور جدی دولت در این بخش هستیم. طی سه سال گذشته کمترین میزان تولید مسکن را در 15 سال اخیر داشته‌ایم و هر سال نزدیک به 500 هزار واحد کمتر از نیاز کف‌مان مسکن تولید کرده‌ایم. با این شرایط چطور می‌خواهیم قیمت مسکن، اجاره و... را کنترل کنیم؟ وقتی عرضه و تقاضا با هم برابر نیست مگر می‌توان در قسمت عرضه، قیمت‌ها را مدیریت کرد؟ باید این مساله حل شود و تا حل نشود شاهد کاهش قیمت مسکن و اجاره مسکن نخواهیم بود.

 

او با اشاره به اظهارات وزیر، مبنی بر افزایش 65 درصدی تسهیلات ساخت مسکن و عدم افزایش وام خرید مسکن، تاکید کرد: خیلی خوب است که ما در ساخت انگیزه ایجاد کنیم، اما همان‌طور که گفتم باید ببینیم موضع ما در همه مسائل چیست و چگونه می‌خواهیم با آن مواجه شویم. افزایش تسهیلات ساخت مسکن موجب افزایش رغبت سازندگان می‌شود، اما اگر نتوانیم نقش زمین را در قیمت تمام‌شده مدیریت کنیم، دوباره قیمت‌ها بالا می‌رود و با هیچ‌کدام از تسهیلاتی که داده‌ایم نمی‌توانیم به آن برسیم.

 

این نماینده مجلس ادامه داد: باید مکانیسم‌هایی در نظر بگیریم که بتوانیم اقشار متوسط و ‌پایین جامعه را حمایت کنیم؛ نه حمایت‌هایی که پوپولیستی، احساسی و از جیب دولت باشد، بلکه حمایت‌هایی که مبتنی بر واقعیت‌های موجود شرایط کنونی اقتصاد باشد.

 

رجبی با اشاره به افزایش قیمت اجاره مسکن گفت: اتفاقی که افتاده این است که شما حتی به‌ عنوان مالک قیمتی برای اجاره می‌گذارید ولی بنگاه‌های معاملات ‌ملکی قیمت بیشتری را اعلام می‌کنند، چون نظارتی بر آنها نیست؛ چرا که ما نتوانسته‌ایم قیمت‌ها را در سامانه‌ای ثبت و ارائه کنیم و این سامانه را مبنا و مسیری قرار دهیم تا در دسترس مردم باشد.

 

او ادامه داد: من مطالعات میدانی داشته‌ام و می‌دانم مثلاً مالک عدد دیگری گفته است، اما بنگاه‌دار چون می‌خواهد منفعتش از اجاره را بالا ببرد، عددی دیگر می‌گوید و مستاجر از سر ناچاری بالاخره می‌پذیرد و اگر مشتری اول قبول نکند، مشتری بعدی حتماً قبول می‌کند.

 

این عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان گفت: اگر بخواهیم منصفانه بگوییم، قطعاً قسمت بیشتر مشکل به  نحوه نظارت مربوط می‌شود./ اعتمادآنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر