کد خبر: 65632
A

علیرضا رحیمی: میانجی‌گری ژاپن در حد گمانه زنی است

علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: تاکنون به صورت رسمی صحبتی در خصوص میانجی‌گری ژاپن میان ایران و آمریکا مطرح نشده و این ارزیابی تحلیلگران بین‌المللی و تحلیلگران داخلی است.

علیرضا رحیمی: میانجی‌گری ژاپن در حد گمانه زنی است
به گزارش دیده بان ایران، علیرضا رحیمی، نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن اشاره به سفر آبه شینزو به تهران، گفت: با توجه به اینکه ژاپن یک کشور تعیین‌کنننده میان کشورهای آسیایی و قدرت‌های برتر اقتصادی دنیاست، سفر نخست‌وزیر ژاپن بعد از 41 سال به ایران، تعیین‌کننده و تاریخی خواهد بود.

 

او ادامه داد: قاعدتاً سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران می‌تواند نقطه عطفی در روابط و مناسبات دوجانبه باشد. وضعیت مناسبات ایران با 5+1-خصوصاً با آمریکایی‌ها- در شرایطی است که کشورهای مختلفی تلاش کرده‌اند سیاست کاهش تنش را از طریق میانجی‌گری در پیش بگیرند.

 

این نماینده مجلس، با اشاره به تغییر موضع آمریکایی‌ها، تاکید کرد: مواضع جمهوری اسلامی ایران کاملاً روشن است و آمریکایی‌ها هستند که تغییر موضع دادند. آنها در این راستا گاه از سکوت به حمله تغییر موضع دادند و تنش را به حداکثر رساندند و گاهی از تنش عقب‌نشینی کردند، بنابراین مواضع پرنوسان آمریکایی‌ها دنیا را بابت جنگ در خلیج‌فارس نگران کرده است. همچنین برای کشورهای حوزه خلیج‌فارس هم این نگرانی به وجود آمده که آمریکایی‌ها باید پاسخگوی این نگرانی‌ها و ناامنی روانی در منطقه باشند.

 

رحیمی گفت: آنچه برای ما اهمیت دارد مناسبات دوجانبه ایران و ژاپن و بازگرداندن شرایط برجام برای باز کردن فضای بهره‌برداری ایران از منافع برجام است، که ژاپن می‌تواند نقش قابل توجهی در این مسیر ایفا کند.

 

او درباره احتمال میانجی‌گری آبه شینزو میان ایران و آمریکا تاکید کرد: اگر میانجی‌گری بحث رسمی باشد، ایران واکنش مناسب را نشان می‌دهد، اما در حال حاضر سفری که تنظیم شده در راستای مناسبات دوجانبه است. تاکنون به صورت رسمی صحبتی در خصوص میانجی‌گری ژاپن میان ایران و آمریکا مطرح نشده و این ارزیابی تحلیلگران بین‌المللی و تحلیلگران داخلی است./ اعتماد انلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر