کد خبر: 65666
A

آیا دادگاه نجفی علنی است؟

احتمال زیادی دارد قاضی کشکولی ترجیح دهد روند محاکمه را از حواشی مرسوم این قبیل پرونده ها دور کرده و فقط به مباحث قضایی و حقوقی بپردازد.

آیا دادگاه نجفی علنی است؟

به گزارش دیده بان ایران، پس از ح.اشی بسیار زیادی که ماجرای به قتل رسیدن میترا استاد توسط محمدعلی نجفی به دنبال داشت حال؛ سئوال مهم اینجاست که آیا دادگاه نجفی همانطور که بخش زیادی از تحقیقات مقدماتی، علنی بود به صورت علنی و با حضور رسانه ها تشکیل خواهد شد؟ پاسخ به این سئوال بسیار مشکل است. زیرا با وجودی که ماده ۳۵۲ قانون آیین دادرسی کیفری عنوان کرده «محاکمات دادگاه علنی است» ولی بند الف این ماده میگوید در صورتی که دادستان اظهار عقیده کند که مطالب عنوان شده در دادگاه مربوط به «‌امور خانوادگی و جرایم منافی عفت یا خلاف اخلاق حسنه است» می تواند باشد، دادگاه در صورت موافقت با دادستان، قرار غیرعلنی بودن محاکمه را صادر می کند.

قرار غیرعلنی بودن محاکمه باعث خواهد شد راهبرد احتمالی وکلای پرونده در یارگیری از افکار عمومی، با شکست مواجه شود. البته به جز اظهارنظر دادستان درباره «امور خانوادگی» عنوان شده در پرونده، مطالبی که توسط وکلای نجفی در دادگاه بیان خواهد شد هم در غیرعلنی بودن محاکمه شهردار اسبق تهران موثر خواهد بود. یعنی در صورتی که وکلای پرونده به ماجرای «پرستو» بودن مقتوله یا ارتباطات او با اغیار استناد کنند، قاضی کشکولی بلافاصله می تواند بلافاصله با استناد به ماده فوق و تبصره ذیل ماده ۳۰۶  با صدور قرار غیرعلنی بودن محاکمه، از دسترسی مستقیم رسانه ها به مطالب عنوان شده در دادگاه، جلوگیری کند.

به نظر می رسد بسیار بعید است قاضی باتجربه ای مانند کشکولی اجازه دهد محاکمه محمدعلی نجفی به صورت علنی برگزار شود. زیرا علاوه بر اینکه در صورت اظهارنظر دادستان درباره محتویات پرونده یا دفاعیات خاص وکلای متهم، قانون تکلیف به غیرعلنی بودن محاکمه می کند، احتمال زیادی دارد قاضی کشکولی ترجیح دهد روند محاکمه را از حواشی مرسوم این قبیل پرونده ها دور کرده و فقط به مباحث قضایی و حقوقی بپردازد. در این صورت، چندان دور از ذهن نیست که بر خلاف تحقیقات مقدماتی پرونده قتل منسوب به محمدعلی نجفی که آشکارا در تلویزیون پخش شد، محاکمه او پشت درهای بسته برگزار شود./خبرآنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر