کد خبر: 66361
A

با مهم ترین نشانه های بیماری فشار خون آشنا شوید

دکتر مجید محمدیان: انسان وقتی نمک می‌خورد، این نمک باعث جذب آب می‌شود، این آب وارد رگ‌ها شده و باعث افزایش حجم خون می‌شود، در این صورت قلب باید تلاش بیشتری برای پمپاژ خون داشته باشد و این مسئله باعث ابتلای فرد به بیماری فشار خون می‌شود.

با مهم ترین نشانه های بیماری فشار خون آشنا شوید

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ یک پزشک با اشاره به عوامل ابتلا به پرفشاری خون، نمک را جزء یکی از عوامل اصلی ابتلا به این بیماری معرفی کرد.

دکتر مجید محمدیان  عنوان کرد: کاهش فعالیت بدنی به دلیل تغییر سبک زندگی، استرس‌ها و هیجانات زندگی، فشارهای روحی، سیگار و دخانیات، مصرف کم کلسیم و پتاسیم (لبنیات، موز و خشکبار)، سابقه خانوادگی، دیابت، چربی خون بالا و مصرف الکل از جمله عوامل خطر ابتلا به بیماری فشار خون هستند.

نمک، عامل ابتلا به فشار خون

وی افزود: انسان وقتی نمک می‌خورد، این نمک باعث جذب آب می‌شود، این آب وارد رگ‌ها شده و باعث افزایش حجم خون می‌شود، در این صورت قلب باید تلاش بیشتری برای پمپاژ خون داشته باشد و این مسئله باعث ابتلای فرد به بیماری فشار خون می‌شود.

این پزشک در زمینه فشار خون ادامه داد: نمکی که وارد بدن شده باید از بدن خارج شود که این کار توسط کلیه‌ها که تصفیه خانه بدن هستند، انجام می‌شود، معمولا دانه‌های نمک به آسانی قابل دفع نیستند (مخصوصا در افراد مسن)، نمک به بدن برمی‌گردد و باعث ایجاد ورم و چند بیماری دیگر می‌شود، پس نمک هم یکی از عوامل ایجاد بیماری فشار خون است و به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند که نمک از سفره ایرانیان حذف و یا میزان استفاده از آن کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه نمک دریا تصفیه نمی‌شود، تصریح کرد: در آب دریا فلزات سنگینی مانند سرب ومنیزیم وجود دارد، نمکی که در حال حاضر در بازار فروخته می‌شود، شسته شده‌اند و این فلزات دیگر در نمک وجود ندارد، اما در نمک دریا میزان ید در حد صفر است که کم کاری تیروئید را در پی دارد و مسئله بعدی اینکه این نمک‌ها حاوی سموم فلزی هستند.

علائم بیماری پرفشاری خون

محمدیان خاطرنشان کرد: نوزادان و اطفال هم می‌توانند فشار خون داشته باشند که یکی از علائم آن اختلال رشد است، بی‌قراری نوزاد، بی‌حالی، سردرد در اطفال (خصوصا درد پشت سر و در هنگام صبح)، خون‌ریزی بینی و نارسایی قلبی در اطفال از دیگر علائم این بیماری است.

وی در خصوص علائم پرفشاری خون در بزرگسالان گفت: سردرد، سکته قلبی و مغزی و نارسایی کلیه از جمله علائم این بیماری است.

فشار خون هدف در افراد مبتلا به پرفشاری خون

این پزشک در خصوص فشار خون هدف در افراد مبتلا به بیماری پرفشاری خون، بیان کرد: این افراد به دو گروه زیر 65 سال و بالای 65 سال تقسیم می‌شوند، فشارخون هدف در افراد زیر 65 سال زیر 130 بر روی 85 و در افراد بالای 65 سال زیر 140 بر روی 90 است، فشار خون هدف یعنی هدف از درمان رسیدن به این اعداد است.

سبک زندگی باید عوض شود

وی اظهار کرد: برای پیشگیری از این بیماری باید در یک کلام سبک زندگی خود را عوض کنیم، امروزه همه چیز کنترلی شده و فعالیت بدنی به شدت کاهش پیدا کرده است، روزانه 30 دقیقه پیاده‌روی تند به صورتی که عرق کنیم، انجام ورزش‌هایی مانند شنا، ایروبیک، دوچرخه سواری و دو بسیار موثر هستند.

محمدیان ادامه داد: تغذیه از جمله عوامل مهم در ابتلا به این بیماری است، حذف فست فود، نوشابه، نمک، چربی، غذای سرخ کردنی، کله‌پاچه و استفاده از لبنیات کم چرب و سبوس در غذا نکات مهم تغذیه‌ای هستند، استفاده از سبوس بسیار مفید و موثر است، همچنین هر یک کیلوگرم کاهش وزن، 2 میلی‌متر جیوه فشار را پایین می‌آورد، پس کاهش وزن هم نکته مهم و قابل توجهی است.

خودتان فشارخون را ثبت و کنترل کنید

وی افزود: کودکان از 3 سالگی و سالمندان هر 3 ماه یکبار باید فشارخون خود را چک کنند، اندازه گیری فشارخون در منزل بسیار مهم‌تر از اندازه‌گیری آن در مطب و بیمارستان توسط پزشک و پرستار است، مردم فشارخون را جدی بگیرند و خودشان با تهیه دفترچه‌ای فشارخون خود را ثبت و کنترل کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر