کد خبر: 66507
A

تدوین طرحی در مجلس برای اختیاری شدن یادگیری زبان انگلیسی برای دانش‌آموزان

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از پیش‌نویس طرحی در مجلس خبر داد که در صورت تصویب آموختن زبان انگلیسی حداقل برای دانش‌آموزان شاخه‌های کار و دانش و فنی و حرفه‌ای و آن دسته از دانش‌آموزانی که قصد ادامه تحصیل دانشگاهی را ندارد اختیاری شود.

تدوین طرحی در مجلس برای اختیاری شدن یادگیری زبان انگلیسی برای دانش‌آموزان

به گزارش دیده بان ایران، احد آزادیخواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات پیش آمده در آزمون نهایی زبان انگلیسی در مقطع دبیرستان گفت: همه متخصصان بر این موضوع توافق دارند که آموزش و پرورش در تمام سال‌های گذشته در آموزش زبان انگلیسی موفق نبوده و غالبا دانش‌آموزانی که علاقه‌مند هستند برای آموختن زبان خارجی به آموزشگاه‌های آزاد زبان مراجعه می‌کنند و عملاً راه آموختن صحیح زبان انگلیسی برای دانش‌آموزان ما مراجعه به همین مراکز آموزش آزاد است.

 آزادیخواه شیوه اشتباه آموزش زبان در مدرسه را یکی از دلایل افت تحصیلی و سرخوردگی قشر بزرگی از دانش‌آموزان دانست و افزود: برای دانش‌آموزانی که قصد تحصیل دانشگاهی را ندارند شاید بهتر باشد امکانات آموزشی و زمان حضور در مدرسه برای افزایش مهارت‌های عملی زندگی مصروف گردد.

وی در ادامه گفت: در بسیاری از مدارس به ویژه در مناطق کم برخوردار نه تنها امکانات آموزشی برای کلاس مطلوب آموزش زبان وجود ندارد بلکه حتی این درس توسط معلمان غیرمتخصص آموزش داده می‌شود و دور از انتظار نیست که حتی دانش‌آموزان مستعد نیز بسیاری از نکات را به طور اشتباه بیاموزند.به ویژه وقتی تعدادی از سؤالات آزمون نهایی با هدف سنجش توانایی شنیداری زبان طراحی شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات پیش آمده در مورد فقدان امکانات صوتی مناسب تنها ظاهر قضیه است.، واقعیت این است که بسیاری از دانش‌آموزان در این مناطق فرصت یادگیری تلفظ صحیح و مهارت‌های شنیداری را نداشتند.

آزادیخواه با حمایت از توسعه آموزش زبان خارجی در خارج از مدرسه و از طریق آموزشگاه‌های آزاد از پیش‌نویس طرحی در مجلس شورای اسلامی خبر داد که در صورت تصویب آموختن زبان انگلیسی حداقل برای دانش‌آموزان شاخه‌های کار و دانش و فنی و حرفه‌ای و آن دسته از دانش‌آموزانی که قصد ادامه تحصیل دانشگاهی را ندارد اختیاری شود.

وی همچنین افزود: دلیل اصلی عقب‌ماندگی آموزش زبان و اصرار بر تداوم شیوه سنتی آن بیکار شدن قشر بزرگی از معلمان زبان انگلیسی است و عملاً سرمایه‌های آینده کشور را متوقف حقوق معلمان کرده‌ایم.پیشنهاد ما این است که ساعات کار معلمان زبان در مراکز آموزش آزاد به عنوان ساعات موظفی از سوی آموزش و پرورش پذیرفته شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این باره اضافه کرد: به این ترتیب  هزینه‌های شرکت در این کلاس‌ها نیز برای زبان‌آموزان کاهش خواهد یافت حتی به نظر می‌رسد برای مناطق کم‌برخوردار و دورافتاده نیز برگزاری دوره‌های فشرده توسط آموزشگاه‌های آزاد می‌تواند مفیدتر از شیوه سنتی آموزشی زبان در مدرسه باشد و این دانش‌آموزان می‌توانند زبان را از معلم متخصص و به شکلی صحیح بیاموزند.

آزادیخواه شیوه تعامل آموزش و پرورش با آموزشگاه‌های آزاد فنی در مورد دروس مهارتی را نمونه‌ای موفق دانست و گفت:‌ دانش‌آموزان پس از گذراندن تعداد ترم مشخصی مثلاً 6 ترم در آموزشگاه‌های آزاد زبان در آزمون‌های نهایی آموزش و پرورش شرکت کرده و نمره کسب شده به همراه گواهی گذراندن تعداد 6 ترم به منزله قبولی در 12 واحد زبان انگلیسی برای تمام مقطع دبیرستان محاسبه خواهد شد.

وی در پایان هدف اصلی این طرح را جلوگیری از افت تحصیلی دانش‌آموزانی دانست که به هر دلیل قصد ادامه تحصیل دانشگاهی را ندارند، دانش‌آموزانی که بسیار بیش از زبان انگلیسی نیاز به مهارت‌آموزی دارند./ فارس

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر