کد خبر: 66934
A

خرمشاد: «اینستکس» زمانی عملیاتی می‌شود که مردم نتیجه‌اش را سر سفره خود ببینند

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی گفت: ما از اروپا می‌خواهیم نه به تعهدات خود در چهارچوب برجام بلکه به یازده تعهد خود پس از خروج امریکا از برجام عمل کند در غیر اینصورت اگر ایران مجبور شود از میوه برجام صرف‌نظر کرده و به سایه اکتفا کند؛ اروپا نیز باید همین کار انجام دهد.

خرمشاد: «اینستکس» زمانی عملیاتی می‌شود که مردم نتیجه‌اش را سر سفره خود ببینند

به گزارش دیده بان ایران، محمدباقر خرمشاد در رابطه با عبور ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده و در واکنش به اظهارات طرف‌های اروپایی برجام در متهم کردن ایران به در خطر قرار دادن توافق هسته‌ای گفت: انتظار این است که اروپایی‌ها که یک سال ایران را به صبر راهبردی دعوت کردند، خودشان هم در این مقطع زمانی صبر راهبردی در پیش گیرند. 

وی ادامه داد: وقتی آقای سفیر آلمان می‌گوید حالا که ایران نتوانسته از میوه برجام استفاده کند حداقل به سایه این درخت اکتفا کند؛ باید بگوییم اگر راهبرد استفاده از درخت برجام استفاده از میوه است، دو طرف از میوه آن بهره‌مند می‌شوند و اگر راهبرد، استفاده از سایه باشد، دو طرف باید از سایه آن استفاده کنند. میوه برای هر دو طرف زمانی است که هر دو طرف به تعهدات خود عمل کنند. 

خرمشاد افزود: ما از اروپا می‌خواهیم نه به تعهدات خود در چهارچوب برجام بلکه به یازده تعهد خود پس از خروج آمریکا از برجام عمل کنند در غیر اینصورت اگر ایران مجبور شود از میوه برجام صرف‌نظر کرده و به سایه اکتفا کند؛ اروپا نیز باید همین کار انجام دهد. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: برجام توافقِ «یا همه یا هیچ نیست» و این منطق در خصوص توافق هسته‌ای صادق نیست که یک طرف برجام همه تعهدات خود را رها کرده و تنها بگوید ما به برجام متعهد هستیم. ایران نیز این حق را دارد تا به میزان عدم اجرای تعهدات طرف دیگر، پایبندی خود به تعهداتش را در چهارچوب برجام کاهش دهد. 

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که از برجام خارج نمی‌شود و این راهبرد کلی کشور است ولی تعهداتش را متناسب با طرف مقابل محقق خواهد کرد. این فرصتی برای اروپا است که بداند ایران توان عمل دارد و اگر می‌خواهند برجام را حفظ کنند به جای توصیه به ایران به خودشان مراجعه کرده و تعهدات خود را عملیاتی کنند. 

خرمشاد با تاکید بر اینکه ایران مسیر خوبی را آغاز کرده است، گفت: مسیر ایران مسیری کاملا منطقی و عقلایی است و در این مسیر باید ثابت قدم باشد تا طرف مقابل که در برابر تعهدات خود عدم پایبندی داشته به تعهدات خود بازگردد. 

وی ادامه داد: ایران برنامه‌ای برای خروج از برجام ندارد اما تا زمانی که نتواند از میوه برجام استفاده کند، طرف مقابل را نیز به سایه درخت راهنمایی می‌کند. محروم شدن آنها از میوه برجام نیز این است که اروپا می‌خواست ایران به تنهایی برجام را اجرا کرده و بار برجام تنها به دوش تهران باشد. البته ایران این آمادگی را نیز دارد که هرزمان آنها تعهدات خود را اجرا کنند، روند کاهش تعهدات را متوقف کند.

این استاد دانشگاه در رابطه با عملیاتی شدن «اینستکس» پس از نشست کمیسیون مشترک برجام، در پاسخ به این سوال که آیا سازوکار مالی در این سطح قادر به توقف روند کاهش تعهدات ایران است یا خیر، گفت: من به عنوان یک معلم ایرانی که در جامعه هستم می‌گویم «اینستکس» زمانی برای من ایرانی مفید خواهد بود و عملیاتی شده است که مردم ایران نتیجه آن را سر سفره خود ببینند. 

وی ادامه داد: ایران باید مسیر خود را ادامه دهد تا نتیجه «اینستکس» سر سفره مردم دیده شود. در قرن ۲۱ دور از اصول حقوق بشر است که مردم ایران علیرغم اینکه دولتشان یک معاهده بین‌المللی را بخاطر آنها امضا کرده در شراطی باشند که یک بیمار فشار خون برای تهیه ساده‌ترین دارو دچار مشکل شود. 

وی افزود: من نمی‌دانم روشنفکران اروپا و غرب چه جوابی برای این پدیده دارند؛ ایران که با شما مذاکره کرده و شما چیزی دادید و چیزی گرفته‌اید اما امروز بعد ۵ سال از امضای تعهد با شما مردم دچار مشکل هستند. دردآور است که در این قرن بخاطر فشار یک کشور، مردم یک کشور دیگر حتی برای تهیه دارو با مشکل مواجه شوند.  دوستان اروپایی ما اگر می‌توانند یک روز خود را جای مردم ایران قرار دهند. 

خرمشاد تاکید کرد: ما زمانی روند کاهش تعهدات خود را متوقف می‌کنیم که مردم ما نتیجه برجام و «اینستکس» را ببیند. اگر برجام برای اروپا مهم است باید برای آن هزینه دهد و البته خواست ایران خیلی هم زیاد نیست که می‌خواهد بتواند با فروش نفت خود نیازمندی‌های مردمش را تامین کند.  / ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر