کد خبر: 66937
A

مسعود پزشکیان: برخی کشورهای ساده لوح منطقه آمریکا را همراهی می کنند

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه آمریکا با سیاست تهاجمی، توسعه طلبانه و زیاده خواهانه‌اش دیگران را تهدید و به عرصه بین الملل توهین می‌کند گفت: ورود پهپاد جاسوسی آنها به حریم ایران با پاسخ جدی کشورمان مواجه شد.

مسعود پزشکیان: برخی کشورهای ساده لوح منطقه آمریکا را همراهی می کنند

به گزارش دیده بان ایران؛ مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در دومین همایش بین‌المللی توسعه نظام پارلمانی که در کشور روسیه برگزار می‌شود در مجمع عمومی این همایش بین‌المللی سخنرانی کرد.

گزیده ای از سخنرانی وی در ادامه آمده است؛
*همان طور که به خوبی آگاهید ما برجام را بعد از یک مذاکره طولانی مدت با کشورهای نماینده اتحادیه اروپا، روسیه، چین و امریکا امضا کردیم. آمریکا با گستاخی تمام و به شکل یک جانبه از آن خارج شد که یک توافق بین‌المللی چندجانبه بود و با سیاست‌های فشار حداکثری دست به تحریم‌های ظالمانه دیگری زد و کشورهای دیگر را تهدید می‌کند اگر با ایران رابطه اقتصادی داشته باشید، تحریم خواهید شد. الان نیز بعد از ناکامی در سیاست‌های تحریمی؛ به دنبال ماجراجویی جدید و پرونده‌سازی علیه جمهوری اسلامی ایران است. پس از اعزام ناوهای جنگی خود به خلیج فارس، پهپاد جاسوسی آن وارد حریم هوایی ایران شد که با واکنش و پاسخ جدی نیروهای نظامی ما مواجه شد.

*البته برخی کشورهای ساده لوح منطقه نیز، امریکا را در این مسیر غلط همراهی می کنند. همه شما شاهد بودید که دیروز هیات امارات در اظهارات خود به سه جزیره ایرانی واقع در خلیج فارس اشاره کرد. در این رابطه می خواهم اعلام کنم هیئت نمایندگی مجلس اسلامی ایران، تمامیت ارضی و حاکمیت کامل ایران را نسبت به این جزایر سه گانه  ایرانی در خلیج فارس را تکرار می کند و به طور قطعی، هر گونه ادعای خلاف، غیر واقعی، غیر قانونی و فاقد ارزش سیاسی و جغرافیایی در این زمینه را رد می‌کند.

*جمهوری اسلامی ایران همواره سیاست دوستی و همسایگی خوب با تمام کشورهای همسایه را دنبال کرده است. در این راستا به هیات امارات توصیه می کنم به جای اتهامات بی پایه و تکراری علیه جمهوری اسلامی ایران، بهتر است به ابتکارات و ایده های ایران برای تامین امنیت، برقراری ثبات و همکاری منطقه ای و نیز کاهش تنش ها و سوء تفاهم ها در منطقه بیندیشند و اجازه ندهند از خاک خود به همسایه تجاوز کرده و نقشه بکشند. این رویکرد غلط، ایجاد اعتماد متقابل بین کشورهای منطقه را سخت تر می کند و کمکی به صلح و ثبات پایدار نخواهد کرد.

*سوال اینجاست کسی که از یک معاهده بین المللی چندجانبه، به راحتی خارج می شود با چه اطمینانی می توان با چنین شخص و کشوری دوباره گفتگو و مذاکره کرد. چه تضمینی وجود دارد که همچنان آن را نقض نکند. خروج یکجانبه و تحریم مجدد و تهدید کشورهای دیگر و اصرار بر رویکرد سیاست تهاجمی، توسعه طلبانه و زیاده خواهانه، توهین به همه طرفهای این قرارداد و کشورهای دیگر و صحنه بین المللی نیست؟ در اینجاست که ما به عنوان نمایندگان پارلمانها و شما به عنوان رسانه ها، نقش و تعهد مسئولانه داریم و در مقابل صحنه سازی، برجسته سازی و جریان سازی رسانه ای آنها برای توجیه کارهای خود، به چارچوبهای سیاسی و رسانه ای مشخصی برسیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر