کد خبر: 67193
A

بهتر است انگلستان استقلالش را حفظ کند

اینکه آمریکایی‌ها به دنبال توقیف نفتکش ایرانی در آب‌های بین‌المللی بوده و انگلیسی‌ها هم از درخواست غیر قانونی آمریکایی‌ها حمایت می‌کنند، فقط می‌تواند این معنی را داشته باشد که آنها از اینکه با توسل به زور در منطقه حساس خاورمیانه درپی منافعی هستند اما با حضور کشورهای مستقل و قدرتمندی همچون ایران و مقاومت مردم منطقه، به اهداف خود نمی‌رسند عصبانی شده‌اند.

بهتر است انگلستان استقلالش را حفظ کند

به گزارش دیده بان ایران؛ رامین مهمانپرست سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در سرمقاله‌ای در روزنامه آرمان، نوشته است: در خصوص اتفاقی که در توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیسی‌ها رخ داد چند مساله قابل طرح است. موضوع اول اقدامات غیرقانونی ایالات متحده در رابطه با نفت ایران است. همان گونه که همگان می‌دانند بعد از آنکه دونالد ترامپ به‌صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شد تحریم‌های ظالمانه‌ای را علیه مردم ایران اعمال داشت. خروج یکجانبه واشنگتن از برجام غیرقانونی و نقض تعهدات بین‌المللی بوده است. همچنین برگرداندن تحریم‌های نفتی ایران نیز اقدامی غیر قانونی است. مجموعه اقدامات واشنگتن فقط با اتکا به زور توسط این کشور اعمال می‌شود.

موضوع دوم تحریم‌های غیر قانونی آمریکا و اروپایی‌هاست که آنها بر علیه دولت مشروع و مردم سوریه اعمال داشته‌اند. بعد از تلاش بدون نتیجه آنها از جمله تقویت و تجهیز گروه‌های تروریستی برای تغییر حکومت در سوریه، بنابراین عصبانیت واشنگتن و متحدانش در دخالت در منطقه خاورمیانه و شناکردن در جهت مخالف روند دموکراتیک در منطقه، به دنبال روی کار آوردن جریانات دیگری بودند، به گونه‌ای که در این راه از تروریست‌ها استفاده کردند. بعد از چنین شکست تلخی آنها در پی انتقام هم از دولت و مردم سوریه به دلیل ایستادگی در برابر تروریست‌ها و هم از کشورهایی همچون ایران هستند چون اجازه نمی‌دهند قدرت‌های فرامنطقه‌ای توطئه چینی کرده و اهدافشان را در منطقه پیاده کنند. نمونه بارز چنین روندی حمایتی بود که ایران از سوریه داشت و منجر به شکست طرح‌های آمریکایی‌ها در منطقه شد. البته مساله سوریه مقدمه‌ای بود برای آنکه آنها بخواهند سناریوی معامله قرن را در حاکم کردن رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه کلید بزنند. عصبانیت آنها ناشی از هزینه‌های سنگینی است که کرده‌اند اما در مقابل شکست سنگینی را متحمل شده و مجبور شده‌اند به تدریج نیروهای خودشان را از منطقه خارج کنند.

اینکه آمریکایی‌ها به دنبال توقیف نفتکش ایرانی در آب‌های بین‌المللی بوده و انگلیسی‌ها هم از درخواست غیر قانونی آمریکایی‌ها حمایت می‌کنند، فقط می‌تواند این معنی را داشته باشد که آنها از اینکه با توسل به زور در منطقه حساس خاورمیانه درپی منافعی هستند اما با حضور کشورهای مستقل و قدرتمندی همچون ایران و مقاومت مردم منطقه، به اهداف خود نمی‌رسند عصبانی شده‌اند. چنین اقدامی در نتیجه عصبانیت از شکست طرح‌هایشان در منطقه است.

دولت بریتانیا وضعیت با ثباتی در این کشور ندارد و جریاناتی با گرایشات ملی‌گرایانه دنبال خروج از اتحادیه اروپا بود، روابط نزدیکی را با جریانات افراطی حاکم در کاخ سفید برقرار کرده‌اند. بعد از آنکه طرح برگزیت به نتیجه نرسیده و نخست وزیر در شرایط بسیار بدی در بریتانیا قرار گرفته، وضعیت احزاب به گونه‌ای است که ثبات قابل لمسی در تصمیم‌گیری‌های این کشور وجود ندارد. شاید در حال حاضر اقدامی که انگلیسی‌ها دنبال می‌کنند به خاطر این است که جریانات خواهان خروج از اتحادیه، خود را به آمریکا نزدیک‌تر کنند. شاید لندن می‌خواهد از وضعیت بدی که در آن قرار گرفته خارج شود. به نظر می‌رسد دولت حاکم بر بریتانیا هم در مساله خروج از اتحادیه اروپا با موافقت اکثریت روبه‌رو نیست و اتحادیه اروپا را از دست می‌دهد. از این رو در پی نزدیکی به ایالات متحده در یک اقدام غیرقانونی است. اینگونه حرکات به شدت نزد افکار عمومی تقبیح می‌شود. چنین اقداماتی فرایندی غیرقانونی تلقی شده و از اعتبار بریتانیا و از استقلال تصمیم‌گیری در سیاست خارجی آنها می‌کاهد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر