کد خبر: 67365
A

رئیس دیوان عالی کشور: از ابتدای خدمتم مدافع حضور وکیل در دادگاه بوده‌ام

رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه ماده ۴۷۷ آئین دادرسی کیفری، اصلاح می‌شود، گفت: در حال حاضر پرونده‌های زیادی داریم که باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف کنیم و امیدوارم که در آینده این وضعیت اصلاح شود.

رئیس دیوان عالی کشور: از ابتدای خدمتم مدافع حضور وکیل در دادگاه بوده‌ام

به گزارش دیده بان ایران به نقل از روابط عمومی دیوان عالی کشور، حجت الاسلام والمسلمین احمد مرتضوی مقدم در دیدار با اعضای هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز که روز (سه‌شنبه) در محل دیوان عالی کشور برگزار شد، اظهار کرد: می‌دانید که بنده در دستگاه قضائی از ابتدای خدمتم مدافع حضور وکیل در دادگاه بوده‌ام و اعلام کرده‌ام که وکیل می‌تواند کمکی برای قاضی باشد.

وی افزود: وکیل کارکشته می‌تواند مستندات قانونی خود را در لایحه بیاورد و از این طریق به قاضی کمک کند.

رئیس دیوان عالی کشور در خصوص موضوع ظرفیت کانون وکلا، گفت: این موضوع نباید بی اندازه باشد چون هر چیزی که بی ضابطه باشد قابل قبول نیست. در مورد وکلا هم اینگونه است که نباید این کار بی ضابطه صورت گیرد ولی باید شرایطی گذاشت تا کسانی که شایستگی کامل دارند ورود پیدا کنند.

مرتضوی مقدم در خصوص موضوع حضور کمرنگ قوه قضائیه در کمیسیون‌های حقوقی که از سوی اعضای هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز مطرح شده بود، اظهار کرد: در دوره جدید، قوه قضائیه تلاش پیگیری دارد که خود را به جایگاه مطلوب برساند.

رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه آنچه که مهم است ثبات احکام در کشور است، گفت: وضعیتی که در این چند سال داشتیم به اینگونه بوده است که نتوانستیم به ثباتی برسیم که احکام قطعی دادگاه‌ها بدون نگرانی از نقض بعدی اجرا شود اما به دنبال آن هستیم که ثبات احکام در کشور اجرا شود.

رئیس دیوان عالی کشور در مورد درخواست کانون در خصوص حضور نماینده کانون در جلسات هیأت عمومی دیوان عالی کشور، اظهار کرد: باید روی آن مطالعه کنم. بعضی از دوستان در استان‌ها گفتند که جلسات هیأت عمومی را به صورت ویدئو کنفرانس برگزار کنید که همکاران در استان‌ها هم ببینند و در جریان آن قرار گیرند.

مرتضوی مقدم در رابطه با پرونده‌های موضوع ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری که مورد تاکید اعضای هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز بود، اظهار کرد: بنا بر این است که این ماده اصلاح شود. در حال حاضر پرونده‌های زیادی داریم که باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف کنیم و امیدوارم که در آینده این وضعیت اصلاح شود.

وی در رابطه با این سوال اعضای هیأت مدیره کانون وکلای مرکز مبنی بر اینکه معیار خلاف شرع بین چیست، گفت: آنچه که مسلم است این است که خلاف مسلمات فقه، شرع و مانند آن است، اما موضوع مهم این است که احکام دادگاه‌ها نباید «خلاف حق» باشد. در بسیاری از موارد می‌بینیم که حکم، ظاهر درستی دارد ولی خلاف حق است.

رئیس دیوان عالی کشور در خصوص عملکرد برخی از وکلا در جامعه که موجب تغییر دید مردم نسبت به آنها می‌شود، اظهار کرد: گاهی برخی در جامعه وکلا اقداماتی انجام می‌دهند که موجب می‌شود شئون وکالت مخدوش شود. به طور مثال وکیلی که تبلیغات کار خود را بر روی زمین می‌چسباند و یا در تبلیغات خود اعلام می‌کند که حق‌الوکاله بعد از اتمام کار دریافت می‌شود. اینگونه اقدامات موجب پایین آمدن شأن وکلا خواهد شد.

مرتضوی مقدم در رابطه با موضوع ارتباط وکلا با قضات و دادگاه نیز خاطرنشان کرد: رعایت نزاکت باید دوطرفه باشد. من هیچ وقت نشده به وکیلی که به اتاقم آمده بی احترامی کنم.

وی افزود: لوایحی که آقایان وکلا به دادگاه ارائه می‌دهند باید سلیس، روان و گویا باشد تا قاضی با شوق آن را بخواند. همچنین باید امانت در نقل قول و ادای کلمات در لوایح را رعایت کنند که شبهه و شائبه ایجاد نشده و قضات در مسیر شبهه نیفتند.

رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه موفقیت وکلای ما در حق طلبی و حق خواهی است، گفت: حق الوکاله در مرحله بعدی قرار دارد. وکلایی را سراغ دارم که حق‌الوکاله میلیاردی برای آنها تعیین می‌شود اما می‌گویند چون می‌دانم حق با آن شخص نیست قبول نمی‌کنم که این کار بسیار پسندیده است.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم اظهار کرد: از جایگاه نظارتی ما مطلع هستید که دیوان عالی کشور ناظر بر احکام دادگاه‌ها است و این نظارت از طریق فرجام است ولی نکته‌ای که وجود دارد این است که چون همه آرا به دیوان نمی‌آید، ما از برخی موارد اطلاعی نداریم و طبق آئین‌نامه‌ای که صادر شده ما چاره‌ای جز این نداریم که به استان‌ها برویم و آرا را مشاهده کرده و بر این امر نظارت داشته باشیم.

وی در رابطه با موضوع آرای وحدت رویه نیز اظهار کرد: از وکلا انتظار داریم که اگر اختلاف نظری را در موضوع خاصی پیدا کردند برای ما ارسال کنند. وحدت رویه به این دلیل است که دادگاه‌ها به روش واحدی در موضوعات مشابه رأیصادر کنند لذا یکی از وظایف دیوان عالی کشور این است که وحدت رویه را در کشور ایجاد کند.


در این جلسه رئیس هیأت مدیره کانون وکلای مرکز و برخی اعضا خواسته‌ها و نقطه نظرات و پیشنهادات خود را به تفصیل مطرح کردند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر