کد خبر: 67380
A

نکاتی خواندنی از سراسر دنیا درباره زعفران

شاید به گوش شما هم خورده باشد که زعفران جزء گران ترین ادویه‌هایی است که در کره زمین کشت و از آن به عنوان ماده غذایی استفاده می شود. و بیشترین موارد استفاده از زعفران در پخت و طبخ غذا‌ها است. شاید برای شما هم جالب باشد که چرا زعفران قیمت بالایی دارد. اما همیشه این نکته را در ذهن خود داشته باشید که زعفران مراحل فرآوری بسیار سخت و دشواری دارد و همه‌ی مراحل آن تقریبا به وسیله دست انجام می‌شود.

نکاتی خواندنی از سراسر دنیا درباره زعفران

به گزارش سایت خبری دیده بان ایران ؛ شاید به گوش شما هم خورده باشد که زعفران جزء گران ترین ادویه‌هایی است که در کره زمین کشت و از آن به عنوان ماده غذایی استفاده می شود. و بیشترین موارد استفاده از زعفران در پخت و طبخ غذا‌ها است.

 

شاید برای شما هم جالب باشد که چرا زعفران قیمت بالایی دارد. اما همیشه این نکته را در ذهن خود داشته باشید که زعفران مراحل فرآوری بسیار سخت و دشواری دارد و همه‌ی مراحل آن تقریبا به وسیله دست انجام می‌شود.

قیمت زعفران 1 گرمی در مناطق مختلف دنیا متفاوت است. جالب است بدانید که هر گرم زعفران از تعداد 5000 رشته زعفران تشکیل شده است که این عدد نشان دهنده تعداد گل‌های زیادی است که باید برای این امر چیده شود.

هزینه تولید هر کیلو زعفران بسیار بالا است؛ مرحله فرآوری زعفران که شامل جمع آوری و خشک کردن پرچم ها میشود با 2 روش سنتی و مدرن انجام میگیرد.

نکاتی در باره وجود زعفران در مناطق مختلف جهان و موارد استفاده از آن

زعفران به  گیاهی است که در مناطقی از خاورمیانه و همچنین مناطقی از کشورهای حاشیه‌ی دریای مدیترانه کشت می شود. زعفران گیاهی  یکساله است که در اواخر فصل تابستان کشت و در اواخر فصل پاییز نیز برداشت میشود. هر گل زعفران که با نام کروکوس شناخته می شود از 2 الی 3 پرچم به رنگ قرمز خونی و گلبرگ هایی به رنگ بنفش تشکیل شده است.

زعفران وحشی اولین بار در منطقه ای از یونان کنونی به نام کروکوس کشت شده است. اما همکنون میزان تولید زعفران در این کشور که با بحران اقتصادی در حال دسته و پنجه نرم کردن است، چیزی بالغ بر 6 الی 8 تن است که چیزی در حدود 2 الی 3 درصد میزان تولیدی کل زعفران در جهان است. کشاورزان یونانی این محصول را هدیه ای از جانب خداوند می دانند؛ زیرا بسیاری از مردم منطقه کروکوس را از خطر فقر و بیماری نجات داده است.

زعفران اولین بار توسط اعضای کلیسای شوانفلر به آمریکا برده شد. ایالات متحده به عنوان بزرگترین خریدار زعفران در جهان شناخته می‌شود. زعفران در ایالت های ورمونت، پنسیلوانیا و واشنگتن به مقدار بسیار کم کشت می شود.

جالب است بدانید که ایالات متحده با توجه به ممنوعیت های موجود در واردات پیاز گیاهان، دارای محدودیت هایی در واردات این محصول از کشورهای دیگر است.

بر اساس شواهد تاریخی قدمت زعفران به قرن هفتم بعد از میلاد مسیح زمانی که حکومت آشوری‌ها در منطقه در حال حکمرانی بوده‌اند باز می‌گردد.

به گزارش خبرگزاری الف رومی ها و یونانی ها اولین بار از زعفران به عنوان ماده خوشبو کننده و عطر استفاده کردند. همچنین چینی‌‌ها زعفران را به عنوان دارو مورد استفاده قرار دادند.

زعفران در بسیاری از غذاهای شرقی و غربی استفاده می شود. اولین استفاده از زعفران در دوران یونان باستان و در زمان برنز بوده است.

در فرانسه برای اولین بار زعفران در آغاز قرن 13 میلادی کشت شده است.  

میزان تولید حجمی ایران در دنیا چیزی بالغ بر 90 درصد تولید زعفران در کل دنیا است و بعد از ایران به ترتیب یونان، مراکش، کشمیر، اسپانیا و ایتالیا بیشترین میزان تولید را دارند.

خاک و زمین مناسب برای کشت زعفران، شرایط نگهداری و همچنین خصوصیات ظاهری

پیاز زعفران در خاک‌های مختلف رشد میکند اما بهترین نوع خاک برای رشد زعفران خاکی است که غنی از کلسیم باشد، زه کشی مناسبی داشته باشد، شنی باشد و از همه مهم تر دارای رطوبت کافی و مناسب باشد.

زعفران گیاهی پیازی است که به آفات و قارچ های گیاهی بسیار حساس است و برای جلوگیری از این اتفاق به شما پیشنهاد میکنیم که پیاز زعفران خود را در خاک تازه بکارید. ترجیح بر این است که زعفران در زمینی بکر که قبلا گیاهان پیازی در آن کشت نشده است؛ کاشته شود.

بعد از زمان برداشت یعنی در پایان فصل پاییز و قبل از زمان گل دهی و شروع فصل بهار زمان مناسب برای آبیاری و سیراب کردن گیاه کروکوس است.

زعفران باید از حیوانات ریشه خوار مانند، خرگوش، موش و موش صحرایی محافظت شود زیرا این حیوانات با از جا کندن ریشه پیازی گیاهان خسارات های جبران ناپذیری را به مزرعه دار وارد میکنند.

زعفران بهرامن دارای زعفرانی مرغوب است که در زمین های زراعتی با خاک مناسب کاشته می شود. این شرکت با کارشناسانی مجرب در امر بسته بندی و فرآوری در این حوزه پیشگام است.

ارتفاع گیاه زعفران در زمان گل دهی در حدود 20 تا 30 سانتی متر است.

ارتفاع پرچم ها در گیاه کروکوس در حدود 25 تا 30 میلی متر است.

زعفران و ارزش غذایی آن

زعفران خشک شده از 65 درصد کربوهیدرات، 6 درصد چربی، 11 درصد پروتئین و 12 درصد آب تشکیل شده است.

زعفران به دلیل ساختار شیمیایی که دارد، دارای آنتی اکسیدان های قوی است که برای بیماری‌های مختلف میتواند سودمند باشد.  

زعفران یک منبع بسیار مناسب از مس، پتاسیم، کلسیم، آهن، سلنیم، روی و منیزیم است. به طور مثال پتاسیم در تنظیم ضربان قلب و فشار خون بسیار موثر است.

از زعفران به عنوان یک ماده رنگ دهنده قوی استفاده میشود. مقدار بسیار کمی از زعفران در رنگ دهی به 40 لیتر آب کافی است. بودایی‌های تبت لباس های خود را با زعفران رنگ می کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر