کد خبر: 67440
A
دادستان تهران:

علت کاهش کیفیت کار قضایی، انباشت پرونده‌هاست/ تشکیل کمیته رفع اطاله دادرسی در دادسرای تهران

دادستان عمومی و انقلاب تهران به صورت سرزده وارد دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم نوجوانان شد و در این بازدید از شعب این دادسرا با مراجعه کنندگان نیز گفت‌وگو کرد و از نزدیک، در جریان خواسته های آنان قرار گرفت و دستورات لازم را برای حل مشکلات آن‌ها صادر کرد.

علت کاهش کیفیت کار قضایی، انباشت پرونده‌هاست/ تشکیل کمیته رفع اطاله دادرسی در دادسرای تهران

به گزارش دیده بان ایران، علی القاصی مهر دادستان تهران در ادامه بازدیدهای خود از نواحی دادسرای عمومی و انقلاب تهران هم‌چنین از دادسرای فرهنگ و رسانه بازدید وضمن بررسی وضعیت شعب از تلاش‌ها و زحمات انجام شده قضات و کارکنان این دادسرا تقدیر کرد.

وی در نشستی که با حضور کارکنان قضایی و اداری برگزار شد، مسئولیت دادسرای فرهنگ و رسانه را از جهت ارتباط مستقیم با افکار عمومی، حساس عنوان کرد و افزود: پرونده‌های این دادسرا از اهمیت خاصی برخوردار است که علاوه بر  بُعد رسانه‌ای دارای ابعاد مهم اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز هستند و با توجه به وضعیت طرفین پرونده باید تحقیقات با سرعت، دقت و ظرافت قضایی انجام پذیرد.

وی ادامه داد: در دنیای امروز دیگر مرز اطلاعاتی وجود ندارد و ما باید توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها خود را ارتقاء ببخشیم و از آن جایی که عملکرد ما مورد رصد و ارزیابی فعالان عرصه‌های مختلف قرار می‌گیرد باید با متهمین این دادسرا  بر خورد قاطع و همه‌جانبه صورت پذیرد .

دادستان تهران تاکیدکرد: تدبیر و مصلحت قضایی لازمه کار قضات است و باید به گونه‌ای عمل کنیم که علاوه بر اقتدار، تصویر مثبت دستگاه قضایی که در اذهان مردم وجود دارد را تقویت کنیم.

وی با اشاره به اصلاح ساختار اداری و قضایی جدید دادسرای تهران گفت: با عنایت ویژه ریاست محترم قوه قضاییه برای ۳۸ دادسرا ساختار جدید تهیه و به تصویب رسیده است که از این ۳۸ دادسرا ۲۱ دادسرا عمومی و مابقی تخصصی است . که ان شا الله امیدواریم که این امر منشاء خیر برای مردم شریف تهران باشد.

وی تاکید کرد: جلوگیری از اطاله دادرسی یکی از اهداف تحولی قوه قضائیه است و رسیدگی به پرونده در مرحله دادسرا باید در زمان متناسب به قرار نهایی ختم شود تا مجازاتهای مقرر قانونی اثر مطلوب خود را داشته باشند که همین امر باعث کاهش جرم و به طریق اولی کاهش جمعیت کیفری خواهد شد.

تشکیل کمیته رفع اطاله دادرسی در دادسرای تهران

القاصی مهر  هم‌چنین در جلسه بررسی وضعیت دادسراهای استان تهران که با حضور ریاست دادگستری استان تهران ، معاون نظارت و هماهنگی امور دادسراها و سرپرستان نواحی دادسرای تهران برگزار شد با اشاره به این‌که «ما همه عضو یک مجموعه قضایی هستیم و باید در جهت پاسخگویی به مطالبات مردم نهایت تلاش خود را انجام دهیم» افزود: تصویری که مردم از قوه قضاییه انتظار دارند عمدتاً در دادسرا شکل می گیرد و این به نحوه مواجه رفتار مجموعه دادسرا با  ارباب رجوع بر می‌گردد و این مهم، مسوولیت و وظیفه ما را سنگین تر می کند.

وی در بخشی از صحبت های خود با اشاره به این‌که «حجم کار و افزایش ورودی پرونده ها در دادسرا از جمله موضوعاتی مهم است» افزود: اصحاب پرونده در بدو ورود با توجه به خساراتی که متحمل شده‌اند ممکن است رفتارهای تندی از خود نشان دهند؛ بنابراین همکاران ما در دادسرا باید روحیه صبر و تحمل خود را تقویت کنند.

وی در بخشی از صحبت های خود طولانی شدن فرایند رسیدگی را یکی از مشکلات دادسرا عنوان کرد و افزود: ما اگر بخواهیم زمینه احقاق حق مردم را فراهم کنیم چاره ای نداریم که به مساله کمیت آمار دادسرا ها دقت کنیم. در خیلی از موارد علت این که کیفیت کار قضایی پایین می‌آید انباشت پرونده‌هاست که این خود باعث کاهش تمرکز قاضی در روند رسیدگی میشود.

دادستان تهران از تشکیل کمیته رفع اطاله دادرسی در دادسرای تهران خبر داد و افزود: دادستان ها و سرپرستان نواحی باید نسبت به کنترل ورودی و خروجی پرونده ها نظارت کافی را داشته باشند و مسیر ورودی و خروجی شعبات را رصد کنند و افزود: وقتی آمار شعبه ای در دادسرا زیاد است  این پیام را دارد که ما پاسخگوی مطالبه و خواست مردم نیستیم.

وی با اشاره به پدیده های شوم کوه خواری، تعرض به اراضی ملی و منابع طبیعی، زمین خواری و تصرف بستر رودخانه در اطراف تهران خواستار ورود قاطع مدعی العموم شد و افزود: دادستان ها باید افراد و دستگاه‌هایی که با متخلفین تبانی و زمینه تخلف را فراهم کرده اند شناسایی و مورد مواخذ قرار دهند.  

وی در ادامه حضور دادستان ها در شورای تامین را مهم و اثر گذار خواند و افزود: دادستان عضو شورای تامین است و حضور او در این جلسه باید معنادار باشد. وی افزود: نقش دادستان در این جلسات باید کنترلی و نظارتی باشد .

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر