کد خبر: 67501
A

سه عضو حقوقدان شورای نگهبان 25 تیر در مجلس انتخاب می‌شوند

انتخاب سه عضو حقوقدان شورای نگهبان از بین افراد معرفی شده از سوی قوه قضائیه، در دستور هفته جاری مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

سه عضو حقوقدان شورای نگهبان 25 تیر در مجلس انتخاب می‌شوند

به گزارش دیده بان ایران؛ آیت الله ابراهیم رئیس رئیس قوه قضاییه طی نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی 5 کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان را معرفی کرد که بر این اساس آقایان علی غلامی، هادیطحان نظیف، محمد دهقان و محمد حسن صادقی مقدم و یک قاضی از گزینه‌های پیشنهادی حجت‌الاسلام رئیسی رئیس قوه قضائیه به قوه مقننه هستند.

بر اساس این گزارش،‌ انتخاب سه نفر عضو حقوقدان شورای نگهبان از بین افراد معرفی شده از سوی قوه قضائیه (در اجرای بند (2) اصل(91) قانون اساسی) در دستور هفته جاری مجلس شورای اسلامی قرار دارد که سه‌شنبه (25 تیرماه) این اعضا انتخاب خواهند شد.

*به گزارش فارس، انتخاب شش فقیه بر عهده مقام معظم رهبری است و شش نفر حقوقدان با معرفی رئیس قوه قضائیه و رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند. 

دوره عضویت در شورای نگهبان شش سال است و اعضای جدید باید تا سالروز تأسیس شورای نگهبان یعنی ۲۶ تیرماه معرفی و انتخاب شوند.

*اصل 91 قانون اساسی روال و چگونگی انتخاب اعضای شورای نگهبان را به تفصیل بیان کرده است.

بر اساس اصل 91 قانون اساسی، به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها، شورایی به نام شورای نگهبان با ترکیب زیر تشکیل می‌شود:

1- شش نفر از فقهای عادل و آگاه به مقتضیات زمان و مسائل روز. انتخاب این عده با مقام رهبری است.

2- شش نفر حقوقدان، در رشته‌های مختلف حقوقی، از میان حقوقدانان مسلمانی که به‌وسیله رئیس قوة قضائیه به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شوند و با رأی مجلس انتخاب می‌گردند./فارس

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر