کد خبر: 67505
A

پرداخت کمک‌هزینه ودیعه مسکن به افراد تحت پوشش بهزیستی برای اولین بار

وحید قبادی‌دانا : ۲۱۰۰ واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی در سال جاری واگذار می‌شود

پرداخت کمک‌هزینه ودیعه مسکن به افراد تحت پوشش بهزیستی برای اولین بار

 رئیس سازمان بهزیستی از واگذاری ۲۱۰۰ واحد مسکونی مددجویان در سال جاری خبر داد.

به گزارش دیده بان ایران؛ وحید قبادی‌دانا در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی اظهار کرد: برای اولین بار در سال ۹۸ کمک هزینه ودیعه مسکن شروع خواهد شد و برای این امر ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است.
رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به هفته بهزیستی گفت: در هفته بهزیستی با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب و به تعصی از بیانیه رهبری برنامه‌ها را با عنوان (به زیستن در گام دوم انقلاب) قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به آمار تحت پوشش سازمان بهزیستی اظهار کرد: اکنون بیش از 6 میلیون نفر تحت پوشش بهزیستی هستند که در قالب 2 میلیون و 500 هزار خانوار هستند که خدمات مختلفی را از سوی سازمان بهزیستی دریافت می‌کنند. از این تعداد یک میلیون و 81 هزار و 796 خانوار هم‌اکنون از سازمان بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند.

رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: 178 هزار خانوار از افرادی که فرد معلول سرپرست خانوار بود به دلیل تبعیض ناعادلانه مستمری به اندازه یک معلول دریافت می‌کرد که با حمایت وزیر رفاه و پیگیری‌های دولت و مجلس، این تبعیض برطرف شد و 178 هزار خانوار به حق خودش می‌رسد و مستمری را به ازای بعد خانوار دریافت می‌کند که این امر بار مالی 400 ملیاردتومانی برای سازمان بهزیستی به همراه دارد که این موضوع قابل رفع است.

قبادی‌دانا با اشاره به مستمری سال 98 در لایحه بودجه گفت: مبلغی که در نظر گرفته شده بود همچون مستمری سال 97 دیده شده بود. تا نیمه سال 97 جمعیت تحت پوشش مستمری ماهانه سازمان بهزیستی حدود 500 هزار خانوار بود که با مساعدت دولت این تعداد افزایش یافت و 550 هزار خانوار دیگر افزایش یافتند. افرادی در صف انتظار بودند که حدود 15 سال پشت نوبت بودند و تا پایان سال گذشته حدود یک میلیون و 50 خانوار تحت پوشش مستمری ماهانه قرار گرفتند. کل مبلغی که این افراد گرفتند 1700 میلیارد تومان بود و اگر این مبلغ در سال جاری اختصاص می‌یافت ما با مشکل مواجه می‌شدیم چون فقط نیمی از خانواده‌ها را تحت پوشش قرار می‌داد.

رئیس سازمان بهزیستی افزود: با توجه به مشکلی که در بودجه وجود داشت باید 200 هزار خانوار را از چرخه دریافت مستمری خارج می‌کردیم اما با همراهی مجلس و دولت، این مشکل برطرف شد و با اختصاص 2760 میلیارد تومان یعنی 1060 میلیارد تومان افزون بر میزانی که قبلا تعیین شده بود، قادر خواهیم بود که این تعداد خانوار را از گردونه خارج نکنیم.

رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: همچنین منتظر هستیم درصد مناسبی هم اضافه کنیم به سرانه دریافت مستمری‌بگیران که به محض اینکه آیین‌نامه و شیوه‌نامه آن تهیه شود، درصد افزایش سرانه اعلام خواهد شد.

طرح شناسایی اختلالات ژنتیک معلولان کلید خورد

قبادی‌دانا خاطرنشان کرد: امروز طرح ژنتیک کلید خواهد خورد در سازمان بهزیستی کشور که در این طرح برنامه فراگیر شناسایی اختلالات ژنتیک در کلیه افراد دارای معلولیت انجام می‌شود که تا سال 1400 به پایان خواهد رسید. البته از سال 94 تاکنون برای 70 هزار خانوار معلول مشاوره و آزمایش‌های ژنتیک انجام شده است و برای افراد تحت پوشش طی این سه سال مشاوره ژنتیک و غربالگری‌های لازم انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین بانک ذخایر ژنتیک بیماری‌های ایجاد کننده معلولیت هم تهیه خواهد شد و تمام مراحل این طرح با دانش بومی و ایرانی انجام خواهد شد.

قبادی‌دانا با اشاره به رونمایی سامانه شفافیت در سازمان بهزیستی گفت: تاکنون شش گام در راستای ایجاد شفافیت در این سامانه بارگذاری شده است و گام هفتم که امروز انجام می‌شود بارگذاری اطلاعات املاک تحت نظارت بهزیستی است که در ساماته shafaf.behzisti.ir انجام می‌شود.

۵۰۰ خودروی مناسب‌سازی شده به کشور وارد می‌شود

وی در ادامه با بیان اینکه معلولان مورد حمایت ویژه سازمان بهزیستی قرار دارند، گفت: هر سه ماه یکبار مبلغ ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به کارت این افراد واریز می‌شود و ۵۰۰ خودروی جدید مناسب‌سازی شده نیز به زودی به کشور وارد خواهد شد.

۸۰۰۰ معلول نگهداری شده در مراکز شبانه‌روزی یارانه دریافت نمی‌کنند

رئیس سازمان بهزیستی کشور اطلاعات ۴۷ هزار نفر در مراکز شبانه‌روزی ثبت شده است، گفت: در این میان متوجه شدیم ۸ هزار نفر از کسانی که در مراکز نگهداری شبانه‌روزی هستند یارانه دریافت نمی‌کنند. ۳۵۰۰ نفر از این افراد نیاز به یارانه و کمک هزینه فوری داشتند که امیدواریم با تخصیص بودجه قانون حمایت از قانون معلولان اعتبار مورد نیاز برای این افراد نیز تأمین شود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به جزئیات اجرای قانون حمایت از قانون معلولان گفت: این قانون در اسفند ماه سال گذشته تصویب شد و در اردیبهشت ماه سال 97 برای اجرا ابلاغ شد. برای اجرای کامل این قانون نیازمند ۱۲,۵۰۰ میلیارد تومان بودجه بودیم که با توجه به افزایش هزینه‌ها بودجه مورد نیاز برای اجرای این قانون تا سه برابر افزایش می‌یابد، با این وجود برای اجرای این قانون ۱,۱۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود. همچنین سال گذشته نیز برای اجرای این قانون تخصیصی صورت نگرفت.

قبادی‌دانا با اشاره به اینکه برای اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان به 8 هزار میلیارد بودجه در سال نیز داریم تصریح کرد: با وجود کمبود تخصیص‌ها اجرای این قانون را متوقف نکردیم و تلاش می‌کنیم با اجرای عدالت حداکثری، حمایت سازمان بهزیستی از معلولان را ادامه دهیم.

به گفته وی برای خرید وسایل ضروری منزل معلولان شدید نیز برای ۵ هزار نفر در مناطق محروم تا سقف ۲.۵ میلیون تومان برای خرید وسایلی نظیر وسایل خنک کننده، وسایل شست و شو و …اقدام خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه ۱۸ درصد افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی مشکلات بینایی، ۳۹ درصد مشکلات جسمی و حرکتی و ۲۴ درصد معلولیت ذهنی دارند، گفت: ۱۳ درصد از این افراد دچار مشکلات شنوایی، ۸ درصد دچار اختلالات روانی مزمن و ۵ درصد نیز دچار مشکلات صوت و گفتار هستند. همچنین ۱۴ درصد از معلولان تحت پوشش دارای معلولیت خیلی شدید، ۳۶ درصد دچار معلولیت شدید، ۲۹ درصد دچار معلولیت متوسط و ۱۷ درصد دچار معلولیت ضعیف هستند.

وی گفت: در مجموع ۲۱ هزار و ۳۶۵ نفر پرسنل بهزیستی در سراسر کشور فعال هستند که ۶۰ درصد این افراد را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین ۷۰ درصد از این پرسنل تحصیلات دانشگاهی دارند و ۴۰ درصد از مدیران نیز زیر ۴۵ سال سن دارند.

واگذاری 2100 واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی

قبادی‌دانا با بیان اینکه در هفته بهزیستی ۲۱۰۰ واحد مسکونی به مددجویان واگذار می‌شود، اظهار کرد: همچنین در هفته بهزیستی واگذاری واحدهای زلزله زدگان مددجوی بهزیستی نیز صورت می‌گیرد. در جریان سیل ابتدای امسال هیچکدام از مددجویان ذهنی و جسمی و حتی افراد تحت درمان با سیل و آب گرفتگی مواجه نشدند. همچنین دو هفته بعد از سیل نیز مبلغ ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بر روی کارت بانکی ۲۸ هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی شارژ شد.

افزایش اعتبار تهیه وسایل کمک توانبخشی

رئیس سازمان بهزیستی در ادامه از افزایش اعتبار برای تهیه وسایل کمک توان بخشی معلولان خبر داد و گفت: بودجه این حوزه نسبت به سال گذشته تا ۹۸ درصد رشد داشته است. همچنین در بخش تأمین اعتبار خرید وسایل بهداشتی برای معلولان نیز شاهد رشد ۱۲۶ درصدی نسبت به سال گذشته بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی از امسال به پرداخت شهریه تحصیل افراد تحت تکلف که در مراکز غیر دولتی تحصیل می‌کنند نیز اقدام کرده است، گفت: در ارتباط با شفاف‌سازی کمک هزینه‌ها، از بهمن ماه سال گذشته تمام افرادی که در مراکز شبانه‌روزی بودند اطلاعاتشان در سامانه ثبت شده است./پانا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر